Gå til innhold

Kjøpe ferdig eller bygge selv ... hmmm

Anbefalte innlegg

Sønnen skal kjøpe seg maskin i mai og da regner jeg med han spør meg om råd på hva han skal kjøpe. Han vil stort sett bruke den til spill av det som krever noe, så da lurer jeg på om det like greit er å anbefale f.eks en slik(pluss skjerm) kontra å bygge selv. Det er jo endel år siden jeg bygde sist og har liten peiling på alt det nye som har kommet siden den gang.

Er det ikke slik at de bare tar noen hundrelapper for å sette opp maskinen slik, kontra hvis man skulle kjøpt delene selv. Er det virkelig verdt arbeidet spør jeg meg.

Får man egentlig så mye bedre maskin ved å bruke 11 lapper på maskin med tilsvarende innhold bare man setter sammen selv (inkludert OSet)

Eller er det bedre å konsentrere seg om å finne best mulig ferdigpakke til den prisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bygg selv.

kjempe morro for far og sønn ( kosa meg gløgg ihjel sammen med pappa før)

koster sykt mye mindre hvis du kjøper rundt på de billigste butikkene (prisguide.no)

bare og spørre rundt om tips/lese på forumet.

skriv litt om hva din sønn skal på pc'en, hvilke spill, video?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis du velger å bygge selv, så IKKE kjøp fra de som kan virke billigst på Prisjakt.no. Bruk Dustinhome.no. Kun 99 kr i frakt uansett hvor mye du bestiller, god service, gode priser. Leverer raskt også. Bestill bare ting som er på lager eller lager innen 1-3 dager (gul status).

Komplett.no / MPX.no kan også brukes, men ville aldri kjøpt deler til en hel PC fra noen andre enn Dustin Home. Bare kabinettet alene sparer man jo fort 250 kr i frakt på.

Du kan få en mye bedre maskin for 11 lapper hvis du bygger selv.

Ville anbefale en Intel prosessor fremfor noe annet, helst Core i5 2500 eller bedre, sammen med et ASUS hovedkort (S-1155), en SSD på 128GB til OS og en større 3,5" harddisk til lagring (2-3TB) med 7200RPM (f.eks. Western Digital Black eller Samsung F3 eller F4).

Ville kjøpt et Nvidia skjermkort av GTX 580 eller bedre, og 8GB DDR ram fra Corsair, sammen med en 750W Corsair strømforsyning.

Til kabinett ville jeg valgt et med støydemping, som Silencio eller Define R3.

Til skjerm ville jeg kjøpt en Samsung 24" wide.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Pcen du linket til yter utrolig lite iforhold til den prislappen når det kommer til gaming. Anbefaler et oppsett med i5 2500K, Redoen hd 6970 fra ati eller 570 fra nVidia, en liten SSD, 8GB 1600mhz minne (finnes til kun noen hundrelapper på komplett) og resten er mye opp til en selv.

Har 3 venner som har bygget pc fra denne oppskriften til en totalt sett billigere penge enn den du ser på. Selv med skjerm er det ikke kommet opp i mer enn litt over 10K.

Om du bygger selv får du en pc med større fremtidsutsikter fordi den har bedre prosessor iforhold til gaming, mer ram(sannsynligvis også raskere), vesentlig bedre skjermkort også videre.

Det kan virke vankelig å bygge selv, men om man tar seg god tid til det gjør man det på et par timer (og i forhold til hva man sparer er det godt lønnet arbeid)

Lenke til kommentar

Komplett.no / MPX.no kan også brukes, men ville aldri kjøpt deler til en hel PC fra noen andre enn Dustin Home. Bare kabinettet alene sparer man jo fort 250 kr i frakt på...

hvis man har mulighet til å bruke pick-up point på mpx/komplett så er det like billig/billigere enn dustinhome på frakt. Men for all del kjøp på dustinhome de er ofte billigst på delene :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

bestilte fra pixmania(er salg der nå)

fått alt, ingen problemer - eneste er at posten rota en av pakkene mine til råde, ikke skjeberg, postmannen kom med den på døra)

Uffda, Pixmania er skikkelig ille hvis noe går galt*. Men du har i hvert fall fått delene, det er bra.

* Du må fylle ut pro-forma faktura og drit for at pakken skal til Frankrike hvor de har serviceavdelingen sin... skikkelig dritt.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Komplett.no / MPX.no kan også brukes, men ville aldri kjøpt deler til en hel PC fra noen andre enn Dustin Home. Bare kabinettet alene sparer man jo fort 250 kr i frakt på...

hvis man har mulighet til å bruke pick-up point på mpx/komplett så er det like billig/billigere enn dustinhome på frakt. Men for all del kjøp på dustinhome de er ofte billigst på delene :)

Godt poeng :)

Det kan også lønne seg å sjekke hva som er på kampanjesalg på Dustinhome og sjekke Komplett sine SuperWeekend tilbud før man bestiller.

nator, de virka proffe, men kan godt være kjipe når man kommer til retur.

får håpe jeg ikke fikk mandagsdeler...

Snakker bare av erfaring :) har bestilt enkelte ting derfra, men retur var så mye arbeid at det plutselig ikke var verdt pengene man sparte på selve handelen.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Komplett blir det ikke uansett, da jeg hadde en ferdigmaskin som jeg ventet over 1 mnd på når de hadde den på lager, var feil med den, ventet over 1 mnd og de skiftet det som jeg sa ikke var feil med, så ny over 1 mnd før jeg omsider fikk en maskin som virket. Ca 3 1/2 mnd for å få en komplett PC som virket. Når man har alternative leverandører som ikke er mye dyrere, så velger jeg helt klart de etter denne erfaringen - dustinhome tenkte jeg å bruke hvis det blir deler, da jeg har hørt mye bra om de.

500,- hmmm ikke ille.

Edit: Billigere å plukke deler selv sier dere. Hvor billig blir det hvis du plukker deler med noenlunde samme kvalitet/prestasjoner som den maskinen jeg linket til? (noen som gidder å sjekke hvor lavt dere klarer å komme uten å gå under på prestasjon - ligg heller ørlite over hvis samme kvalitet/mangel på det ikke er tilgjengelig)

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Her er et forslag som gir deg generelt bedre grafikkytelse, og en mye bedre CPU, som passer veldig bra til spilling.

uoJmj.png

Hvis du vil kan du bruke 200 kr mer, på en litt kraftigere GPU:

http://www.dustinhome.no/asus-geforce-gtx-570-directcu-ii-1280mb-pci-e-dvi-hdmi/product/5010550662?intcmp=searchProvider_dacsa

For en mye bedre brukeropplevelse (raskere loading av programmer, osv), vil jeg anbefale å kjøpe en SSD, for å lagre OS på den. En SSD vil koste rundt 1000 kr.

Hvis PC-en bare skal brukes til spilling, så merker man ikke så stor forskjell, men til alt annet, vil du merke stor forskjell.

Lenke til kommentar

Tar man med tastatur og lyd her, så kan man sånn ca komme 1500,- kr under altså, uten å gå ned på prestasjon kontra en ferdigmaskin til 11 lapper.

SSD skal vi ha - dette var bare et eksempel for å se hvor mye det var på å tjene på å plukke deler kontra ferdigpakke. Det blir vel sånn ca prisklasse jeg kommer til å anbefale han å kjøpe, da jeg tror det er bedre å oppgradere senere når det trengs enn å legge i mer idag(mai), for tror en maskin til den prisen klarer å trekke alle spill idag på høy oppløsning - arrester meg hvis jeg tar feil (jeg har 0 peiling - tror bare)

Regner med jeg spør her i mars/april på tips til deler til ca den summen, for tror jeg tar sjansen på å sette sammen maskinen sammen med sønnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...