paithlezz Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 (endret) En venn skal bygge en monsterpc i et xigmatek elysium. Han skal ha vannkjølt cpu, skjermkort. Er techbay.no stedet å kjøpe fra? Kan noen sette opp liste over deler han trenger? Han vet bare at swiftech er bra. Han vil ha ekstrem kjøling og så lavt lydnivå som mulig, uten at alt skal koste mer enn nødvendig. Han har ikke kjøpt cpu+hovedkort eller grafikkort enda, men det blir nok i5-2500k eller vente til ivy bridge. Skjermkort blir vel nvidia gtx 600-serien når det kommer. Hvilken størrelse på hovedkort burde han ha? Kabinettet har jo plass til alle. Endret 13. januar 2012 av paithlezz Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Har han plass til ATX, så er det kortet med flest tilkoblinger. For vannkjøling av prosessor trenger du følgende: - Radiator (Bør være 240mm eller 360mm(2/3 vifteplasser)) - ca. 2-3m med slange - Pumpe(Swiftech 350 er bra) - Vanntank - Vifter til radiator - Nipler til alle komponenter - Prosessorblokk Pumpen tar slanger med 3/8" ID(Indre Diameter). Pass på at alle nipler har denne størrelsen. Alt utstyr jeg har vært borti har 1/4-gjenger. Du bør dobbeltsjekke det før du bestiller nipler. Techbay er bra butikk. Kjøpte litt deler derfra, med OK pris og rask levering. Bare så det er sagt, det er et HERK med vannkjøling. Bygger vannkjølt system for tredje gang, og det er sinnsvakt mye jobb å lekkasjeteste, gjøre så slanger er kortest mulig, montere alt mulig av maskinvare og fylle- og tømme for vann. Det er imho ikke verdt jobben, men for all del. Man lærer av å feile, gjør man ikke? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) Han vil ha ekstrem kjøling og så lavt lydnivå som mulig, uten at alt skal koste mer enn nødvendig. Du kan fint legge en ut del lapper for å oppnå dette absurde målet: Hvis det er snakk om å kjøre et monsterskjermkort som GTX 580 blir det snakk om 250W der + 95W på CPU. Siden det er snakk om ekstrem kjøling regner jeg med ekstrem overklokking også, da legger vi på 150W på GPU og 50W på CPU. Total varmeproduksjon kommer da på ca 550W. Blokk for CPU koster ca 400 kr, GPU fullcover koster ca 700 kr. 1100 kr samlet. Ekstrem kjøling betyr 5-8C forskjell på vann ut - luft inn på radiatorene. For å nå dette nivået med vifter på 800RPM ser du på 3x RS360 + 1x RS120. Med push/pull på vifter kan du redusere til 3x RS360, men det er billigere å kjøpe en 120mm ekstra og droppe push/pull. En RS360 koster 300 kr, RS120 koster 170 kr, ekstern radmount koster 520 kr. 10x 120mm vifter koster deg ca 300 kr om du kjøper noen pakker med 3x og 4x vifter. Totalt ender vi opp på ca 1900 kr her. Du kan gå over til 2x 6cm tykke 360mm radiatorer og en 120mm, men dette koster (igjen) mer enn du får igjen for penga. For å klare å pumpe alt dette må du ha en del pumpekraft, siden vi går for ekstrem ytelse må du ha en flyt over 1.5 Gallons Per Minute. For å oppnå kravet ser du da på 2x Laing DDC 1T-Plus til 440 kr og en XSPC tank/top-kombo, 380 kr, der pumpene er koblet i serie. Totalt kommer dette på ca 1250 kr. Du kunne klart deg med én pumpe, men da får du ikke den ekstreme kjøleytelsen du ser etter. Fittings, quick-connects, slanger og annet smått vil da lett komme på 500-700 kr uten at jeg egentlig leter opp priser og tenker gjennom hvordan dette skal kobles opp. Så du ser på rundt 5000 kr for å oppnå ekstrem kjøleytelse og lav støy, gitt at man skal overklokke også. Hvis han ikke skal overklokke hadde dette ikke gitt mening, og det gir heller ikke mening om han ikke skal være 100% sikker på at kjølingen ikke stopper han. Det er også mulig å få betydelig mer kjøleytelse ut av dette om man er villig til å bikke litt på støynivået til vanlig kabinettnivå og 1200RPM-vifter, samme gjelder om han senker kravet til "gjennomsnittlig" ytelse og 10C vann ut - luft inn som også vil gi veldig god kjøleytelse. Kan i likhet med forrige poster ikke anbefale custom loop om man ikke er interessert i å bygge og vedlikeholde dette selv. Endret 14. januar 2012 av arni90 Lenke til kommentar
Ottesen Skrevet 3. februar 2012 Del Skrevet 3. februar 2012 Techbay er bra butikk ja, jeg bor ikke langt unna han. Venner og jeg har lagt igjennom mye penger der og har vel ikke en negativ ting å si, fyren er ordentlig,ærlig og ikke minst flink med servicen. Feks å komme innom venner av meg på lørdag med deler man har kjøpt kaller jeg bra service Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå