Flain Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Med fare for å spørre om noe som har blitt spurt en drullion ganger før; hva slags hovedkort bør jeg satse på for å kjøre (SuSE)Linux /W98? Har lyst på Asus A7N8X deluxe, men er litt usikker på om det er et lurt valg. Har prøvd e leite litt rundt omkring, bl.a på SuSE's HW database. Og inntrykket er egentlig ikke veldig positivt. Men ting forandrer seg fort, og det som gjaldt for tre mnd siden gjelder ikke nødvendigvis nå. Skal altså kjøre Linux hovedsaklig. SuSE 8.2, og sikkert nyere når det kommer. Har også brukt Mandrake og RH i nyeste versjoner, men har liksom falt litt mer for SuSE. Kommer ogsåtil å kjøre W98SE, i dual boot oppsett. Bruker burken hovedsaklig til surfing, epost og news, men har planer om å redigere litt video fra dig videokamera, og trenger derfor firewire. Derfor Asus-kortet som nevnt. Kanskje er det lurere å kjøpe et separat kort for firewire, evt lydkort med dette innebygd? Kunne godt tenkt meg et hovedkort med grafikk innebygd, men det er ikke noe bastant krav. Lurer også på om noen HK-leverandører er mer Linuxvennlige enn andre. Er såpass patriot at jeg gladelig betaler litt mer for å støtte opp om "gode" produsenter. Og er alt-i-ett-kort generellt en dårlig ide for Linux? Er det bedre å velge separate kort for hver funksjon for å være sikker på at alt virker? Har jo både grafikkort, LAN, lyd ISDN fra før, så strengt tatt trenger jeg bare et raskere hovedkort (+CPU og RAM) Håper noen kan lede meg i riktig retning, enten ved råd eller linker til relevant info. På forhånd takk! Flain Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Kjøp et uten annet dilldall onboard. Ikke vits i å betale ekstra for noe du ikke trenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå