Gå til innhold

S-ATA eller ikke?

Anbefalte innlegg

hei alle sammen! Jeg skal ha ny pc, og nå har jeg begynt og tenke på om det kanskje ikke er noe og hente i S-ATA disker? er det like greit og bare kjøpe en vanlig eller? Er en S-ATA disk raskere? eller er det bare en "enklere" ledning eller noe slikt?

Mvh Petter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De er ikke noe raskere. Fordelen i dag er hovedsakelig at de har fine runde ledninger. Og at du slipper å "stresse" med master/slave. Ellers så er det ikke store forskjellen.Arkitekturmessig så kan SATA kjøres til høyere hastigheter en pata, men det er ikke noe aktuelt nå da de fleste hardisker ikke kommer i nærheten av pata sin overføringshastighet engang. Jeg ville valgt pata (altså vanlig Ide) (gjorde det når jeg kjøpte ny disk for 2 uker siden)

Lenke til kommentar
Du vil nok ikke merke noe forskjell så lenge du ikke kjøper en 10k RPM disk. som WD raptor
Nettopp! :D

Dessuten er ikke SATA kablene runde som nevnt over, de er flate.

Nei, grensesnittet har ingentign med varmeutviklingen i disken å gjøre. I mange tillfeller er selve hardisken akkurat den samme i sata og IDE versjonen, og det er ingen forskjell i varmeutviklingen der. Det blir som å si at strømledningen til min PC er tynnere en din, derfor er min PC kallere en din. Det eneste er at kabelen hindrer luftstrømingen mindre i kabinettet enn pata kabler.

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden siterte du meg i forbindelse med varmeutvikling, har ikke omtalt det temaet. :shrug:

Sry, litt forhastet.

så hva er egentlig vitsen med sata? Hvordan er prisforskjellen til pata?

Nja er noen fordeler. Men det man må innse er at SATA overhodet ikke er noen revolusjon, men en evolusjon. Noen av fordelene er at SATA sitt max overføringspotensiale er større en pata. Selv om det ikke trengs nå så blir det nødvendig en dag. En annen ting er den fysiske formen på ledningene. De er som du vet mye tynere, pluss at de kan være mye lengre. Det gjør at de egner seg bedre til eksterne enheter. Man kan tenke seg at bærbare datamaskiner har f.eks 2 sata kontakter bak hvor man kan koble på f.eks hardisk eller cd rom.

Prisforskjellen er litt, men ikke veldig stor. Se på prisguiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...