Gå til innhold

Legg ned Gymfaget


  

136 stemmer

  1. 1. Har gymfaget gjort deg/gjør gym deg mer motivert for å holde kroppen i form?

    • Ja
      64
    • Nei
      62
    • Ingen formening
      10
  2. 2. Har gymfaget gjort deg/gjør gymfaget deg MINDRE motivert for å trene?

    • Ja
      25
    • Nei
      101
    • Ingen formening
      10


Anbefalte innlegg

Jeg foreslår å fjerne gymfaget.

 

Jeg har sykelige konkurransetendenser. Videre føler jeg det slik at dersom jeg ikke er god i noe, så har jeg ingen rett til å like det, eller vise interesse for det. Jeg tenker litt sånn at dersom jeg var tjukk og likte å sykle, så hadde jeg ikke hatt lov til å si at jeg trente f.eks 500timer i året og hadde f.eks O2 på 60ml/kg/min (pga fedmen blir den mindre), fordi jeg nedverdiger meg selv ved å påstå tilhørighet i en gruppe som andre som ser den feite kroppen min ikke ville plassert meg i.

Dersom jeg ikke snakker et språk med perfekt aksent, så har jeg ikke rett til å si at jeg synes det er gøy å lære meg språk. Dersom jeg ikke får 6er i engelsk, så har jeg ingen rett til å mene at jeg kan snakke engelsk. Det spiller da ingen rolle om jeg faktisk hadde hatt perfekt amerikansk uttale, for om en lærer som er queen's english vridd gir meg en 5er, så har jeg ikke rett til å si at jeg er god i engelsk.

Hadde jeg vært god i baseball, men fått 3er i gym, så ville jeg ikke ha fortsatt med baseball, da jeg ikke har rett til å si at jeg liker noe som er fysisk. Et annet menneske kan da si; "hei, du kan umulig like baseball, du fikk jo bare 3er i gym" og dermed knekke selvtilliten min.

Dette sier jeg, fordi det å være god er en integral del av å være verdt noe i flokken. Det å ikke være god i noe, er det samme som å knuse sin egen selvrespekt.

Du blir ikke i god form, du utvikler ikke sunne kroppsholdninger, og du får ikke automatisk mestringsfølelse av å bli stuffa inn i en svett gymsal med andre som er mer muskuløse, mer koordinert, har bedre kondis, og kan alt bedre enn deg. Du blir ikke automatisk mer motivert av å hele tiden få slag i trynet. Da jeg gikk ut av skolen skulle jeg aldri lese enda en bok skrevet av en norsk forfatter i mitt liv. Jeg skulle aldri åpne en mattebok, og målet mitt var bare å få den beste jobben jeg kunne få med middelmådig innsats. Det gjorde skolen med meg. Den ødela en elev som brukte massevis av fritid helt tilbake når vi IKKE hadde karakterer, ved å introdusere et sorteringselement som virket nedverdigende og demotiverende.

En tykk og ukoordinert elev kan fint senere i livet trene opp en knallgod aerob energiomdannelse, og god muskelstyrke. For samfunnet vårt er det en kjempefordel at så mange som mulig er i god form, så lenge som mulig, bl.a fordi det er en direkte sammenheng mellom dette og hvor mye pleie du trenger før du stuper. Ettersom flere og flere av oss i tillegg er ensomme, miserable og ikke har naturlige pleiepersoner rundt omkring, er systemet dømt til å kollapse på et tidspunkt, sett i lys av at forventet levetid også bare øker.

Er det da virkelig en fordel å opprettholde et system som ikke bidrar til å gi elever glede i form av å finne nisjer med fysisk mestring, men som bidrar til å holde dem nede ved å plassere dem på en sorteringsskala hvor de får ytterligere en bekreftelse på at de ikke duger? Er det ikke nok sortering i tilværelsen allerede rundt oss? På penger, på karakterer, på utseende, osv. Hvor motiverende er det å få en 4er i gym? Vil du da med glede velge å trene senere?

 

Jeg sitter med følelsen av at de som lagde skolen i Norge, lagde den bevisst for å ødelegge mennesker. Hadde jeg fått bestemme ville jeg lagt ned gymfaget, og opprettet en nettside; "opplysningskontoret for trening." Der ville jeg lagt ut linker og sammenfatninger av studier og empirisk kunnskap om hvordan man kommer igang med å bedre organfunksjonen til muskler, leddapparat, hjerte/sirkulasjon osv, og hjerne/gjenstand-koordinasjon. Så ville jeg hatt støttekontakt-arrangerte grupper, hvor man hadde kull etter hvor god man var, bmi, kondistall osv. På den måten kan man sørge for at man også har fysisk fostring med folk som er like dårlige, og på den måten unngår unødvendig negativ eksponering. Litt som kor for de som ikke kan synge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig vil jeg ikke ha ned gym faget, jeg trener fast 3 ganger i uken. Å har fått 4'r alle de 5 halvårene av ungdomsskolen nå. Jeg lider ikke med det, husk at det er ikke om du er god eller best i faget. Husk at du skal ha motivasjonen til å gjøre det beste du kan, det er det som gjør at du kan få en sterk gym karakter.

Min mening værtfall, jeg blir bare mere motivert til å trene pga gym.

 

Jeg vil ha Gym! :thumbup:

Lenke til kommentar

Noe imponerende av deg Nihilist1 å konkludere med at det som ville fungert for deg, ville fungert for alle andre, samtidig som du skriver at «alle andre var bedre enn deg». Her aner man i beste fall en logisk brist, i verste fall mangel på kontakt med virkeligheten.

 

 

Hadde du hatt en bedre gymlærer hadde du kanskje sluppet å skrive dette tullet. Slutt å syns synd på deg selv og aksepter deg selv som du er, eller gjør noe med det.

Endret av Avien
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Selvfølgelig vil jeg ikke ha ned gym faget, jeg trener fast 3 ganger i uken. Å har fått 4'r alle de 5 halvårene av ungdomsskolen nå.

Jo mer du trener, jo mer ødelegger gymmen for treninga ellers. Hvis kroppen din tåler å trene 9 timer sykkel i uka uten å bli overtrent, så forsvinner 1.5 timer til tull og tøys i gymmen - litt avhengig av snittpuls og type muskelarbeid. Om du er enda bedre trent og tåler 12 timer sykkel eller løping, svømming eller whatever, så er du nok så god at du syns det er enda mer dust med gym.

Men det er jo interessant at du synes det er kult med gym, selv om du får 4er. Jeg kjenner lubne arbeidskollegaer som ikke trener, og som fikk 5er i gym, sannsynligvis for å ikke trekke ned det nesten perfekte snittet sitt. Jeg er selv ikke sur på gymkarakteren, jeg smisket meg til 6er. På andre skoler må du være et turntalent og samtidig et aerobt og anaerobt talent, en slags supermann for å få sekser. Det sterke heterogeniteten i karakterfastsettelsen spriker mot ønsket og behovet hver og en av oss måtte ha om å oppleve likebehandling, og ikke bli dårligere behandlet enn andre elever. I hvert fall all den tid seleksjon til statusyrker kan foregå på kommanivå av snittet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Dette lurer jeg på: Kan noen fortelle meg hvorfor du må stå i gym for å få fagbrev? Vet faktisk om folk som i dag sitter uten fagbrev pga. de mangler noe så dumt som gym. Og det blir for dumt spør du meg. Hva har det å si om du trimmet de to timene i uka om du skal bli anleggsgartner, rørlegger, elektrikker eller regnskapsfører for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Du burde kanskje bytte navn til Narsissist1, trådstarter :)

Ha.

 

Ha.

 

I Norge så tar skolen hensyn til folk som har svakt syn, sitter i rullestol, er utlendinger, osv. Men folk som har et sårbart selvbilde, det driter man i. Det er ikke jeg som ber om å få karakterer. Jeg har valgt bort muligheten til å få karakterer alle de gangene jeg har hatt anledning til det. Fransklæreren min kunne ikke skjønne at jeg klagde på rettingen av en prøve når jeg ikke hadde standpunktkarakter allikevel. Poenget er at når jeg først får en karakter, så påvirker den gleden jeg har av å lære språk, eller andre fag. Jeg vet godt at jeg ikke er den råeste downhill-syklisten når jeg er ute i skogen. Jeg trenger ikke forringe opplevelsen ytterligere ved karakterer. Jeg trenger ikke en trøye hvor det står "Dropper kanter til 3er" lissom.

 

Jeg kan ikke noe for måten jeg er skrudd sammen på. Jeg har, i løpet av oppveksten, funnet meg merkelapper som er nødvendige for at jeg skal ha det godt med meg selv. På de merkelappene står det ikke at jeg må skryte av hvor flink jeg er, og tro jeg er så mye bedre, som en narsissist. Men det er en god trygghet å ikke være dårligere enn andre. Da er det lettere å føle glede med aktiviteten i seg selv, enn å føle glede pga hva andre syns om det du gjør.

 

Dette valget får jeg ikke på skolen. Og siden utfallet av skolegangen har vært tung, svært tung depresjon, med påfølgende trakassering fra omgivelsene, så vil jeg si at skolegang for meg har vært et overgrep fra samfunnets side.

 

Dette lurer jeg på: Kan noen fortelle meg hvorfor du må stå i gym for å få fagbrev? Vet faktisk om folk som i dag sitter uten fagbrev pga. de mangler noe så dumt som gym. Og det blir for dumt spør du meg. Hva har det å si om du trimmet de to timene i uka om du skal bli anleggsgartner, rørlegger, elektrikker eller regnskapsfører for den saks skyld.

Hva har det å si hvor god du er i Nynorsk for å få lov til å studere ved et musikkonservatorium? Samfunnet er til å schpy av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Karakterløst gym-fag, takk, med mindre gymmen utvides til mandag, onsdag, fredag (Trinn 1-3 kan ha tirsdag og torsdag) og en time sammenhengende trening hver gang, pluss et kvarter før og etter for forberedelser og rydding.

 

Alt annet blir som om man må arbeide tre ganger så mye hjemme som på skolen.

Tenk deg om man måtte lese 10 timer norsk i uken på fritiden etter skolen, 5 timer matematikk, 4 timer naturfag, 4 timer geografi...

 

Det er dette som er realiteten i gymnastikk.

 

Det krever at man arbeider betraktelig mye mer med faget på fritiden enn på skolen.

 

Da kunne heller selvdisiplin vært et fag.

Selvdisiplin er viktigere enn gymnastikk, og er livsviktig senere i livet, og er en av få ting man må lære som mange ikke læres opp til av sine foreldre.

Lenke til kommentar
eller gjør noe med det.

 

Så hvordan kan en elev finne ut hvordan han eller hun kan få gymlæreren sparket pga inkompetanse og moralødeleggelse?

 

Dette lurer jeg på: Kan noen fortelle meg hvorfor du må stå i gym for å få fagbrev? Vet faktisk om folk som i dag sitter uten fagbrev pga. de mangler noe så dumt som gym. Og det blir for dumt spør du meg. Hva har det å si om du trimmet de to timene i uka om du skal bli anleggsgartner, rørlegger, elektrikker eller regnskapsfører for den saks skyld.

 

"Evnen til å bøye seg etter oppmøteplikten" ville jeg nå anta grunnlaget er... vis de som lagde systemet i det heletatt tenkte på saken.

Lenke til kommentar

Ja til mer gym. Å ja til strengere "straff" for de som hopper over gym uten god grunn (fordi de syns det er teit osv.. Fjortisene har mange "gode grunner")

Så feite og late som ungdommen begynner å bli så må de tvinges til mer aktiv trening imo.

 

Har man en sykdom eller noe i den duren, satser hardt på annen sport som krever mye restitusjon utenom de faste treningene osv, så syntes jeg at man burde få fri fra gymmen.

Men om man ikke har noen god grunn så har man ingen grunn til å lure seg unna!

Endret av Kjetil_90
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja til mer gym. Å ja til strengere "straff" for de som hopper over gym uten god grunn (fordi de syns det er teit osv.. Fjortisene har mange "gode grunner")

Så feite og late som ungdommen begynner å bli så må de tvinges til mer aktiv trening imo.

 

Har man en sykdom eller noe i den duren, satser hardt på annen sport som krever mye restitusjon utenom de faste treningene osv, så syntes jeg at man burde få fri fra gymmen.

Men om man ikke har noen god grunn så har man ingen grunn til å lure seg unna!

Hva med mobbing og dertil lav selvbilde? Det er grunnen til at jeg ikke fikk vurdering i gymfaget.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

I og med at gymfaget ikke er rent prestasjonsbasert på linje med andre fag så er jeg faktisk enig i hovedpunktet til hovedinnlegget selv om det var litt klønete ført. Helt håpløst med fag som har subjektiv vurdering (se: trynefaktor) siden "innsats" ikke kan deles opp i karakternivåer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har også blitt mobbet, fordi jeg var/er eksentrisk og nokså sensitiv. Folk som oss blir mobbet og andre barn vil alltid finne noe å mobbe oss for, dersom de vil. Det virker rart å skylde på gymfaget for dette. Skylden hviler på den manglende toleransen hos mobberne og på den undertrykte empatien til dem som ikke grep inn, det være seg andre barn eller lærere.

 

Jeg vet ikke hvordan man skal trøkke toleranse og empati inn i hodet på små barn, om de ikke vil lære det. Selv tror jeg jeg fikk mer av disse tingene av å bli mobbet. Livet har uansett alltid vært en kamp mellom krefter som vil bygge opp og krefter som vil rive ned.

 

Ja, kanskje blir barn for konforme og underdanige av dagens skole. Kanskje de kun lærer å gjøre som de får beskjed om, mens de undertrykker sin egen personlighet. Men kanskje samfunnet ikke ville fungere så godt, om det besto av kun fritenkere? Kanskje er litt inndoktrinering å foretrekke (kommer sikkert til å bli uthengt av en eller annen Liberalist for dette). Uansett, har man et barn som man ønsker skal bli fritenker, kan man jo sende det på Steinerskolen eller noe?

Endret av Avien
Lenke til kommentar

Dette lurer jeg på: Kan noen fortelle meg hvorfor du må stå i gym for å få fagbrev? Vet faktisk om folk som i dag sitter uten fagbrev pga. de mangler noe så dumt som gym. Og det blir for dumt spør du meg. Hva har det å si om du trimmet de to timene i uka om du skal bli anleggsgartner, rørlegger, elektrikker eller regnskapsfører for den saks skyld.

 

Er det ikke like dumt å ikke få fagbrev for å skippe historietimene?

 

og gym på vgs er ikke bare trening, jeg gikk elektro og lørte også om kosthold og belastningssaker etc.. og jeg tror ikke noen arbeidsgivere klager på at deres ansatte i alle fall har hørt om slikt

Lenke til kommentar

Det var først en stund etter at jeg ikke lenger hadde gym, at jeg skjønte hvor viktig det hadde vært. Dvs. til dels så var de ikke så gode på å formidle hensikten, men det som ble gjort var viktig for en som var lite aktiv i det private.

 

Karakter i gym synes jeg er unødvendig. Det kan være demotiverende og det tar vekk fokus fra den direkte nytten i aktiviteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

helt enig, treningsdelen av gymmen behøver ikke å være karakteravhengig, men at det er oppmøtekrav i timen eventuelt at 20% av faget er selve treninga og 80% er kroppslæren slik at man har muligheten til å oppnå en respektabel karakter uten å være flink fysisk

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser ut til at det er en rød tråd i det som blir skrevet her at dere

1) Tror folk vil bli flinkere til å holde seg i form med gym i regi av skolen.

2) At dere ser rom for forbedringer.

3) At dere er delte i synet på om gym virker motiverende eller demotiverende.

4) At dere ikke opplever seleksjon til fagbrev via gym som rettferdig (og noen ikke heller igjennom historie)

 

Jeg har ikke noe tro på at dere kan få til en forandring igjennom den offentlige skolen. Den offentlige skolen server ikke elevenes behov, men politikerenes og byråkratenes behov, kombinert med de ansatte lærerenes behov. Skolen er ikke nødt til å tilpasse seg noe som helst, den har markedsmonopol, og selv ikke tendensiøse medieoppslag kommer til å forandre på det.

 

Jeg har tro på at man kan få litt hjelp til å komme inn i en riktig gruppe. På jobben min har fysioterapeutene pusha arbeidsgiver til å kjøpe inn ekstra mange ergometersykler, de har startet eget sykkellag som skal sykle et turritt på en passe uambisiøs tid, jeg ser mange mer eller mindre trente som får sosial glede og treningsiver av et sånt inkluderende opplegg.

 

Skolens fordel ligger i å introdusere elever for ting de ellers ikke ville fått prøvd ut, folk som er for tykke og for defensive til å sjekke ut innebandytilbud, f.eks. Skolens ulempe ligger i utrivelliggjøring via karakterer, seleksjon og forskjeller i utvikling og talent hos elevene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...