Brad Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Har tenkt å benytte meg av Poste Restante i Strømstad om ikke så lenge, og har noen spørsmål. Jeg vet at vist man handler noe fra et EU land så er det momsfritt? Men vist man handler fra USA så må man betale moms ikke sant? Noen som vet hvor mye momsen er, og betaler man den på post kontoret når man henter pakken? Er det mulig å benytte seg av Poste Restante i det hele tatt vist man er nødt til å betale moms og slikt? Lenke til kommentar
-forbruker- Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Jeg tror kanskje du er litt ute på viddene, for hvor i verden varen kommer fra har ikke betydning for om varen er mva-pliktig eller ikke. Det er varelanget som avgjør. På import gjelder en regel om at du ikke skal betale mva om varens verdig er under et visst beløp, tror det er 200 kr. Det kan se ut av innlegget ditt at du blander toll og mva, for der er det ofte slik at du slipper å betale toll om opprinnelseslandet er i EU, mens du må betale toll om varen har sin opprinnelse i USA. Legg merke til at jeg bruker betegnelsen opprinnelsesland, altså det land hvor varen er produsert, hvilket land den blir sendt fra har ingen betydning. Slik var det i hvert fall da jeg drev import for en del år siden, men kan ikke garantere at enkelte lover og regler er forandret fra den gang. Når det gjelder poste restante, altså der du mottar varen på et sted der du ikke oppholder deg fast og ikke har noen postaderees, f eks på reiser, så tror jeg det kan være lurt å høre med Posten hvordan dette fungerer. Men jeg tror ikke en poste restente-adresse har særlig betydning i denne sammenheng, bare du oppholder deg innenfor landets grenser. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Jeg tror kanskje du er litt ute på viddene, for hvor i verden varen kommer fra har ikke betydning for om varen er mva-pliktig eller ikke (...) Jeg tror nok du roter og blander litt. Hvis man bestiller en vare fra utlandet til Norge, så må det betales moms på varen om selve vareverdien er 200 kroner eller over. Om det må betales toll kommer av hvilken type vare du har kjøpt. På det meste eller all elektronikk (for eksempel) er det ingen toll, men man må fortsatt betale moms. Om varen sendes fra EU eller USA har ingen betydning, ei heller hvor den er produsert. Varen kan fint være produsert i Norge, men sendes den fra utlandet er du pliktig til å betale moms om vareverdien er over 200 kroner. Trådstarter snakker også om poste restante i Sverige. De har en høyere grense for når de begynner å ta moms av varen, og ettersom Sverige er medlem av EU, så er det mulig at varer som sendes fra andre EU-land slipper momsfritt inn uansett varebeløp. Men hvor varen er produsert, har fortsatt ingen betydning. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 De har en høyere grense for når de begynner å ta moms av varen, og ettersom Sverige er medlem av EU, så er det mulig at varer som sendes fra andre EU-land slipper momsfritt inn uansett varebeløp. Det er ikke bare mulig, det er sånn. Derimot betaler de innen EU moms i avsenderlandet, noe vi i Norge egentlig skal slippe. Når det gjelder pakker fra utenfor EU, så har såvidt jeg vet Sverige ingen tilsvarende 200kr-grense, dvs at det skal beregnes svensk moms på alt fra f.eks. USA. Når det gjelder trådstarters opprinnelige spørsmål, nemlig hvordan man faktisk betaler denne momsen på pakker som leveres Poste Restante til Sverige, så har jeg dessverre ingen anelse. Forøvrig vil det da være like greit å bestille varene direkte til Norge (ettersom Sverige har samme momssats som Norge...) Lenke til kommentar
Brad Skrevet 9. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 9. februar 2012 Noen som vet om postcenteret er åpent på Søndager? Så jeg får henta pakker på søndag? Lenke til kommentar
Indian Skrevet 6. mars 2012 Del Skrevet 6. mars 2012 Lørdag og søndag holder Postens Godssenter stengt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå