Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Oppgradert maskin - starter bare nesten

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat oppgradert min 5 år gamle stasjonære "Komplett-PC" som har stått ubrukt noen år. Har satt inn nytt:

Hovedkort (ASUS P8Z68-V LX, Socket-1155 ATX)

Prosessor (Intel® Core i3-2100 Processor)

Minne (Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB)

Maskinen hadde fra før 350W strømforsyning som var inkludert i kabinettet (In-Win S508 Midi Tower ATX Sort Kabinett m/350W Power). Jeg kontaktet Komplett og fikk vite at 350W skulle være nok til å drive denne oppgraderinga, så lenge jeg ikke brukte eget skjermkort via PCI.

Jeg har nå oppgradert maskina, men den starter ikke ordetlig. Den starter opp i ca ett sekund, før den deretter skrur seg av igjen. Har ikke koblet til skjerm, men det rekker nok ikke å komme opp en eventuell beskjed på så kort tid. Hva kan være glat. Koblet fra alt bortsett fra hovedkort og harddisk, for å se om det hadde noe med strømmen å gjøre, men det samme skjedde fortsatt. Kan jeg ha gjort noe galt, eller er ikke strømforsyninga sterk nok? Har et par "løse" ledninger fra "frontpanelet" på PC'en. Har satt inn den merket "Power SW", men ikke den merket H.D.D Led og en annen umarkert grønn og hvit ledning. Har koblet harddisken via SATA (port 1) fra hovedkortet, pluss strøm. Legger ved bilde som viser oppsettet.

Har heller ikke fått koblet til CD-ROM, da denne bruker IDE, finnes det alternativer, eller må jeg kjøpe en ny CD-stasjon?

Håper noen kan hjelpe meg, hvis ikke får jeg kontakte Komplett en dag til uka...

Edit: Denne er vel en mulig løsning på DVD-ROM problematikken, men kan kanskje bare kjøpe ny DVD-ROM med SATA: SDM SATA til IDE konverter

post-244552-0-39016800-1326552594_thumb.jpg

Endret av HansPan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må koble på strøm til prosessoren. Det er den lyseblå kontakten over til venstre for prosessoren på bildet ditt. Hvis ikke strømforsyningen har den typen kontakt, så må du enten mekke en slik selv eller kjøpe ny strømforsyning.

Hvis du kobler til strøm der, men allikevel ikke kommer inn i BIOS, så må du prøve en og en minnebrikke for å se om en av dem er defekte.

Lenke til kommentar

Du må koble på strøm til prosessoren. Det er den lyseblå kontakten over til venstre for prosessoren på bildet ditt. Hvis ikke strømforsyningen har den typen kontakt, så må du enten mekke en slik selv eller kjøpe ny strømforsyning.

Hvis du kobler til strøm der, men allikevel ikke kommer inn i BIOS, så må du prøve en og en minnebrikke for å se om en av dem er defekte.

Takk for svar. Det høres fornuftig ut. Lurte på om noe skulle kobles på der ja... Har nok ikke den kontakten, finnes det muligheter for å kjøpe en overgang, tror nok ikke jeg skal mekke en selv. Skulle helst sluppet å kjøpe strømforsyning også.

Lenke til kommentar

8%20pin%20to%204%20pin%20ATX%20mainboard%20power%20adapter.jpg

Du kan kjøpe en slik.

Eventuelt, så er det veldig enkelt å lage. De 8 kontaktene på midten av en vanlig 24-pin ATX-kontakt matcher de på 8-pins CPU. Hvis du klipper av to molex-kontakter, så er du godt i gang. Du kan lodde to gule mot en gul fra molex. Samme med svart. De fire på samme side som låseklipsen er 12V(gul), de på den andre siden er jord(svart).

8%20pin%20+12V%20CPU.jpgconnector_atx_pinout.GIF

Hvis ikke, så har sikkert komplett noe slikt. Eller netshop.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Må da sannsynligvis ha overganger både til prosessor og strøm pluss SATA til DVD-ROM. Kan sikkert like godt kjøpe ny strømforsyning og DVD, da er jo alt bortsett fra kabinett og HD nytt...

Edit: Har ingen egen 4 pins kontakt, men har en løs 4-pins kontakt på enden av 24-pins ATX-kontakten. Kan jeg la være og sette denne i hovedkortet, og heller bruke den til prosessoren? Det ser ut som det er den eseste løsningen, da resten av stømkontaktene er "gammeldagse" HD og CD-ROM kontakter.

Endret av HansPan
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kjøpte ny strømforsyning og ny CD-ROM, og fikk også med god hjelp fra et annet forum installert Windows XP SP2 direkte fra CD. Nå fungerer alt som en drøm, bortsett fra at jeg i Windows kun får registrert 2,91 GB Ram. Har installert 8 GB, og memcheck sier at alt fungerer som det skal. BIOS finner også 8GB - noe å gjøre med dette?

Lenke til kommentar

Kjøpte ny strømforsyning og ny CD-ROM, og fikk også med god hjelp fra et annet forum installert Windows XP SP2 direkte fra CD. Nå fungerer alt som en drøm, bortsett fra at jeg i Windows kun får registrert 2,91 GB Ram. Har installert 8 GB, og memcheck sier at alt fungerer som det skal. BIOS finner også 8GB - noe å gjøre med dette?

32-bits OS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...