Gå til innhold

Epson Photo PX730WD skriver dårlig bilde?

Anbefalte innlegg

Helt ny Epson PX730WD i hus og så frem til å skrive ut litt godbilder av gutta boys.

Men neida, det ser ut som bildene har vært ute av fokus også er det et eller annet som prøver å gjøre alt det kan for å gjøre bilde skarpt igjen!

Det sitter til og med Epson Premium glossy paper i skriveren også, dette er satt. Men skriverinnstillingene til Epson er så mangt, både automatiske bildeforbedringer og fargekontroller. "Picture enhancement" er skrudd av, mens farbebehandling er på, hvis ikke så blir bildene så fryktelig mørke.

Noen som opplever det samme? Bildene er jo dårligere enn Japan Photo sine 0,99,- pr bilde!

Endret av Thlian
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bomper denne! Men kun for å fremme et nytt spørsmål.

Er det forskjell på blekket som medfølger skriveren og det såkalte kolibri blekket som kjøpes separat?

Jeg ser hver minste lille prikk hvor det er lagt farge, akkurat som- om det det er dårlig dekning på hver piksel! Eller hver piksel fylles ikke skikkelig opp og jeg opplever dette som støy!

Sånn det var på "rimelige" LCD projektorer for en del år tilbake.

Lenke til kommentar

Kolibri blekk er det originalt blekk ?

Ta og sjekk hvilken utskriftkvalitet du bruker, hvor mange dråper "PPI" pr tomme eller noe sånt, til bildeutskrift burde den være høyest som mulig, kan også være oppløsningen på bildene du skal skrive ut, ar de for lite piksel i forhold til utskriftsformatet kan de bli synlig.

Husk også og bruk samme fargeprofil hele veien, vanligst er Srgb, sett gjerne skriveren på auto hvis du ikke er sikker på hva justeringen gjør.

Lenke til kommentar

Han tenker på at Epson har valgt å plassere et dyr eller annet objekt som "maskott" for hver blekkserie, slik at det skal være enklere å finne riktig blekk. T801-806 er kolibri, og er originalt blekk.

For å besvare det spørsmålet, så er den eneste forskjellen blekkmengden i forhold til T0791-796 som følger med, om jeg ikke husker helt feil.

Det eneste jeg ville testet utover nevnt over er å gå rundt alt av programvare ved å printe direkte fra printeren gjennom minnekort. Nullstill til fabrikkinnstillinger. Om bildet er av overkommelig kvalitet så skal ikke bildet bli som du beskriver. Har selv printet ut endel bilder på en demomodell på jobb, og med mindre du ikke er særdeles kresen så er utskriftskvaliteten svært god.

Om problemet vedvarer, så er det høy sannsynlighet for et problem med skrivehodet. Returner til hvor du har kjøpt den og reklamer.

Lenke til kommentar

Han tenker på at Epson har valgt å plassere et dyr eller annet objekt som "maskott" for hver blekkserie, slik at det skal være enklere å finne riktig blekk. T801-806 er kolibri, og er originalt blekk.

Da er det brukt både originalt blekk og papir så da skulle TS ha det beste utgangspunktet til å få gode utskrift, ville begynt med og se på skriver-oppsettet samt bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

.... ville begynt med og se på skriver-oppsettet samt bildekvaliteten.

Enig, printeren skal gi gode bilder me riktig oppsett. Det kan selvsagt være noe galt med den, men oppsettet er en mye mer sannsynlig årsak til problemene.

Lenke til kommentar

Har prøvd med Epson Easyprint, LR, Nikon View NX, Windows live fotogallery. Manuelle innstillinger og auto, men ved å resette fabrkkinnstillinger så ender utskriftsinnstillinger på "Photo enhanced" og det blir i allefall crap.

Fatter ikke at en printer som har såpass mye høyere oppløsning på 10x15cm enn skjermen min på 23" har, allikevel gir dårligere bilde.

Bildene mine har også høyere oppløsning totalt sett enn det printeren kan gjengi.

Kan det være at jeg har fått en mandagsmodell? Men det skal være sagt at jeg er sykt kresen, og kan peke ut ei flue på 10 meters avstand på en svart vegg (bare for å sette det i perspektiv).

Men det jeg leser er at denne printeren ikke skal stå noe tilbake for bilder fra fotolaber!?

Lenke til kommentar

Har du samme fargeprofil hele veien eller en forståelse for dette, fra kameraet igjennom pc'en og helt til utskriften skjer, bruker du foreksempel A-rgb på dataen og sRGB på kameraet og Gameout på skjermen og foreksempel profoto RGB på skriveren vil du få forskjellig farge profil og resultat.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kan det være at jeg har fått en mandagsmodell? Men det skal være sagt at jeg er sykt kresen, og kan peke ut ei flue på 10 meters avstand på en svart vegg (bare for å sette det i perspektiv).

Hvis du er så kresen, så kjøper du ikke en alt-i-ett-skriver-scanner-kopimaskin. Da kjøper du en dedikert fotoskriver... :whistle:

Les deg litt opp på Color Management og styr utskriftene ut fra dette konseptet. Skriveren du har skal vel ha seks separate farger så du skal ha en sjanse for gode utskrifter. At markedsmateriale til Epson skriver "labkvalitet" behøver ikke nødvendigvis bety labkvalitet, men du bør kunne få rimelig gode utskrifter.

Lenke til kommentar

Kan det være at jeg har fått en mandagsmodell?

Det kan det selvfølgelig, men for meg høres det i utgangspunktet ut som et problem knyttet til papirvalg. Og PX730WD med sine 6 blekkpatroner er sikkert ikke på R3000-nivå, men bør gi minst fotolabkvalitet når alt funker som det skal.

Lenke til kommentar

Har du samme fargeprofil hele veien eller en forståelse for dette, fra kameraet igjennom pc'en og helt til utskriften skjer, bruker du foreksempel A-rgb på dataen og sRGB på kameraet og Gameout på skjermen og foreksempel profoto RGB på skriveren vil du få forskjellig farge profil og resultat.

Du tok meg litt på senga der, og dette er ikke noe jeg har tenkt over. Jeg vet ikke hva jeg kjører gjennom kamereaet engang!!

Men dette høres usannsynlig tungvint ut for den gemene hop som har null forståelse for slikt og ikke trykker annet enn PRINT.

Men fortell, hvordan jeg finner fargeprofilen på kameraet, greit nok det vet jeg.

Men å finne fram til hva jeg kjører på pcen, hva som går ut til skjermen og hva som ligger i skriveren. I skriveren og innstillinger der har jeg ennå ikke sett noe annet enn "Epson standard", "Epson Vivid" og "Adobe rgb".

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg tror ikke galt fargerom vil gi effektene du beskriver, men det skader uansett ikke å lese seg opp på dette. På min Epson PX820FWD så bruker jeg instillingene avbildet under, og får stort sett veldig gode utskrifter som matcher skjermen min. Ja, bildene blir noe mørkere på print enn på skjerm, min erfaring er at dette er ganske konsekvent både på hjemmeprint og f.eks. Japan Photo. Kan nok være bedre med en kalibrert Eizo-skjerm, uten at jeg vet det, men løsningen for meg er bare å justere opp eksponeringen 0,2 trinn i Lightroom før jeg printer. Kjenner proffer som bruker samme metode.

post-50769-0-29227400-1349996262_thumb.png

EDIT: Jeg aner forøvrig ikke hvordan jeg endte opp i en tråd fra Januar. Jaja...

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...