Gå til innhold

Hvilket kamera til hvilken situasjon?

Anbefalte innlegg

I hvilke situasjoner bruker du ditt/dine kameraer?

5D MK II med passende optikk bruker jeg de gangene jeg vi ha best mulig resultat eller har en ide om hvordan resultatet skal bli. Rett og slett det kameraet jeg bruker til "kremjobbene".

40D'en bruker jeg svært lite og denne blir det nok madammen som tar over, selv om jeg innerst inne mistenker at det vil bli missbrukt ved at "Auto" stort sett vil bli brukt. (fysjamei!) Mulig jeg selger det.

NEX-5N bruker jeg til småturer og såkalte snapshots fra daglige turer med bikkja og uhøytidelige bilturer rundt om i distriktet. Kameraet har jeg stort sett alltid med meg, men ikke alltid det blir brukt.

iPhone 4/iPad 2 bruker jeg kun til dokumentasjon og "morrobilder" til bruk på facebook stort sett. Knipser noen uhøytidelige bilder når jeg er ute å reiser i jobbsammenheng for å hurtig dele det på facebook. Legger overhodet ingen sjel i disse bildene. Bildene blir slettet regelmessig og blir aldri tatt vare på.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7D til alt. Jeg har også et kompaktkamera av Panasonic Lumiz (tror jeg)-typen, og det er vanntett, så i fjerne strøk hender det jeg snorkler med det. Det er det eneste jeg bruker det til.

Føler ikke behov for å ha med kamera hele tiden, og gidder derfor ikke å ta med kompaktkameraet. Enten tar jeg bilder eller så tar jeg ikke bilder, og går jeg ut for å fotografere har jeg med 7D + ymse.

Har ellers med Iphonen, men jeg har knapt prøvd kameraet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Olympus E-30 når jeg skal leke "proff" - gjerne med batterigrep :D

Panasonic GH2 når jeg trenger ISO 2500-3200.

Olympus E-P1 med Panasonic 20mm f/1.7 når det skal være kompakt

Sigma DP2 når jeg vil være litt anderledes.

Panasonic GF1 eller Olympus E-420 når jeg føler for det

Lenke til kommentar

nikon d90 (til turer ut i naturen o.l, til forskjellige arrangement som ikke inneholder at jeg har insumert mye alkohol og til andre eventuelle ting som krever høy kvalitet)

Sony Cybershot (til store arrangement eller fester hvor jeg da har fått i meg mye alkohol og ikke er redd for å ødelegge kameraet)

HTC Sensation XL, til bilder av den episke maten jeg og de jeg bor med lager og andre diverse happenings hvor jeg må ta ett bilde og ikke har ett annet kamera liggende

Lenke til kommentar

Sigma DP2 er med som regel alltid (DP)

Sigma DP1s når jeg vil ta mer landskap (DP)

Sigma SD15 for lav ISO og mer hastighet enn DP-ene. (DSLR)

Sigma SD14 når jeg vil manuellfokusere med M42 objektiver (DSLR)

Nikon D7000 for rask AF og høy ISO. ** (DSLR)

Olympus E-P1 når kona har tatt med kamera ;-) (PEN)

** Har ikke fått D7000 ennå, men oppgraderer fra D40 som bare samlet støv...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg bruker Nikon D700 med Nikkor 24-70 og Nikon D90 med 70-300, og der er dermed brennvidden som "bestemmer" hvilket kamera jeg skal bruke.

I praktisk betydning så blir det vel til at jeg bruker D700 til det meste, men at det er D90 maskinen som tas frem når jeg skal prøve å skyte meg en fugl eller to.

Jeg bruker også Itelefonen en del, men det begrenser seg til snapshots og enkel filming.

Hovedsakelig av barna, men også et eller annet HDR, panorama eller annen form for uformell bildelek

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

D4/D3s/D3 til presse og events

D800 og enkelte ganger D4 til studio eller andre ganger jeg har kontroll over lys; eventuelt bruker stativ.

Mobil eller iPad3 kamera; aldri.. har vel testet at det virker en gang.

Ixus (husker ikke modell); husker ikke hvor det ligger engang.

F100: når jeg skal kose meg med analog film; maks 2 ganger i året.

Edit:

Skal jeg bare ta med kamera for å ta bilder uten noe konkret plan, stort sett alltid D800.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Canon 5D Mark II til portretter og landskap - kremjobbene:) Blir alltid glad når jeg ser råfilene fra dette kameraet. Enkel sjel.

Fujifilm X10 når det er snakk om rene ferieturer eller når en diskret fremgangsmåte er foretrukket. Veldig lett å ta med seg og gir gode bilder i mange situasjoner.

Mobiltelefon blir aldri brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...