Shruggie Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Oooh, denne artikkelen hadde jeg ærlig talt ikke forventet! Kult! Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Billigst i sin klasse er det også. Test: Pentax 645D Lenke til kommentar
morlie Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Ganske dyrt og billigere enn konkurrentene skulle vel ha byttet plass i pluss minus listen på slutten. Fin test, me wants some men finner ikke bruken til det :-( Lenke til kommentar
Tekno Brukeren Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Ser ut som en blanding mellom et kamera og videokamera det har jeg aldri sett før. Lenke til kommentar
polljen Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) Billigst i sin klasse er det ogsÃ¥.Test: Pentax 645D Billigst i klassen? Kanskje det, men da er det litt merkelig at all sammenligning (testdata) er med kameraer som er billigere og vel forsåvidt ikke i samme klasse heller. Endret 14. januar 2012 av polljen Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 14. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2012 De har jo ikke tatt noen tester av kameraer i samme klasse. Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Sakset fra testen: "I vår test klarte 645D å opprettholde full fart i syv JPG-bilder i beste kvalitet, mens Pentax lover 15. Hva forskjellen skyldes vet vi ikke, men det er mulig Pentax opererer med lavere JPG-kvalitet, som dermed tar mindre plass i kameraets buffer. Vi tester alltid med beste JPG-kvalitet kameraet tilbyr." Det ville vært fint om dere i "samme slengen" som dere har et kamera til test kunne fått avklart direkte med produsenten hva som er de faktiske forhold?! Så slipper dere å medvirke til videre unødvendige "spekulasjoner" basert på seriøs testing? 1 Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Et supersolid kamera dette. Passer nok bra i studo, men også til landskapsfoto i røffe forhold. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Fascinerende kamera, hadde jeg bare hatt penger og behov.. Kameraet minner meg litt om Pentax K-7. Knallbra kamerahus, men en sensor som er litt svak på støy og dynamikk. Nå som produsenten av sensoren er ute og kjører (Kodak) er det kanskje håp om en ny modell som er stort sett lik, men har ny og bedre sensor. Analogien er oppgraderingen fra K-7 til K-5, der huset er i hovedsak det samme, mens sensoren har blitt mye bedre. Pentax 645D har i følge DxoMarks tre delmålinger omtrent samme kvaliteter som Nikon D3X, som har bare 59% av sensorstørrelsen. Det må bety at 645D henger ganske langt etter på sensorkvalitet om man ser bort i fra de størrelseskapte fordelene. Hvis vi skal dra inn de evinnelige bilanalogiene her så forholder vel 645D seg til Nikon/Canon fullformat som Bentley og Rolls Royce forholder seg til Porsche og Lamborghini. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Pluss: Ganske dyrt Minus: Billigere enn konkurrentene?? :!: 1 Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Sånn til info så er Are uten nett en stund pga reise, så han kommer inn og retter opp og svarer når han får muligheten. Ikke hold pusten, det blir tidligst i natt tenker jeg. Lenke til kommentar
TheOats Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Ser ut som en blanding mellom et kamera og videokamera det har jeg aldri sett før. Ser ut som et "hasselblad". Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Ingen touchscreen? Dårlig kamera. 8 Lenke til kommentar
M a t s Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) Dere kan jo teste hasselblad h3d-31 også? er ikke så fryktelig mye dyrere enn dette hehe.. Endret 14. januar 2012 av M a t s Lenke til kommentar
fototim Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 En kommentar til "Passer ikke for:" punktet: Brukere som trenger superlange teler. Den ekstreme detaljeringsevna og de dertil hørende store mulighetene for beskjæring gjør nok behovet for ekstremtele mindre enn det man gjerne ser for seg. Jeg kjenner en av de få som faktisk eier dette kameraet i norden, og slik jeg oppfatter ham var nettopp dette ett av de punktene han testa grundig ut før han handla. Det hører med til historien at han har beholdt sin "gamle" K-5. Men det tror jeg i hovedsak skyldes behov for noe mer turvennlig enn 645. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) dobbelpost Endret 15. januar 2012 av fototim Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) "Her får man et kamera man kan sette ulike bakstykker på, akkurat som med Hasselblad H4D" - det stemmer nok ikke, brukeren kan vel ikke skifte bakstykker på den?.. Og hvor er ISO testen? Endret 14. januar 2012 av GCardinal Lenke til kommentar
ozone Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Kan det kalles mellomformat når bildeflaten bare er litt større enn 35mm film? Cropfaktor 0.79 er vel så lite forskjell at en D4 er like greit å kjøpe til "samme" pris...? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) Kan det kalles mellomformat når bildeflaten bare er litt større enn 35mm film? Cropfaktor 0.79 er vel så lite forskjell at en D4 er like greit å kjøpe til "samme" pris...? Det er nesten ett blendertrinn forskjell - ca. som forskjellen mellom APS-C og (micro) four thirds. Og - med svakt AA-filter er det markant forskjell i bildekvalitet. Kikk på sammenligningsbilder hos dpreview - med 645D ser du rasteret i Baileys-logoen. Endret 14. januar 2012 av Trondster Lenke til kommentar
Golddynaco Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 (endret) Pentax 645d har tilgang til ekstreme teleobjektiv, først og fremst manuellfokuserte 600/5,6 fra analog 645 serie. Setter vi på adapter for Pentax 67, blir det mye tøft å velge blant. 800/4 og sånn... Er vi fremdeles i tvil om 645d sine kvaliteter, bør vi finne SLRgear/IM-resource sin hjemmeside; http://www.imaging-resource.com/PRODS/645D/645DA.HTM Endret 15. januar 2012 av Golddynaco Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg