Gå til innhold

Legg ned Gymfaget


  

136 stemmer

  1. 1. Har gymfaget gjort deg/gjør gym deg mer motivert for å holde kroppen i form?

    • Ja
      64
    • Nei
      62
    • Ingen formening
      10
  2. 2. Har gymfaget gjort deg/gjør gymfaget deg MINDRE motivert for å trene?

    • Ja
      25
    • Nei
      101
    • Ingen formening
      10


Anbefalte innlegg

Jeg synes karakterene i gym burde settes utifra innsats og teori.

 

Alle kan gjøre det bra i teoretiske fag bare de legger ned tid og vilje. Fysiske forutsetninger for bra karakter i gym vil være så og si genetisk betinget.

 

Jeg trener selv aktivt opp til seks dager i uken, og har trent med samme gjengen i flere år nå. Selv om kosthold, treningsmengde og aktiviteter er ganske like er det signifikante forskjeller i framgang og utvikling innad i gruppen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På skolen vår bli vi vurdert 50-50 teori praksis. I praksisen er det både spint, langdistanse og styrke. Dette synes jeg funker helt fint, selv om jeg ikke er blant de beste på cooper-testen, kan jeg fortsatt klare toppkarakter fordi vi har styrke og sprint. Teori kan alle klare, og på den måten kan du sikre deg 4-er minimum hvis du gidder. Altså selv folk som hater gym kan gjøre det ok.

Lenke til kommentar

Vår gymlærer brydde seg nesten bare om innsats, noe som gjorde at jeg hadde femmer i faget selv om jeg var stor og klumsete. Det eneste resultatkravet han stilte var at om man var interessert i en sekser måtte man gjøre det bra på 3000m. Ellers trengte man ikke en gang stille på distansen. Synes det var en grei ordning, selv om det fortsatt ikke er riktig at en person skal slite med å komme inn på studieønsket om han har dårlig gymkarakter.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

I et samfunn der fokuset på kropp og utseende er så stort, synes jeg det er grotesk at barn og ungdom skal tvinges til måtte trene foran en større folkemengde. Gym kan for en gutt som ikke er like sterk som de andre barna være en ekstremt traumatisk opplevelse på grunn av krasse kommentarer fra medelevene. Det sier seg selv at en elev i en gymsetting potensielt sett kan bli utsatt for mye kraftigere mobbing enn i andre skolefag, så den sammenligningen kjøper jeg ikke. For noen gutter er en benkpresstest foran andre elever uproblematisk. For en annen gutt kan det være en traumatisk og selvtillitsødeleggende opplevelse. Det er vel ikke en særlig god måte å starte treningen på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes karakterene i gym burde settes utifra innsats og teori.

 

Alle kan gjøre det bra i teoretiske fag bare de legger ned tid og vilje. Fysiske forutsetninger for bra karakter i gym vil være så og si genetisk betinget.

 

Jeg trener selv aktivt opp til seks dager i uken, og har trent med samme gjengen i flere år nå. Selv om kosthold, treningsmengde og aktiviteter er ganske like er det signifikante forskjeller i framgang og utvikling innad i gruppen.

 

 

Bare tøys og tull. Argumentene dine gjelder i alle fag. noen har bedre forutsetninger for realfag, andre språk og andre i idrett. Du sier alle kan gjøre det bra i et teoretisk fag med tid og vilje. Jeg regner med at du har gode forutsetninger for å lykkes i slike fag. Jeg leser i samme kollokvie omtrent hver dag hele semesteret. Vi leser omtrent like mye, men fremdeles er både Aer og Der innad i gruppen. At noen trenger mer arbeid for å lykkes i et fag som gym er derfor helt naturlig. Se på den daglige treningen som lekser, og tenk på at noen leser matte hver eneste dag, men fremdeles bare får 3ern eller 4ern sin.

 

"Alle kan gjøre det bra i teoretiske fag, bare de legger ned tid og vilje."

 

"Alle kan gjøre det bra i atletiske fag, bare de legger ned tid og vilje."

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes karakterene i gym burde settes utifra innsats og teori.

 

Alle kan gjøre det bra i teoretiske fag bare de legger ned tid og vilje. Fysiske forutsetninger for bra karakter i gym vil være så og si genetisk betinget.

 

Jeg trener selv aktivt opp til seks dager i uken, og har trent med samme gjengen i flere år nå. Selv om kosthold, treningsmengde og aktiviteter er ganske like er det signifikante forskjeller i framgang og utvikling innad i gruppen.

 

 

Bare tøys og tull. Argumentene dine gjelder i alle fag. noen har bedre forutsetninger for realfag, andre språk og andre i idrett. Du sier alle kan gjøre det bra i et teoretisk fag med tid og vilje. Jeg regner med at du har gode forutsetninger for å lykkes i slike fag. Jeg leser i samme kollokvie omtrent hver dag hele semesteret. Vi leser omtrent like mye, men fremdeles er både Aer og Der innad i gruppen. At noen trenger mer arbeid for å lykkes i et fag som gym er derfor helt naturlig. Se på den daglige treningen som lekser, og tenk på at noen leser matte hver eneste dag, men fremdeles bare får 3ern eller 4ern sin.

 

"Alle kan gjøre det bra i teoretiske fag, bare de legger ned tid og vilje."

 

"Alle kan gjøre det bra i atletiske fag, bare de legger ned tid og vilje."

 

helt uenig. arbeidstiden du må legge ned for å gjøre det bra i et fag vil selvfølgelig varriere, men alle har forutsetninger for å klare å få beste karakter i et fag så lenge de jobber mot det. Derimot har ikke alle forutsetninger for å få beste karakter i gym, uansett hvor mye de jobber med faget, da karakteren kan ligge over det genetiske mulige for personen.

 

forskjellen i arbeidsmengden du trenger å legge ned, kontra dine egne evner i vanlige teoretiske fag vil være liten om du sammenligner mengden opp mot trening da resultatet muligens vil være uendelig grunnet genetiske potensiale.

 

Videre er tidsperspektivet helt på trynet om du sammenligner fagene. I et teoretisk fag vil du ha god tid på å komme igjennom og forstå pensum. Når det kommer til fysiske prestasjoner vil du bruke mye lenger tid enn et skoleår på å nå nivået du trenger. Enkelte kan gå inn med fysikken som trengs for en A allerede i starten av semesteret (kun utifra det genetiske), sammenlign det gjerne med forkunskap i et hvilket som helst annet fag. Forskjellen blir at i et semester for et teoretisk fag så vil du med god innsats kunne få en A, selv med minimal forkunskap (les samme grunnlag som alle andre gjennom tidligere fag). I fysiske prestasjoner kan det ta 10 år for noen å nå det fysiske nivået til de som de konkurrerer mot på det gjeldende semesteret.

 

Noen klarer 100kg i benkpress etter 6 månder med trening, andre etter 6 år med trening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Likte selv veldig godt gym på skolen, men syntes det største problemet var ved setting av karakterer, hvordan innsats var viktigere enn kunskap og god fysisk form.

 

Feil lære og annet i forskjellige sporter var også et problem, men noen som hadde erfaring på sporten rettet heldigvis somregel på lærer.

 

Ser ingen grunn til å fjerne gym timene, men kan heller forbedre dem.

 

 

Lenke til kommentar

Ingen kan gjøre framgang i gymnastikk uten å trene to til tre ganger i uken utenom gymnastikken på skolen -- og elevene blir ikke engang gjort oppmerksomme på de klare målene som forventes av dem eller hvor mye gymnastikklekser de må gjøre for å få 6.

 

 

klart du må trene. Dette kalles lekser. Du må også gjøre lekser i matte. Ser ikke helt poenget ditt? Er det urettferdig at man må gjøre en innsats utenom gymtimene hvis man vil oppnå en god karakter?

Lenke til kommentar

I alle fag utenom gymnastikk får man vite hva leksene består av, og mange trenger ikke å gjøre matematikklekene fordi de er logisk anlagt og kan forstå matematikk ut fra regnestykkene på tavlen og det som står i boken når siden åpnes.

 

Ingen kan, derimot, ta 20-pushups eller løpe 3000 meter på 11 minutter uten trening, med normal kroppsbygning og kun den fysiske aktiviteten som gymlæreren beordrer deg om og gir i lekser.

 

Dersom målet er selvdisiplin og selvstendig arbeid, kan det læres på skolen.

 

Selvdisiplin er ikke medfødt, men opplært, og det kan læres gjennom teori forutsatt at elevene kan utføre teorien i praksis.

Det går for det meste ut på å kommunisere godt med sin egen underbevissthet og fokusere underbevisstheten på det arbeide man bevisst ønsker å utføre, slik at underbevisstheten ikke motarbeider bevisstheten slik den ofte gjør når man føler en trang til å tilfredsstille ens lyster framfor å gjøre plikter.

 

Det er uendelig mye viktigere for elever å være selvstendige og selvdisiplinerte enn å ha en karakter som beskriver muskelmassen deres halvveis.

Hvorfor er styrke mindre viktig enn utholdenhet i den norske skolen, når mennesker fra naturen sin side ENTEN har gener for sterke muskler, ELLER gener for utholdene muskler?

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Det samme kan man si om de fleste skoleaktiviteter. Det er ikke artigere å være mindre flink til å lese.

 

Regner med at du mener høytlesing og fremføringer her, da normal lesing overhodet ikke eksponerer noen elever for mobbere slik gym gjør. Selvfølgelig kan en fremføring for noen være en traumatisk opplevelse, men det betyr ikke at det derfor er greit med andre fag som andre ser på som traumatiske. Å tvinge elever til å gjøre ting de ser på som traumatiske er for meg overhodet ikke akseptabelt, uansett form og fag. Samfunnet og media er i dag fiksert på trening, kosthold og ikke minst kropp og utseende. Ungdom over hele landet har psykiske problemer og depresjoner på grunn av nettopp kropp og utseende, og problemer knyttet til spiseforstyrrelser, overvekt og lignende. Dette er et enormt problem som berører ekstremt mange barn, og er noe flere trenger hjelp med for å komme seg videre.

 

Mange kan vel si at faget kroppsøving er laget nettopp for å få bukt med disse problemene, noe jeg har store problemer med å forstå, da jeg mener at gymfaget faktisk er Norges største bidragsyter til å øke psykiske problemer som skyldes vekt og kropp blant befolkningen. På ungdomsskoler og videregående skoler er de fleste ungene midt i puberteten, og disse føler gjerne en trang til å rakke ned på andre. Når alle som føler de har problemer med kropp, vekt og styrke regelrett tvinges til å trene foran et tjuetalls andre ungdommer som gjerne er slankere og sterkere enn dem, sier det seg selv at tusenvis av ungdom vil mobbes og føle seg ubekvemme som et resultat av dette.

 

For noen kan dette være en sterk motivasjonsfaktor til å trene seg til en god form, mens for andre kan langvarig eksponering for mobbere på denne måten bidra til å rett og slett ødelegge barndommen og selvtilliten til en person helt. På toppen av dette tvinges nesten elever til å dusje sammen med andre etter treningsøkten, og de som ikke gjør det blir gjerne sett på som skitne og ekle. Er det virkelig nødvendig å tvinge barn og ungdom som sitter hjemme og gruer seg så mye til gymtimen til å gå igjennom dette?

 

Ser også at flere som argumenterer for at gym skal telle bruker argumenter som for eksempel at de SELV blir motivert av gym. Og derfor er det greit med tvang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var du som nevnte høytlesninger. Det er nok av situasjoner hvor det blir mer enn tydelig nok at det er forskjell på folk, og dette er alltid et problem - men hvis dette er uakseptabelt kan vi jo legge ned hele skolen, vi får heller gjøre vårt beste. Blir man mobbet kan gymtimene være kjipe, men igjen - mobbing er som regel ikke bare et gymfenomen. Blir man mobbet får man stort sett gjennomgå uansett. Og det "sier ikke seg selv" at man blir mobbet fordi man er dårlig i gym, det er da nok av slappfisker som går fri. Mobbere velger stort sett også offer før de velger årsak.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes karakterene i gym burde settes utifra innsats og teori.

 

Alle kan gjøre det bra i teoretiske fag bare de legger ned tid og vilje. Fysiske forutsetninger for bra karakter i gym vil være så og si genetisk betinget.

 

Jeg trener selv aktivt opp til seks dager i uken, og har trent med samme gjengen i flere år nå. Selv om kosthold, treningsmengde og aktiviteter er ganske like er det signifikante forskjeller i framgang og utvikling innad i gruppen.

 

 

Bare tøys og tull. Argumentene dine gjelder i alle fag. noen har bedre forutsetninger for realfag, andre språk og andre i idrett. Du sier alle kan gjøre det bra i et teoretisk fag med tid og vilje. Jeg regner med at du har gode forutsetninger for å lykkes i slike fag. Jeg leser i samme kollokvie omtrent hver dag hele semesteret. Vi leser omtrent like mye, men fremdeles er både Aer og Der innad i gruppen. At noen trenger mer arbeid for å lykkes i et fag som gym er derfor helt naturlig. Se på den daglige treningen som lekser, og tenk på at noen leser matte hver eneste dag, men fremdeles bare får 3ern eller 4ern sin.

 

"Alle kan gjøre det bra i teoretiske fag, bare de legger ned tid og vilje."

 

"Alle kan gjøre det bra i atletiske fag, bare de legger ned tid og vilje."

 

helt uenig. arbeidstiden du må legge ned for å gjøre det bra i et fag vil selvfølgelig varriere, men alle har forutsetninger for å klare å få beste karakter i et fag så lenge de jobber mot det. Derimot har ikke alle forutsetninger for å få beste karakter i gym, uansett hvor mye de jobber med faget, da karakteren kan ligge over det genetiske mulige for personen.

 

forskjellen i arbeidsmengden du trenger å legge ned, kontra dine egne evner i vanlige teoretiske fag vil være liten om du sammenligner mengden opp mot trening da resultatet muligens vil være uendelig grunnet genetiske potensiale.

 

Videre er tidsperspektivet helt på trynet om du sammenligner fagene. I et teoretisk fag vil du ha god tid på å komme igjennom og forstå pensum. Når det kommer til fysiske prestasjoner vil du bruke mye lenger tid enn et skoleår på å nå nivået du trenger. Enkelte kan gå inn med fysikken som trengs for en A allerede i starten av semesteret (kun utifra det genetiske), sammenlign det gjerne med forkunskap i et hvilket som helst annet fag. Forskjellen blir at i et semester for et teoretisk fag så vil du med god innsats kunne få en A, selv med minimal forkunskap (les samme grunnlag som alle andre gjennom tidligere fag). I fysiske prestasjoner kan det ta 10 år for noen å nå det fysiske nivået til de som de konkurrerer mot på det gjeldende semesteret.

 

Noen klarer 100kg i benkpress etter 6 månder med trening, andre etter 6 år med trening.

 

Her sier du man morsomme ting.

 

"da karakteren ligger over det genetiske mulige"

 

Hvis du sitter i rullestol eller er født med for mange kromosoner kan jeg være enig med deg. Men hvis du bare er feit og lat er ikke dette en unnskyldning. Legger du ned tilsvarende innsats som for de fleste kreves for å få en A/6 i matte skal du klare å oppnå en god karakter i gym også. Det er ikke slik at det er umulige krav i gym. Du skal for å få 6 kunne løpe 3000 på 12 min tror jeg (gutt). Dette er helt overkommelig på et år for de aller fleste med litt innsats. Noen trenger mer tid, men nå er gymfaget også et fag som går over tre år før du får standpunktkarakter.

 

Andre krav er mye enklere, som f.eks tekniske ferdigheter i volleyball. At du ikke kan lære deg å slå en serve på et år er bare tull.

 

"blabla mye vanskelige og mer tidkrevende enn teoretiske fag osv..."

 

Kanskje for deg! men du er ikke alle. For å ta et personlig eksempel: Jeg er så heldig å ta realfag ganske lett. Jeg har en venninne som sliter noe voldsomt for å forstå enkel matte. Samtidig er hun den mest hardtarbeidende studenten jeg kjenner, og sitter 8 timer på skolen hver dag. Vi hadde to matematiske fag nå til jul, og hun klarte å slite seg til en B og en C. Hun kunne ikke jobbet mer eller hardere enn hun gjorde for de karakterene. Betyr det at vi må avskaffe karakterer i matte fordi hun ikke klarte å få en A? Selvsagt ikke.

 

Over til meg selv. Jeg er slettes ikke "genetisk anlagt" (som du liker å kalle det) for gym. Jeg følte jeg jobbet ganske hardt for mine 4ere. Men da jeg jeg tok meg skikkelig sammen og klarte å få 5. Hadde jeg "gjort lekser" flittig i tre år er jeg helt sikker på at jeg kunne klart en 6er.

Lenke til kommentar

Her sier du man morsomme ting.

 

"da karakteren ligger over det genetiske mulige"

 

Hvis du sitter i rullestol eller er født med for mange kromosoner kan jeg være enig med deg. Men hvis du bare er feit og lat er ikke dette en unnskyldning. Legger du ned tilsvarende innsats som for de fleste kreves for å få en A/6 i matte skal du klare å oppnå en god karakter i gym også. Det er ikke slik at det er umulige krav i gym. Du skal for å få 6 kunne løpe 3000 på 12 min tror jeg (gutt). Dette er helt overkommelig på et år for de aller fleste med litt innsats. Noen trenger mer tid, men nå er gymfaget også et fag som går over tre år før du får standpunktkarakter.

 

3000 på tolv minutt vil være særdeles vanskelig hvis du sliter med å løpe samme distanse på 20 minutter. Videre er kravene på kast, 100/60 meter enda værre.

 

 

"blabla mye vanskelige og mer tidkrevende enn teoretiske fag osv..."

 

Kanskje for deg! men du er ikke alle. For å ta et personlig eksempel: Jeg er så heldig å ta realfag ganske lett. Jeg har en venninne som sliter noe voldsomt for å forstå enkel matte. Samtidig er hun den mest hardtarbeidende studenten jeg kjenner, og sitter 8 timer på skolen hver dag. Vi hadde to matematiske fag nå til jul, og hun klarte å slite seg til en B og en C. Hun kunne ikke jobbet mer eller hardere enn hun gjorde for de karakterene. Betyr det at vi må avskaffe karakterer i matte fordi hun ikke klarte å få en A? Selvsagt ikke.

 

Over til meg selv. Jeg er slettes ikke "genetisk anlagt" (som du liker å kalle det) for gym. Jeg følte jeg jobbet ganske hardt for mine 4ere. Men da jeg jeg tok meg skikkelig sammen og klarte å få 5. Hadde jeg "gjort lekser" flittig i tre år er jeg helt sikker på at jeg kunne klart en 6er.

 

Fint at det fungerer for deg, og at din venninde som sliter med å forstå enkel matte klarte å få B.

 

Hva ville skjedd om personen som hadde problemer med 3000 meter på 20 min trente 8 timer hver dag? overtrening, psykisk utmattelse, prestasjoner i alle andre fag ville gått ned selv om arbeidsmengden i disse ville vært den samme, og resultatene på 3000 meter ville uteblitt.

 

Jeg er vel som deg, og gjorde det bra i teoretiske fag uten noen spesiell innsats, og fikk 5 i gym uten å egentlig gjøre noen ting bedre enn da jeg først startet. Videre har jeg fortsatt å trene i 10 år etter vgs, og igjen lært meg trening på PT nivå.

 

Alle disse problemene rundt at så forskjellige fysiske individer skal prestere mot samme mål, ville vært borte om det kun var det teoretiske og innsatsen som ble vurdert, og alle ville hatt muligheten til å kunne få gode karakterer. Et felles teoretisk mål vil være avgrenset med pensum og ikke mental kapasitet.

Lenke til kommentar

Her sier du man morsomme ting.

 

"da karakteren ligger over det genetiske mulige"

 

Hvis du sitter i rullestol eller er født med for mange kromosoner kan jeg være enig med deg. Men hvis du bare er feit og lat er ikke dette en unnskyldning. Legger du ned tilsvarende innsats som for de fleste kreves for å få en A/6 i matte skal du klare å oppnå en god karakter i gym også. Det er ikke slik at det er umulige krav i gym. Du skal for å få 6 kunne løpe 3000 på 12 min tror jeg (gutt). Dette er helt overkommelig på et år for de aller fleste med litt innsats. Noen trenger mer tid, men nå er gymfaget også et fag som går over tre år før du får standpunktkarakter.

 

3000 på tolv minutt vil være særdeles vanskelig hvis du sliter med å løpe samme distanse på 20 minutter. Videre er kravene på kast, 100/60 meter enda værre.

 

 

"blabla mye vanskelige og mer tidkrevende enn teoretiske fag osv..."

 

Kanskje for deg! men du er ikke alle. For å ta et personlig eksempel: Jeg er så heldig å ta realfag ganske lett. Jeg har en venninne som sliter noe voldsomt for å forstå enkel matte. Samtidig er hun den mest hardtarbeidende studenten jeg kjenner, og sitter 8 timer på skolen hver dag. Vi hadde to matematiske fag nå til jul, og hun klarte å slite seg til en B og en C. Hun kunne ikke jobbet mer eller hardere enn hun gjorde for de karakterene. Betyr det at vi må avskaffe karakterer i matte fordi hun ikke klarte å få en A? Selvsagt ikke.

 

Over til meg selv. Jeg er slettes ikke "genetisk anlagt" (som du liker å kalle det) for gym. Jeg følte jeg jobbet ganske hardt for mine 4ere. Men da jeg jeg tok meg skikkelig sammen og klarte å få 5. Hadde jeg "gjort lekser" flittig i tre år er jeg helt sikker på at jeg kunne klart en 6er.

 

Fint at det fungerer for deg, og at din venninde som sliter med å forstå enkel matte klarte å få B.

 

Hva ville skjedd om personen som hadde problemer med 3000 meter på 20 min trente 8 timer hver dag? overtrening, psykisk utmattelse, prestasjoner i alle andre fag ville gått ned selv om arbeidsmengden i disse ville vært den samme, og resultatene på 3000 meter ville uteblitt.

 

Jeg er vel som deg, og gjorde det bra i teoretiske fag uten noen spesiell innsats, og fikk 5 i gym uten å egentlig gjøre noen ting bedre enn da jeg først startet. Videre har jeg fortsatt å trene i 10 år etter vgs, og igjen lært meg trening på PT nivå.

 

Alle disse problemene rundt at så forskjellige fysiske individer skal prestere mot samme mål, ville vært borte om det kun var det teoretiske og innsatsen som ble vurdert, og alle ville hatt muligheten til å kunne få gode karakterer. Et felles teoretisk mål vil være avgrenset med pensum og ikke mental kapasitet.

 

har ikke sagt noen ting om trening i 8 timer hver dag. 1-2 timer trening hver dag gir ikke noe i nærheten av overtrening for noen.

Lenke til kommentar

Karakter i gym er en total uting. Men gymmen er viktig. Hvis noen absolutt vil slippe unna gym for enhver pris er det lite som kan gjøres. Man kan true med ordenskarakter osv, men det vil sannsynligbis gi større skade enn det vil hjelpe. Det beste man kan gjøre er å prøve å gjøre faget så gøy som mulig + å tilrettelegge og følge opp elever med problemer (type elever med dårlig selvbilde som ikke vil dusje på fellesen, og elever som sliter med motivasjonen i gymmen osv.)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil jeg ikke ha ned gym faget, jeg trener fast 3 ganger i uken. Å har fått 4'r alle de 5 halvårene av ungdomsskolen nå.

Jo mer du trener, jo mer ødelegger gymmen for treninga ellers. Hvis kroppen din tåler å trene 9 timer sykkel i uka uten å bli overtrent, så forsvinner 1.5 timer til tull og tøys i gymmen - litt avhengig av snittpuls og type muskelarbeid. Om du er enda bedre trent og tåler 12 timer sykkel eller løping, svømming eller whatever, så er du nok så god at du syns det er enda mer dust med gym.

Men det er jo interessant at du synes det er kult med gym, selv om du får 4er. Jeg kjenner lubne arbeidskollegaer som ikke trener, og som fikk 5er i gym, sannsynligvis for å ikke trekke ned det nesten perfekte snittet sitt. Jeg er selv ikke sur på gymkarakteren, jeg smisket meg til 6er. På andre skoler må du være et turntalent og samtidig et aerobt og anaerobt talent, en slags supermann for å få sekser. Det sterke heterogeniteten i karakterfastsettelsen spriker mot ønsket og behovet hver og en av oss måtte ha om å oppleve likebehandling, og ikke bli dårligere behandlet enn andre elever. I hvert fall all den tid seleksjon til statusyrker kan foregå på kommanivå av snittet.

 

Tren mindre på fritiden. Hvis du kan få noe ut av den så er den gull verdt som variasjon til fysisk aktivitet. Gym i skolen er ekstremt viktig ettersom dette faktisk er den eneste formen for fysisk aktivitet enkelte får i løpet av uka.

Det som ser ut som problmet her er at elever blir belønnet og straffet med karakter. Har du en steinerskole i nærheten?? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...