Gå til innhold

Amerikanske soldater pisset på døde taliban soldater

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Nylig ble det kjent at amerikanske soldater hadde pisset på døde taliban soldater. Umiddelbart tenkte jeg at det var da fælt så hårsåre folk var blitt nå, da. Man sender soldater halve jorda unna, lar dem sloss mot mengder av fiende, lar dem bli beskutt og oppleve at kamerater blir drept for fote osv og så tror man ikke at de markerer seg på ulikt vis? Tror jammen meg jeg hadde gjort det samme selv om jeg hadde vært der. Det er krig, folk blir drept, og f**n ta om man ikke skal si fra så det merkes. Er folk hårsåre som reagerer på dette, eller er ikke dette selvfølgeligheter som skjer i en krig man kan dø i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Jeg forstår soldatene

2: Jeg forstår politikerene som reagerer

...

Tenk deg at taliban dreper 3 norske soldater.

Fair game, ikke sant?

Tenk deg om Taliban skar hodet av likene og filmet at de brukte dem som sexleketøy.

Jeg vet at halve forumet er uten normal empati, men for resten av dere som kan sette seg inn i andres følelser og forstå hva andre tenker og føler i en situasjon:

Norske soldater ville blitt ilsinte, norske myndigheter ville blitt tvunget til å reagere fordi befolkningen ikke ville akseptert oppførselen.

Problemet her er ikke handlingene, men at folk utenfra fikk vite om dem:

Man kan ikke pisse på lik når man forsøker å selge seg som good-guys, i alle fall ikke i en mer sensitiv og sårbar kultur enn den vestlige.

Mennesker kan bli drept som følge av dette, og utelukkende dette, fordi sivile som er upartiske nå tar Al-Qaida sitt parti fordi de fremmedkulturelle styrkene i landet åpenbart ikke er good-guys når de kan skjende lik.

...

Folk i dag er alt for opptatt over hevn.

Jeg er tilhenger av å være bedre enn fienden -- blant annet gjennom å behandle fienden med respekt og verdighet, i stedet for å framstå som likeverdig fienden for utenforstående som akkurat denne gangen bare ser på to bestialske hunder som slåss når de får servert nyhetssendingene fra midtøsten.

Taliban kuttet hodet av journalister, og amerikanske soldater skjendet lik...

Tenk om nyhetssendingen i russland, kina, japan og resten av verden utenfor vesten, som totalt utgjør mer enn 70% av verdens befolkning, heller fortalte:

Taliban kuttet hodet av journalister. Amerikanske soldater returnerte døde talibansoldater til deres familie.

Jeg vil at NATO skal være BEDRE enn Taliban.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Helt enig med sistemann her. Vi skal være bedre enn fienden, og derfor skal ikke slikt skje, aldri. Samtidig er det en viss ironi at vi sender folk til andre siden av jorden for å drepe folk og bli drept, mens det er skjending av de allerede døde vi reagerer på. Ikke at disse menneskene faktisk har blitt drept.

Lenke til kommentar

Det er trist at folk mener urinering er verre enn blandt annet drap og tortur. Og da tenker jeg forøvrig både på Taliban, men også på f.eks waterboarding.

Denne saken har gått total over styr. Det er mange i verden som hater USA, og som elsker å få sin egen mening om landet og dets folk forsterket. Media elsker også slike saker fordi det bringer masse klikk. Kontra bilbombe nummer 5000 som gikk av i Irak i går og ødela en barneskole... det er gammelt nytt, og gir ikke oppslag.

Det soldatene driver med er noe mennesker har drevet med i hele dets eksistens. Å feire seier over en dødelig fiende. De forsøker å umenneskeliggjøre fienden for å unngå skyldsfølelsen for å ha drept dem. Det er en tidstro tradisjon i krig, men også godt kjent i psykoligien til folk som begår affeksjonsdrap osv.

Helt enig i at vi selvsagt bør unngå likskjending, selv om jeg synes urinering er relativt uskyldig. Verden ser ut til å glemme scenene hvor amerikanske soldater og vestlige sivile dras gjennom gatene i islamske land og spyttes på, sparkes, skjæres i med kniv, og det som verre er, av folkemengder, inkludert kvinner og barn, før de blir brent levende eller får hode sakte skåret over med en rusten kniv.

Folks reaksjon er for meg langt mer forstyrrende enn selve saken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...