Gå til innhold

Nybegynnertips for video

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at kameraene jeg har egentlig har ganske god kvalitet på video (ett mFT-hus med objektiver). Tenkte jeg skulle prøve meg litt på noe video for moro skyld, å filme noe actionfylt er jo så sin sak, men kunne gjerne tenkt meg noen tips angående litt mer "generell" filming også. La oss si enn 2-3 minutt lang video som oppsummerer stemningen på en ferie feks. Hva gjør man for å få litt stilige videoer? Per i dag er det typisk håndholdt i hodehøyde og ingen klipping, dvs ikke så imponerende greier for å si det mildt. Noen tips eller noen lenker til noen nybegynnerguider eller liknende?

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kreativitet når det gjelder filmingen er jo viktig,varier kameravinkler så det står etter.

Ideer kan du jo skamløst stjele fra andre sine videoer på vimeo,eller youtube,finnes videoer om stort sett alt.

Redigeringen kan gjøres på mange måter(redigeringstips/tutorials for alt av redigeringsprogrammer finnes på youtube) ,men det jeg ser på som viktigst er jo å få fram stemningen på ferien.

Ellers er det som å ta bilder,finn noen bra motiv og film i vei.

Skulle jeg lagd en ferievideo,ja da hadde jeg lagt inn ett par timelapse,"city by night" klipp,litt historie fra stedene,landemerker,arkitektur, litt folkeliv og feriehygge(og kanskje en liten slowmo av for eks. ett plask i bassenget for moro skyld).

En stilig video lager man jo best ved å fortelle historien bra,og det å ha en ide om ferdig produkt før man begynner funker fint da.

Lange snutter holder jeg meg unna,da får man ikke nok kameravinkler til at det blir dynamisk nok å se på.

Lenke til kommentar

Tell til minimum 6 før du slutter å filme, så man har mulighet til og oppdage hva du har filmet i etterkant :)

Skal du panorere så bruk mest mulig vidvinkel, panorere med mye tele kan gi en for rask bevegelse på tv, dette burde trenes på.

En annen huskeregel er og begynne med full tele før du går tilbake til vidvinkel hvis du skal "zoome" inn på et motiv, da er du sikker på at fokus er riktig.

Og husk at et øye oppfatter alt mye fortere/enklere i situasjonen en det du klarer og formidle igjennom en bilderute.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Litt sånn, ja. Var uansett vanskelig å konsentrere seg om filmingen, jeg fikk bare ekstremt lyst til å sykle på fjellet. Dumt jeg bare har racersykkel.

Ja,terrengsykling er digg.

Noe annet enn dødsleken på veien med racersykkel,mange hissige raringer på veiene.

Nok om det.

Kamerastativ var det jeg glemte å skrive i første post,men det blir sjelden med i sekken på sykkelfjelltur...

Filmet med stativ,og en del kreative vinkler og effekter(alle effekter lært ved hjelp av youtube tutorials):

http://www.youtube.com/watch?v=Y0iQlNSuMlg

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...