Gå til innhold

29 stemmer

1. 1. Språk eller konsept, hva er viktigst?

• Hail power to the programming language. Språket jeg jobber i gjør meg mer produktiv (fordi jeg kan gjøre foo og bar).
      7
    • Konseptene er det viktigste, språket man skriver i har mindre betydning. En god programmerer er en god ingeniør/arkitekt uavhengig av programmeringsspråk.
      22

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Så en må da finne på en annen smart løsning, må en ikke?

Du får bestemme deg: komma eller punktum som desimalskilletegn.

Tvetydighet i skrift er vanlig. Du vil nok finne mange slike hos meg. I programmering, kan det derimot som du vet være katastrofalt.

Også i skrift forresten. :yes:

Heng ham ikke, vent til jeg kommer.

Heng ham, ikke vent til jeg kommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Hjelp Google bot er programmert til å forfølge meg. Første gang jeg har observert den boten her, selv om den er det eneste medlemmet som står mer eller mindre fast på min oppsalgstavle.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Jeg kan løse alt, for alt er enkelt, og hvis jeg ikke får det til så kan jeg spørre noen som får det til. Men jeg gidder ikke, for jeg har ikke tid!

Seriøst?

Der klikket jeg jaggu på rykte kanppen i stedet for å svare deg. Programmering er som nevnt trivielt. Det er ikke trivielt å skrive godt innhold effektivt på nettet.

Var det du skrev godt innhold? :thumbdown:

Den rykteknappen får endel utilsiktede trykk fra meg også, og er igrunnen et eksempel på hvordan noe som i utgangspunktet burde være ganske trivielt i praksis er ekstremt vanskelig - hvordan lage intuitive brukgergrensesnitt.

Jeg synes faktisk min post representerer ganske bra innhold - jeg har kokt ned holdningen du har vist oss gjennom utallige, lange innlegg til to konkrete setninger som viser hva du står for. Slik jeg tolker det altså - godt mulig endel informasjon forsvinner mellom deg og mottakeren (altså meg), for som du sier er kommunikasjon vanskelig.

"Seriøst?" viser på en kompakt måte hva jeg mener om standpunktet ditt.

Min holdning: Programmering er (i dag, siden vi står på giganters skuldre) trivielt enkelt, eller er en samling trivialiteter som du sier. Men utvikling av programvare - altså det vi bruker programmeirng til, eller summen av trivialtitene om du vil - er kanskje det vanskeligste vi mennesker foretar oss. Det er faktisk ganske utrolig at vi får det til i det hele tatt (hvis det er lov å påstå at vi får det til.., ikke alle vil være enige i det).

Jeg gjør hva jeg kan med den tiden jeg har, forsøker alltid å bli bedre, og innser at jeg aldri vil bli god nok. Men har jeg muligheten vil jeg forsøke å hjelpe dem jeg kan.

Ettersom dette er omtrent motsatt av hvordan jeg oppfatter det du ofte sier er det vel ikke rart at jeg reagerer litt?

Endret av torbjørn marø
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Enkeltdelene på en boreplattform er enkle. En boreplattform bygges så vidt jeg vet ved bruk av elementmetoden.

Siden du gir inntrykk av å like bøker får du en litteraturhenvisning:

http://www.amazon.com/Finite-Element-Analysis-Microcomputers-Nicholas/dp/0070336946

Man bryter først strukturen ned til sine enkeltdeler som så settes sammen til en helhet. Hele plattformen er kompleks. På tilsvarende måte er det med store dataprogrammer. Det som gjør det hele vanskelig er kompleksiteten og størrelsen.

Hver enkelt kodelinje er triviell. Hver enkelt setning som skrives på nettet er ikke trivielt. Objektorientert programmering og design mønstre kan lett bli ord man skjuler seg bak. Objektorientert programmering kan minne om ingeniørenes elementmetode. Bryt ned og sett sammen.

Resten er redigert bort. Vet ikke om GG rakk og se det jeg skrev.

Lenke til kommentar

Enkeltdelene på en boreplattform er enkle. En boreplattform bygges så vidt jeg vet ved bruk av elementmetoden.

Holder på med et prosjekt under utredning på jobben om bruk av servomotorer for ventilstyring på oljeplattform (fremfor hydraulikk) og det er en del ting en må ta hensyn til. Eksempelvis må de tåle høyt trykk, høy temperatur samt være senket i olje. Dette må også elektronikken tåle. Problemer da kan komme av at det kan dukke opp luftbobler under motstander og kondensatorer under produksjon. Disse kan ekspandere (på grunn av trykket) og få komponentene til å sprekke. Det er også et problem å finne komponenter i det hele tatt som klarer å operere under de høye temperaturene.

Så nei, enkeltdelene er ikke nødvendigvis enkle.

edit: ser kgun har redigert litt, men tror det fortsatt holder. Mesteparten av et proogram er selvsagt trivielt, men det er ikke det samme som å si at all programmering er trivielt.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så nei, enkeltdelene er ikke nødvendigvis enkle.

Men i forhold til en kompleks helhet er de som regel det. Er ikke alt relativt?

Jeg sliter for øvrig med absolutte og relative stier i PHP. Det er noe av det som gir meg størst hodebry for tiden. Jeg skulle nok kjent cURL bedre.

Jeg har tre hostere, to amerikanske og en norsk.

Hos den amerikanske hosteren med php 5.3.6 virker ikke dette

include_once 'http://socialnorway.com/cj/travel1.php';

fra et "add on" domene på samme delte server som hoveddomenet http://socialnorway.com, men hos den andre hosteren hvor http://forumnorway.com er hoveddomenet virker en tilsvarende absolutt sti for noen, men ikke for alle :roll: "add on" domener. (Nesten som at Microsoft ikke er kompatible med seg selv). Denne hosteren har php 4.+. Jeg mener at det riktige er at det ikke skal virke slik det er i php 5.3.6.

En relativ sti virker selvsagt.

include_once '../cj/travel1.php';

Nå mener jeg at dette skal kunne løses med php cURL, men kjenner ikke den utvidelsen godt nok. Er det noen som kjenner en rask løsning på hvordan php includes virker på tvers av hoved og "add on" domener på samme delte server?

Noen som eventuelt vet hvordan det gjøres i php cURL.

Et enkelt trivielt problem som dere IT guruer bør kunne løse. Løsningen bør helst være konsistent på tvers av PHP versjoner og som et minimum på php 5.3.6+ da det er fremtiden. Hvis ikke må jeg krype til korset og bruke relative stier med mange repitisjoner i stedet for en på samme server. Absolutte stier går selvsagt for CSS filer og JavaScript filer. At apache serveren settes til å tolke parse html filer som php filer er ingen løsning, da det skaper andre problemer.

Ja så nå ungdomner, får dere komme med en enkel løsning på et tilsynelatende trivielt problem. Kom for all del ikke drassende med at du må bruke kinesisk, russisk eller ... Java. Problemet skal løses i PHP om det er mulig å bruke absolutte stier på tvers av domener i php 6.+. Jeg regner som 90 % sannsynlig at det kan løses i cURL. Må jeg gå til lærebøkene / doukumentasjonen på nettet eller har dere en rask fiks?

Lenke til kommentar

Til å snakke varmt om Drupal, PHP, og ellers viser at du har kunnskap på mange områder, overasker det meg at du trekker fram ett slikt spørsmål. Jeg har aldri hatt behov for å bruke andres tid på bruk av PHP de årene jeg har jobbet med det. PHP er ikke vanskelig eller dårlig dokumentert. Det som er utfordrende med PHP ligger på ett høyere nivå, som programmering mot ett grensesnitt (som du selv trakk fram i annen tråd du startet), unit-testing, og alt det der som har med å bygge systemer som tåler framtidige endringer. Det kan jo hende jeg misforstår hvorfor du poster ett slikt spørsmål, men det virker jo ikke så veldig målrettet med tanke på temaet om språk vs. konsepter.

Når det er sagt, så er det ikke så farlig, bare litt vanskelig å forstå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Så da har du løsningen?

Et enkelt trivielt problem som dere IT guruer bør kunne løse. Løsningen bør helst være konsistent på tvers av PHP versjoner og som et minimum på php 5.3.6+ da det er fremtiden.

Må jeg starte en ny tråd? Du kan jo kose deg med språket og konseptet ditt.

Du minner meg mer og mer om en dinglende peker i C->C++.

Lenke til kommentar

Konseptene er overførbare, abstrakte, som bruk av MVC i ett språk til ett annet. Tanken bak temaet i tråden var å finne ut om å lære nye programmeringsspråk er viktigere enn å mestre nye konsepter og teknikker. Tråden og avstemning har gitt gode svar, så det virker som at spørsmålet var tydelig nok. Slik jeg tolker svar og tilbakemelding er det slik at konseptene er viktigere, men uten å lære mer utrustede språk forblir man en forfatter med mindre ordforråd (dersom det er en passende analogi i denne sammenheng?).

Nei, konsepter er ikke mye diskutert. Det var ett abstrakt spørsmål jeg startet med.

Om vi skal diskutere mer spesifikke ting, så kan jeg nevne ett eksempel på mitt manglende ordforråd fordi jeg ikke har satt meg inn i så mange språk. Jeg er usikker på om "traits" som kommer i PHP 5.4., er en teknikk som man bør bruke mye eller lite av for god OOP praksis. Noen beskriver det som klipp og lim under kompilering. For personer med erfaring fra andre språk der man kan gjøre noe lignende/alternativt er vel dette ikke like fremmed.

https://en.wikipedia.org/wiki/Trait_(computer_programming)

Det finnes helt sikkert mange flere eksempler på språklige rariteter som jeg ikke vet om en gang, så jeg innser at det lureste er å prøve ut nye språk slik torbjørn marø har hatt god erfaring med. :thumbup:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1408299&view=findpost&p=18858526

Summasumarium, hvilken webteknologi vi er kjent med er ikke så veldig spennende diskusjon akkurat denne gangen. Det blir en diskusjon mellom en spesialist til en annen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så da har du løsningen?

Et enkelt trivielt problem som dere IT guruer bør kunne løse. Løsningen bør helst være konsistent på tvers av PHP versjoner og som et minimum på php 5.3.6+ da det er fremtiden.

Må jeg starte en ny tråd? Du kan jo kose deg med språket og konseptet ditt.

Du minner meg mer og mer om en dinglende peker i C->C++.

Hvorfor står det GeirGrusom i det sitatet?

Traits og mixins er interessant. Det er absolutt noe jeg har savnet i C#. Det er heller ikke noe som hadde vært veldig vanskelig for dem å implementere, men jeg tror ikke det ligger i stil med hvordan C# er tenkt.

Litt off-topic, men jeg har tenkt litt på å lage en preprocessor som la til traits i C#. Det er heller ikke noe som hadde vært veldig vanskelig å få til.

Lenke til kommentar

Om vi skal diskutere mer spesifikke ting, så kan jeg nevne ett eksempel på mitt manglende ordforråd fordi jeg ikke har satt meg inn i så mange språk. Jeg er usikker på om "traits" som kommer i PHP 5.4., er en teknikk som man bør bruke mye eller lite av for god OOP praksis. Noen beskriver det som klipp og lim under kompilering. For personer med erfaring fra andre språk der man kan gjøre noe lignende/alternativt er vel dette ikke like fremmed.

Traits er ikke et begrep jeg kjente til, men ser det er mye det samme som mixins: "Module mixins in Ruby are similar to traits to some degree."

Traits/mixins er interessant i et OOP-perspektiv, fordi det løser opp koblingene mellom klassene, og lar deg bruke arv på en litt ny måte - mixins er en slags snill form for multippel arv. Et eksempel på bruk av dette er DCI-arkitekturen (min blogpost) foreslått av Jim O. Coplien og Trygve Reenskaug.

Lenke til kommentar

Traits og mixins er interessant. Det er absolutt noe jeg har savnet i C#. Det er heller ikke noe som hadde vært veldig vanskelig for dem å implementere, men jeg tror ikke det ligger i stil med hvordan C# er tenkt.

Litt off-topic, men jeg har tenkt litt på å lage en preprocessor som la til traits i C#. Det er heller ikke noe som hadde vært veldig vanskelig å få til.

Hmmm, er ikke Extension methods i praksis litt av det samme? Når du f.eks. inkluderer System.Linq og dermed gir alle Enumerable-typer ekstra metoder. Ikke akkurat det samme, nei, men litt i samme gate..

Lenke til kommentar

Mulig. Det jeg tenkte, er at pre-processoren leter etter en klasse som er markert med trait (og har en default public constructor), og danner en klasse med et attributt satt, og et interface. Deretter ser den etter andre klasser som vil implementere trait klassen, og bare lage et pivate felt som er en instans av denne klassen, og eksponere alle egenskapene.

Og da skal man ha traits i C#.

Lenke til kommentar

Ser forresten at det var litt mer informasjon om traits i C# via via lenke på wikipediasiden om traits. Prosjektet varte mellom 2004 og 2005.

http://scg.unibe.ch/research/rotor?_s=zkXIM7Pv_wCNFAZ6&_k=WyV1THQb&_n&27

Traits in C# is a project funding by Microsoft Research as a Rotor Project. The goal of the project was to investigate means to apply traits to statically typed languages such as C#. The project results included a formal investigation of traits in the context of Featherweight Java, a report on the problems and issues concerning the integration of traits into statically typed languages, and a prototype implementation of traits for C# by means of “flattening” traits to the base language. (See the Publications and Downloads sidebar.)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvorfor står det GeirGrusom i det sitatet?

Sikkert fordi jeg ikke tok av meg boksehanskene. Har du prøvd å plukke erter på et flatt bord med boksehansker på? Eller var det fordi jeg har 10 000 tommeltotter :blush: ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ja så nå ungdomner, får dere komme med en enkel løsning på et tilsynelatende trivielt problem. Kom for all del ikke drassende med at du må bruke kinesisk, russisk eller ... Java. Problemet skal løses i PHP om det er mulig å bruke absolutte stier på tvers av domener i php 6.+. Jeg regner som 90 % sannsynlig at det kan løses i cURL. Må jeg gå til lærebøkene / doukumentasjonen på nettet eller har dere en rask fiks?

Det er vel et konsept som jeg måtte løse selv:

A safe common code base with cURL - "live design pattern".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Traits er ikke et begrep jeg kjente til, men ser det er mye det samme som mixins: "Module mixins in Ruby are similar to traits to some degree."

Jeg så litt på traits i Scala (hvis jeg ikke husker feil) engang og konkluderte at det var et hack for språk som ikke hadde støtte for multiple inheritance. Eller er det annet bruk av traits?

EDIT: burde leste hele meldingen din da du sier: "mixins er en slags snill form for multippel arv"

Endret av asicman
Lenke til kommentar

Jeg har ett bilde av traits som ett fleksibelt verktøy for å klatte på egenskaper i klasser i ett eksisterende OO hirarki, uten å gjøre ting for avansert. Sett at du utvider de samme klassene fra ett proprietært bibliotek, men finner at du av og til implementerer en og annen egenskap flere ganger. Da tror jeg traits kunne vært lett å jobbe med. Er jeg inne på noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...