Ottesen Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Hey Sitter å leker litt med nytt hovedkort og cpu, testet hva jeg kunne boote til windows med + super pi. Jeg har ikke en så veldig bra chip merker jeg, så resultatet er så-som-så... Jeg fikk til 5,2ghz med 1,52v til 1,54v og 7,28 1m super pi... Håpet på 5,3ghz til 5,4ghz, men det greide jeg akkurat ikke, mulig jeg hadde fått til med litt mer kunnskap men... Hva får dere ? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) 5200 MHz uten å overstige 45 grader på noen av kjernene under load er ganske nice. Husker min gamle P4 NW pleide å ligge omtrent der idle på stock speed (2800 MHz). Hvilken kjøler bruker du? Endret 14. januar 2012 av srbz Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 14. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) 5200 MHz uten å overstige 45 grader på noen av kjernene under load er ganske nice. Husker min gamle P4 NW pleide å ligge omtrent der idle på stock speed (2800 MHz). Hvilken kjøler bruker du? Tempen er fin ja, men under super pi blir ikke cpu'n spesiellt varm i heltatt nesten uansett merker jeg. På dem gamle cpuene så merket jeg cpu'n ble veldig varm med mye volt, mens på dem nye nå så er den kald uansett på idle. (ikke på 100% load såklart) (var også sykt kaldt i rommet da, åpnet alt av dører og vinduer..haha) Jeg bruker swiftech Apogee XT vannblokk, eheim 1048 pumpe + 2x240 radiatorere med 4xslappe vifter Endret 14. januar 2012 av Ottesen Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 På 5,2Ghz så er det vel meget mulig at du har nådd chipens grense. Hvis du ikke er der allerede så er du nok uansett veldig nær. Med den spenningen du bruker så er det vel allerede på tide at du begynner å tenke på hva som er det beste praktiske midpunktet mellom overklokk og holdbarhet på CPUen. Intels specs for 2500K chippen er maks voltage på 1.52 (i praksis altså, for med LLC på høy kan du gjerne gå litt over den spenningen du sitter på maks load). Selv om det er sansynig at chippen vil overleve med mer spenning også så ville jeg ihvertfall holdt meg under 1.52v hvis det er snakk om at det skal brukes som 24/7 settings. Jeg er ikke særlig enig i at du har fått en "så-som-så" chip. Det er ikke alle som går opp til 5,2Ghz i det hele tatt. I følge en offisiell representant fra Asus som hadde vært del i testingen i forbindelse med produksjon av overklokkingsfeaturene til P8-serie kortene så var det visst snakk om at noe sånt som at ca 50% av testede CPUer gikk opp til 4,5-4,6 reliably (uten ekstrem overvolting) og resten av prosentene var fordelt derfra og oppover til 5,4-5,5Ghz, med ganske så få som nådde så langt. Selvfølgelig har det nok litt med nøyaktig hvor mye spenning du er villig til å gi chippen men 5,2Ghz er som sagt ikke noe dårlig resultat på noen måte. Lykke til om du vil leke deg videre dog Hvis du skal ha hjelp til å nå videre mål så må du ihvertfall starte med å poste alle relevate UEFI settings - og gjerne også så detaljert log som mulig over hva du allerede har testet slik at det er mulig å lage seg et bilde av hvordan chippen yter og skalerer på spenningen. PS: Hvilket hovedkort bruker du her forresten? -Stigma Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 14. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2012 På 5,2Ghz så er det vel meget mulig at du har nådd chipens grense. Hvis du ikke er der allerede så er du nok uansett veldig nær. Med den spenningen du bruker så er det vel allerede på tide at du begynner å tenke på hva som er det beste praktiske midpunktet mellom overklokk og holdbarhet på CPUen. Intels specs for 2500K chippen er maks voltage på 1.52 (i praksis altså, for med LLC på høy kan du gjerne gå litt over den spenningen du sitter på maks load). Selv om det er sansynig at chippen vil overleve med mer spenning også så ville jeg ihvertfall holdt meg under 1.52v hvis det er snakk om at det skal brukes som 24/7 settings. Jeg er ikke særlig enig i at du har fått en "så-som-så" chip. Det er ikke alle som går opp til 5,2Ghz i det hele tatt. I følge en offisiell representant fra Asus som hadde vært del i testingen i forbindelse med produksjon av overklokkingsfeaturene til P8-serie kortene så var det visst snakk om at noe sånt som at ca 50% av testede CPUer gikk opp til 4,5-4,6 reliably (uten ekstrem overvolting) og resten av prosentene var fordelt derfra og oppover til 5,4-5,5Ghz, med ganske så få som nådde så langt. Selvfølgelig har det nok litt med nøyaktig hvor mye spenning du er villig til å gi chippen men 5,2Ghz er som sagt ikke noe dårlig resultat på noen måte. Lykke til om du vil leke deg videre dog Hvis du skal ha hjelp til å nå videre mål så må du ihvertfall starte med å poste alle relevate UEFI settings - og gjerne også så detaljert log som mulig over hva du allerede har testet slik at det er mulig å lage seg et bilde av hvordan chippen yter og skalerer på spenningen. PS: Hvilket hovedkort bruker du her forresten? -Stigma Hovedkort jeg bruker nå er asus sabertooth p67, handlet egentlig ett gigabye kort siden jeg er big time gigabye fan, men var latterlig problemer med det. (uten overklokk) Er veldig fornøyd med asus'n Tja, vet ikke om jeg er helt enig i angående hvor bra chippene er. Etter å ha sett på ganske mange testet/resultat av 2500k og 2600k vil jeg si at jeg har en chip som er 4-6/10. Jeg kjører heller ikke så mey volt 24/7, holder meg bare på 4,7ghz ala 1,38-1,39v. For å få stabilt 4,8ghz måtte jeg over 1,44v og der møtte jeg "veggen" som jeg kaller det. (Grensa hvor man trenger sykt mye volt for lite mhz.) Hadde vært moro å testet en kompis sin chip, jeg handler deler og hjalp han med overklokkinga, på hans 2500k så fikk vi den stabilt som fy med 4,5ghz ala 1,29v, og da hadde vi mye å gå på alle veier. Selv på 1,3v fikk jeg gått i windows og med 1,39v gikk den lett igjennom feks 3dmark06 med 5ghz Instillingene mine er ikke noen hemlighet, jeg har ikke så mye peiling på desse nye chipene så jeg har egentlig bare skrudd av strømsparings ting, satt opp volt og mhz samt satt ram til 1600mhz og 1,65v + satt vccio opp til ca ca 1,15v Var irritablet å ikke nå 5,3ghz :( Lenke til kommentar
meeg Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Var irritablet å ikke nå 5,3ghz :( Har du forsøkt å øke bus speed til f.eks. 102 og la multiplier være på 52, eller er det ikke mulig å komme over 5,2 GHz? Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 14. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) Var irritablet å ikke nå 5,3ghz :( Har du forsøkt å øke bus speed til f.eks. 102 og la multiplier være på 52, eller er det ikke mulig å komme over 5,2 GHz? Har faktisk ikke testet det, begynte å bli litt skeptisk til volten på cpu når jeg gikk over 1,55v Jeg har ett annet problem som er irritabelt, var samme med andre hovedkortet. Slik som nå så har jeg startet pc'n med 24/7 klokken min, stabil i prime og ikke mye volt. Men si jeg testet 3dmark06 (eller spill eller andre benkchmarks) så får jeg bra score... starter jeg testen eller spillet igjen får jeg dårlig score ? Akkurat som jeg mister masse preformance, men er kun noen ganger....hva kan det være ? Edit: Testet nå med 102 og multiplyer på 52, og litt tweeking men hjalp ikke. Kom faktisk kortere enn sist. Endret 14. januar 2012 av Ottesen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå