Gå til innhold

[Løst] Treg usb registrering

Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har en selvbygd pc bestående av:

-Gigabyte GA-EX58-UD5

-Intel i7-920 cpu

-6 GB ram fra qualified vendors list

-En WD raptor 300Gb 10000 rpm

-En WD caviar 1Tb 7200 rmp

Med win 7 64 bit, alle oppdateringer, chipsetdrivere, siste bios osv.

Opplever at usb portene er trege til å registrere tilkoblet utstyr, men opplever dem også som trege på andre pcer så tror ikek det er noe hardware messig.

Når jeg f.eks plugger til en usb minnepinne på 8 gb som er omtrent halvfull, kan det ta 2-3 minutter før den er klar og man ser at innholdet leses inn.

Er jeg på C: disken og klikker på D: disken så kan det ta fort 20+ sekunder før den er tilgjengelig. Samtidig, når den er registrert så er den lynkjapp. Det er altså første gangs bruk fra pc er på som er problemet. Spesielt usb minnepinnen er irriterende. Selv om det er usb2 så burde den vært raskere tilgjengelig, men ser at den er like treg på andre pcer.

Er en corsair survivor.

Ser samtidig at win 7 innimellom sier at usb minnepinnen må formateres før den kan brukes. Har gjort det av og til, men 3-4 ganger eterpå dukker samme beskjed opp igjen. Om jeg ignorerer så merker jeg ingen forskjell.

I og med at noe tilsvarende skjer på harddisken også, og den er jo sata tilkoblet, så virker det som om win leser av hele innholdet hver gang første gang den brukes før pc slås på.

Den andre biten gjelder nettverket. Er i og for seg stabilt, men pc mister kontakt med router og da må man restarte router elelr pc for å få kontakt igjen. Dvs, man har kontakt med router (normalt signal) men nettet fungerer ikke. Trodde det var routeren, brukte før en linksys wrt54gx v2 men etter å ha byttet til altibox skjer det samme. I og med at problemet løses med restarting av router så tror jeg det er der problemet ligger. Virker som om den sliter med å skille utstyr når flere pcer kobles til og fra. Noen som har en quick fix på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at du har installert riktige drivere? usb3 driver? Er ett typisk problem ¨når chipset ikker er installert det du beskriver.

Prøv å skift kode på wifi nettet ditt (den som du skriver når du skal koble deg på)

Gjærne test med wep istedenfor wpa / 2

Ellers kan plasseringen av ruteren ha mye å si....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Chipsetdrivere og som sagt i forrige svar, USB3 drivere. Samt sette USB i Legacymode i BIOS ikke Native mode. Hi-speed i stedet for full speed. Samt en ny minnepenn. De blir fryktelig trege ganske fort slike penner.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har ikke usb3. Trodde chipsetdriverne skulle løse det, men ingen forskjell. Er tilkoblet utleiers altibox router så får ikke gjort så mye med den. Riktige drivere til chipset, garantert, men samme problem uansett. har som sagt sett samme trege usb respons på veldig mange pcer, ulike merker og alt fra splitter nye til 2-3 år gamle. Aldri funnet noe spesifikt som skulle tilsi hva som forårsaket det. Helelr ingen ytelsesspikes.

Endret av medlem-82119
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Har du instalert NIC (Norton Internett Securety) eller noen andre brannmurer?

Kan du ta en skjermdump av enhetsbahandleren med usb fanen expandert..

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fant en rar sak nå: Byttet datamus i november og avinnstallerte den gamle og la inn den nye med siste driverversjon. Siden har den vært borte og alt har vært som normalt. Oppdaget at den gamle avinnstallerte musa nå plutselig var kommet tilbake og at det dermed plutselig var registrert to mus i bruk. Avinnstallerte begge og la til den nye igjen. Det eneste som kan ha forårsaket dette må være en win oppdatering. Sitter igjen med to spørsmål: 1 -Hvordan kan en avinstallert mus som ikke er tilkoblet plutselig dukke opp igjen uten å ha vært i nærheten av å være tilkoblet? Den dukket opp både i enhetsbehandlingen i kontrollpanelet og i enheter og skrivere. 2-Er det mulig å sjekke en logg eller noe om hva som har skjedd? Inen feil registrert i feillogg og det som finnes av oppdateringer er ikke knyttet til mus i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Ser at flere har opplevd ulik trøbbel med de siste oppdateringene. Virker som om de på en eller annen måte gjenopprettet en avinstallert mus hvor driveren var avinstallert for to måneder siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Om du da har logitech desktop manager, så bare fjern det.

Et lite retorisk spørsmål. Hvilken funksjon er det du har i den musen som gjør at du må instalere drivere. Tenke Microsoft har drivere som passer eller sprinter på nettet for å hente ned nyeste drivere.

Selv har jeg ikke instalert driver siden før windows 95...

Samme gjelder tastatur.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Fikk et svar fra microsoft som kun spurte etter windows type, bitversjon, antivirus og produktnøkkel. Orket ikke vente på svar, så tok problemet ved roten: Oppdaterte BIOS til aller siste versjon, formaterte harddisk, og la inn aller siste drivere og programversjoner. Problemet forsvant, og mange andre rare ting forsvant også. Normal respons når ting plugges til usb, de tomme mappene som windows har etterlatt seg etter oppdateringene er ikke så mange. Etter ca. 150 oppdateringer så var det kun to mapper å slette. Normalt ville det vært hundrevis. Så også at selv om jeg hadde formatert harddisken og lagt inn win fra scratch med ny bios så dukket jammen meg musa jeg avinstallerte i november opp så den er vel omr\trent umulig å fjerne uten å klusse ting til.

Mus og tastaturdriverne gjør mange ting. Man får en popup når batteriene er iferd med å gå tomme, man får likt utseende på produktet i enheter og skrivere (ikke bare generelle ting), synes musa blir mer gjevn i bevegelsene (høyere oppløsning?) og så er det endel tilkoblingsfunksjoner om man skulle få kluss med tilkoblingen. Man kan også justere hastigheten, både når man scroller og hvor fort man må klikke for å trykke på knapper. Det ligger også noen funksjoner som f.eks kan flytte musmarkøren på default valg i dialogbokser, og senke hastigheten over knapper etc samt at noen liker forstørrelsesfunksjonen som mange nå har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...