Gå til innhold

Legg ned Gymfaget

136 stemmer

1. 1. Har gymfaget gjort deg/gjør gym deg mer motivert for å holde kroppen i form?

• Ja
      64
    • Nei
      62
    • Ingen formening
      10
  2. 2. Har gymfaget gjort deg/gjør gymfaget deg MINDRE motivert for å trene?

• Ja
      25
    • Nei
      101
    • Ingen formening
      10

Anbefalte innlegg

har ikke sagt noen ting om trening i 8 timer hver dag. 1-2 timer trening hver dag gir ikke noe i nærheten av overtrening for noen.

selvfølgelig er det stor fare for at du blir overtrent med 1-2 timer trening hver dag. En muskel bruker 48 timer på å restituere seg.

I all verden... Sa jeg at du skulle ligge på benken og ta benkpress i to timer i strekk? variasjon. Det burde ikke være nødvendig å måtte forklare alt ned til miste detalj..

Men ok:

2 timer trening hver dag, med en hovedvekt på utholdenhetstrening og variert styrketrening, vil ikke overtrene noen. Gitt at man sover og spiser nok.

jizes...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har ikke sagt noen ting om trening i 8 timer hver dag. 1-2 timer trening hver dag gir ikke noe i nærheten av overtrening for noen.

selvfølgelig er det stor fare for at du blir overtrent med 1-2 timer trening hver dag. En muskel bruker 48 timer på å restituere seg.

I all verden... Sa jeg at du skulle ligge på benken og ta benkpress i to timer i strekk? variasjon. Det burde ikke være nødvendig å måtte forklare alt ned til miste detalj..

Men ok:

2 timer trening hver dag, med en hovedvekt på utholdenhetstrening og variert styrketrening, vil ikke overtrene noen. Gitt at man sover og spiser nok.

jizes...

tull. Du kan jo ta utfordringen selv og se. Kom tilbake om en måned og gi oss en oppdatering på formen.

Videre er det ironisk at for eksempel et av norges største talenter, som kommer (og er junior) til å bli verdensmester, ikke ville kunne å ha fått toppkarakter i gym, og at om han skulle lagt om treningne for å prøve å bli rask på 60meter og 3000 meter så ville det betydd at at han ikke ville klart vm.

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=727

Gi meg et annet fag der en super prestasjon i faget vil bety at du ikke kan prestere godt i andre ting.

Endret av traveldag
Lenke til kommentar

Personlig mislikte jeg gym veldig, både på barne og ungdomsskole, og på videregående, men særlig de to siste.

Gym var alltid konkurransepreget, og jeg var allerede da en fullvoksen mann. Siste året av ungdomsskolen var jeg vel 180cm og rundt 90kg. Innen videregående var ferdig var jeg nådd 193cm og 100kg.

Jeg slet allerede med selvtilliten og hadde ingen anelse hvor jeg passet inn, og hadde i tillegg voksesmerter og et ødelagt kne. Da hjalp det lite å alltid være blandt de siste i diverse løpeidretter. Enhver motivasjon til å bedrive idrett fallt fullstendig bort. Særlig fordi de eneste idrettene vi bedrev var løps- og utholdenhets- idretter.

Det var ikke før i voksen alder jeg fant ut at jeg faktisk var god i mye rart som f.eks håndbak, rugby, amerikansk fotball, bryting, kampsport, boksing, og diverse vektløftingsøvelser.

Fysisk aktivitet er alfa og omega for barn. Men måten gym er lagt opp, eller hvertfall var lagt opp for 10-15 år siden, klarte totalt å ødelegge min interesse i flere år.

Nesten alle barn er gode i *noe*. Men nesten all aktivitet i gymmen går på gamle forestillinger om fysisk aktivitet, som å løpe, hoppe, klatre osv.

Den eneste morroa jeg hadde i gym var idretter som kunne være fysiske, hvor jeg kunne takle folk uten å faktisk gjør noe stygt, bare ved skulder til skulder.

La heller ungene velge selv hva de vil gjøre, og la dem prøve mange forskjellige aktiviteter og finne noe som er gøy.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men ok:

jizes...

tull. Du kan jo ta utfordringen selv og se. Kom tilbake om en måned og gi oss en oppdatering på formen.

Videre er det ironisk at for eksempel et av norges største talenter, som kommer (og er junior) til å bli verdensmester, ikke ville kunne å ha fått toppkarakter i gym, og at om han skulle lagt om treningne for å prøve å bli rask på 60meter og 3000 meter så ville det betydd at at han ikke ville klart vm.

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=727

Gi meg et annet fag der en super prestasjon i faget vil bety at du ikke kan prestere godt i andre ting.

Det har jeg alt gjort. snitta omtrent akkurat på en prikk 2 timer dagen i en 6 måneders periode. Ikke antydning til noe du vil kalle overtrening. Vet ikke helt hvor du vil hen. Man blir ikke overtrent av 1-2 timer trening om dagen... Hvorfor er du så besatt på at så er tilfelle? Er dette noe du har opplevd selv?

Jeg gjentar:

Gitt nok søvn og nok næring vil ikke 1-2 timer trening om dagen føre til overtrening.

Merk spesielt det jeg nevner med søvn og mat. Er ikke disse to kriteriene oppfylt kan du kaste alt jeg sier.

edit*

det er ikke ironisk at toppidrettsutøvere ikke får 6 i gym. De er alt for spesialisert til det. Magnus Karlsen gjorde det forøvrig elendig i matte på videregående. Tviler ikke på at han mangler de logiske forutsetningene for å klare matten, men han prioriterer av åpenbare grunner annerledes. Samme saken.

Endret av Doffeo
Lenke til kommentar

Gitt nok søvn

Skrevet kl 3 på natta. :!:

2 timer daglig = 14 timer i uka = over 700 timer i året. Hvorfor ikke trene noen minutter til, da kommer du opp på landslagsnivået til f.eks skiskytterene i første sesongen. Det må bli bra, restitusjon og gradvis økning av belastning er for pingler.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Gitt nok søvn

Skrevet kl 3 på natta. :!:

2 timer daglig = 14 timer i uka = over 700 timer i året. Hvorfor ikke trene noen minutter til, da kommer du opp på landslagsnivået til f.eks skiskytterene i første sesongen. Det må bli bra, restitusjon og gradvis økning av belastning er for pingler.

tok meg der :) sånn er det når flyet er forsinket...

Det er en vesentlig forskjell på å trene toppidrett og trene som en mosjonist.

Videre har jeg sagt 1-2 timer om dagen. Vi får da et årlig timeantall mellom 364 og 728.

Man starter selvfølgelig ikke rett på 2 timer i snitt om dagen. Ei heller rett på høyintensitetsøkter. Virker som om alle skal ha det inn med den lille skjea i dag. I oppstarten vil to økter av 30 min gåing gi god nok treningseffekt for de fleste. 2x30min=1t.

En person som trener en time om dagen vil a: ikke bli overtrent, og b: få en god karakter i gym (gitt at det ikke er snakk om en toppidrettsutøver som ikke kan noe annet enn sin egen idrett). Hvis enkelte mener det er umulig å få en god karakter i gym med en times trening om dagen vil jeg gjerne se et konkret eksempel med rot fra virkeligheten.

Lenke til kommentar

Det har jeg alt gjort. snitta omtrent akkurat på en prikk 2 timer dagen i en 6 måneders periode. Ikke antydning til noe du vil kalle overtrening. Vet ikke helt hvor du vil hen. Man blir ikke overtrent av 1-2 timer trening om dagen... Hvorfor er du så besatt på at så er tilfelle? Er dette noe du har opplevd selv?

Jeg ligger på rundt 6 timer total trening i uka. Sammen med et perfekt kosthold (utenom hver 10. dag da jeg spiser hva jeg føler for, men fortsatt går i kalorioverskudd). Øker jeg treningsmengden noe særlig mer enn det, så går jeg fort mot overtrening. Øker jeg noe spesielt med kardio så går det hardt utover styrketreningen. søvn ligger jeg på minst 8 timer/natt, men gjerne opp mot 10 dersom arbeidstiden tillater det. Jeg har trent aktivt lenge, og trent sammen med noen av norges beste.

Her har du tilgang til de meste brukte programmene til eliten: http://www.styrkeloft.no/treningsprogram

Her er det altså snakk om en kalkulert mengde for å få deg til å prestere så bra som mulig over x uker, og som du ser er det kun snakk om 3 økter/uke. Noe mere ville ført til overtrening og resultatene ville uteblitt. Er vel kanskje derfor du selv såvidt klarte å gå opp en karakter i gym med 350 timer trening også?

edit*

det er ikke ironisk at toppidrettsutøvere ikke får 6 i gym. De er alt for spesialisert til det. Magnus Karlsen gjorde det forøvrig elendig i matte på videregående. Tviler ikke på at han mangler de logiske forutsetningene for å klare matten, men han prioriterer av åpenbare grunner annerledes. Samme saken.

Dette er jo totalt forskjellig. Det finnes ingen mental eller fysisk begrensning som sier at du ikke kan få 6 i matte og være verdens beste i sjakk. Derimot finnes disse begrensningene når det kommer til trening, da du ikke kan veie 150kg og være verdens sterkeste, og fortsatt løpe 60 meter og 3000 meter til toppkarakter. Vektmessig så går ikke dette, og for distanse biten så krever det at personen må trene for å omgjøre til muskelfibre av type IIB, som igjen er direkte ødeleggende for styrken.

Er det altså greit å ha et fag rettet mot fysiske prestasjoner, men som alikevel er så på viddene at de beste fysiske individene muligens får dårlige karakterer? Et system på innsats, teori, eget opplegg osv ville løst hele problemet.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hva man skal tjene på det. Det er helt avgjørende med fysisk aktivitet for å kompensere for lange, stillesittende skoledager og alle de ergonomiske problemene de medfører. Hvis gym ikke er en del av skoledagen må man i så fall bruke tiden etter skolen der man også skal gjøre lekser, og vi kan trygt slå fast at i de fleste tilfeller vil det bare ikke skje. Det er ikke dermed sagt at jeg likte å ha gym på grunnskolen eller videregående, men det var nok absolutt en fordel at jeg hadde det.

Problemet med gymfaget er ikke etter min mening verken hvordan faget er lagt opp eller lærerne, men hos elevene selv. I alle gymklasser jeg har deltatt er det med utgangspunkt i prestasjoner blitt etablert et skille mellom de som er innsiden og utsiden. De som er på innsiden blir rost opp i skyene med positive tilbakemeldinger, så det er ikke rart de liker gym. Men så har man de på utsiden, som ikke nok med at de får dårlige karakterer også blir tråkket på i hver eneste time, enten ved direkte mobbing eller mer subtilt gjennom rare blikk, baksnakking, at de alltid velges ut sist til alle laginndelinger og aldri blir satt i avgjørende roller. Jeg forstår godt at man misliker et fag hvis det eneste man assosierer med det er fornærmelser og mistillit.

Samtidig tror jeg man har godt av disse "harde" opplevelsene, kanskje mer enn noe annet. Mennesker som aldri møter på motstand og vanskelige perioder i livet har en tendens til å utvikle personligheter helt uten motstandsstyrke eller ryggrad, som ikke tåler å få et ukvemsord slengt etter seg uten å bli sykmeldt med PTSD. Vi begynner å få mange av dem i Norge.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er for fjerning av karakterer på gym, men ikke fjerning av selve faget. Det er viktig å røre på kroppen, men det er en ganske dum ting å gi karakterer på.

Hadde det vært opp til meg, hadde gymtimene fungert litt mer som eldretrim. I steden for 2 timer to ganger i uka, burde det være 20 min med trim, hver eneste dag. Rett før lunsj, for eksempel.

Da jeg gikk på skolen hatet jeg gym. Mye av grunnen til det var at gode karakterer var ekstremt vanskelig å få. Og det var også veldig uklart hva læreren baserte karaktergivningen på. Det samme gjaldt forøvrig fag som norsk og sammfunnsfag, hvor jeg opplevde at mye av karakteren du fikk rett og slett var basert på hvor mye læreren likte deg som person.

Men jeg elsker realfag! Matte, fysikk og kjemi var redningen min på skolen. Her for man den karakteren man fortjener, kun basert på antall rette svar på prøvene. Jeg er lei av at min personlighet skal gå negativt utover karakterer. Gym er et av disse abstrakte fagene, som det er vanskelig å gi karakterer på.

Endret av Skurupu
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matte, fysikk og kjemi var redningen min på skolen. Her for man den karakteren man fortjener, kun basert på antall rette svar på prøvene. Jeg er lei av at min personlighet skal gå negativt utover karakterer.

Svarene i disse fagene baserer seg på 90% føring og 10% at du faktisk klarte å finne frem til riktig svar.

Lenke til kommentar
Matte, fysikk og kjemi var redningen min på skolen. Her for man den karakteren man fortjener, kun basert på antall rette svar på prøvene. Jeg er lei av at min personlighet skal gå negativt utover karakterer.

Svarene i disse fagene baserer seg på 90% føring og 10% at du faktisk klarte å finne frem til riktig svar.

Jeg antar at du ikke gjorde det godt i de fagene :tease:

Endret av Dipol
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg antar at du ikke gjorde det godt i de fagene :tease:

Vel, spørs vel hva man legger i bra. Jeg hadde nok fått krystallklar toppkarakter om det var å finne svaret som gjaldt, men heller endte opp med en midt på treet-karakter pga. slurvete/mangelfull føring.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...