Gå til innhold

Høyttalerne er i boks! Forsterker..?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da må jeg nok ta en test imorra. C500/P500-komboen ser spenstig ut ihverfall på papiret.

 

Hmm, det kan da vel ikke låte så veldig forskjellig fra a500 da. De samme komponentene er jo brukt, bare splitta opp i to bokser. Prisdifferansen blir 900kr, verdt det tror du?

Jeg synes ikke det er verdt det. Du må jo også ha flere signalkabler. Da er A500/P500 kombinasjonen mye bedre, selv om den koster enda litt mer.

 

Men han fyren her skal jo Millenium 150 og da kan han stort sett bruke hvilken som helst forsterker. Velg den billigste du finner.

Lenke til kommentar

Har ingen erfaringer med Eltax, men jeg råder deg i hvert fall til å velge en forsterker som står i stil og i samme prisklasse. Dvs at en forsterker til mange tusen vil egentlig være overkill. Høyttalere til under tusenlappen kan være greie til enkelt bruk. Og sikkert nok til det du trenger.

For kabler til høyttalerne råder jeg deg til å stikke på en elbutikk og kjøpe installasjonskabler. De koster deg 15-20 kr/m og spiller fletta av kabler til flere hundre kroner meteren. Prøv med 1,5" og 2,5" kabler, de lyder litt forskjellig.

For signalkabler kan du bruke samme prinsipp, men tynnere. Og da må du lodde på noen gode plugger. Uansett, bruk single core (enkel leder).

 

 

 

-P-

Lenke til kommentar

De høyttalerne som jeg har plukket er, som dere sikkert har merket dere, på 90 watt.

Da står det egentlig mellom 2 forsterkerer..

Denne:

 

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=cama300

 

og denne:

 

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=cama500

 

Første forsterkeren der.. gir bare 2x35w.. går det bra på 2 høyttalere på 90w tror dere? Lr blir forskjellen stor vis jeg velger forsterkeren som gir 2x65w..? Og hvordan er forskjellen på lydkvaliteten på forsterkerne?

Lenke til kommentar

Den minste går nok også bra, men det er velkjent at det er små forsterkere som ødelegger høyttalere, ikke for store forsterkere. Er de ikke kraftige nok, får du clipping i forsterkeren når den spiller for høyt, og det fører ofte til døden for elementene i høyttaleren.

 

Vil du spandere 700 kr mer for forsterkeren, så går du for den største. Forskjellen i måten du kan spille på blir stor (mer bass og fylde). Lydkvaliteten på selve forsterkerne er det neppe noen forskjell på her.

 

 

-P-

Lenke til kommentar

Dersom du er modig (de vil trolig rynke på nesen av høyttalerne dine :wink:) går du på hifiklubben med høyttalerne dine, og finner en forsterker som passer dem. Få kjøper klær uten å prøve om de passer. Hvorfor ikke kjøre samme tankegang med høyttalere/forsterker? :yes:

 

Edit: Glemte å nevne at de milleniummene er vanskelige å drive. Følsomhet på 87 dB. ( http://www.eltax.com/com/products/prod-sid...ium&id=55&type= )

Dess høyere følsomhet, dess lettere å drive. Så dersom valget er bare mellom 36w'en og 65w'en, er nok det sikreste å velge 65w'en.

Lenke til kommentar

Har lest en del tester av Eltax og de har alltid fått bra kritikk i forhold til prisen. Det er en ting som går igjen i flere tester og det er at selv om det er billige høytalere så låter de mye bedre på en litt skikkelig forsterker enn på billige jalla forsterkere. Så ikke kjøp noe drit heh, du skal sikkert ha anlegget en stund :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...