Anon123 Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Jeg bestilte pc deler, men så kom jeg på at jeg bare bestilte 4 gb ram, går det fint med win 64-bit da? og en ting til: går det ann og slette tråder på dette forumet og ikke bare ignorere det! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Ja, det kan holde fint til windows 64 bit, men er du en multitasker og bruker flere programmer anbefaler jeg absolutt mer minne. Endret forresten emnetittel til noe mer forståelig. Lenke til kommentar
Anon123 Skrevet 13. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2012 Ja, det kan holde fint til windows 64 bit, men er du en multitasker og bruker flere programmer anbefaler jeg absolutt mer minne. Endret forresten emnetittel til noe mer forståelig. Skal oppgradere til 8 snartest og blir vell ikke lenge til 16 gb heller Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Jeg bestilte pc deler, men så kom jeg på at jeg bare bestilte 4 gb ram, går det fint med win 64-bit da? og en ting til: går det ann og slette tråder på dette forumet og ikke bare ignorere det! 2GB er det jeg annbefaler som et minimum for Vista og Windows7 for at alt skal fungere smertefritt. Det er dog litt i minste laget til å bruke tunge programmer i tillegg som spiser en del minne. 4GB er helt greit. Det skal faktisk litt til for at du går over denne grensen i vanlig bruk. Hvis du faktisk sjekker hva du bruker på maskinen via taskmanager så vil du se at du kan drive med ganske mye samtidig på 4GB, og også for tunge sill er det normalt mer enn nok da de fleste fremdeles holder seg under 2GB grensen i praksis. 8GB kan annbefales om du har spesiellt høye krav, men litt av poenget der er at RAM er nå så billig at det koster jo nesten ingenting ekstra å overdimensjonere. I praksis vil de fleste bruke under 4GB mesteparten av tiden, men når det koster deg typ 200kr ekstra for 8GB - ergo mer enn du noengang sansynligvis vil bruke - så er det gjerne verdt det pga. kostnaden er så liten. i Vista og Windows7 vil den ekstra RAMen også brukes til superfetching av mye bruke data som igjen gir raskere oppstart av programmer osv. Dermed får du også litt passivt utbytte av den overdimensjonerte RAMmengen også selv om du kanskje bare i ny og ne faktisk bruker over 4GB (ved midnre du driver med print-size photoshop editing eller andre veldig tunge arbeidsprogrammer). Jeg vil typisk foreslå 8GB til en ny maskin som bygges nå av grunnene nevnt over, men 4GB er heller ingen krise - og det er triviellt enkelt å oppgradere senere tross alt. -Stigma Lenke til kommentar
Anon123 Skrevet 13. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2012 Jeg bestilte pc deler, men så kom jeg på at jeg bare bestilte 4 gb ram, går det fint med win 64-bit da? og en ting til: går det ann og slette tråder på dette forumet og ikke bare ignorere det! 2GB er det jeg annbefaler som et minimum for Vista og Windows7 for at alt skal fungere smertefritt. Det er dog litt i minste laget til å bruke tunge programmer i tillegg som spiser en del minne. 4GB er helt greit. Det skal faktisk litt til for at du går over denne grensen i vanlig bruk. Hvis du faktisk sjekker hva du bruker på maskinen via taskmanager så vil du se at du kan drive med ganske mye samtidig på 4GB, og også for tunge sill er det normalt mer enn nok da de fleste fremdeles holder seg under 2GB grensen i praksis. 8GB kan annbefales om du har spesiellt høye krav, men litt av poenget der er at RAM er nå så billig at det koster jo nesten ingenting ekstra å overdimensjonere. I praksis vil de fleste bruke under 4GB mesteparten av tiden, men når det koster deg typ 200kr ekstra for 8GB - ergo mer enn du noengang sansynligvis vil bruke - så er det gjerne verdt det pga. kostnaden er så liten. i Vista og Windows7 vil den ekstra RAMen også brukes til superfetching av mye bruke data som igjen gir raskere oppstart av programmer osv. Dermed får du også litt passivt utbytte av den overdimensjonerte RAMmengen også selv om du kanskje bare i ny og ne faktisk bruker over 4GB (ved midnre du driver med print-size photoshop editing eller andre veldig tunge arbeidsprogrammer). Jeg vil typisk foreslå 8GB til en ny maskin som bygges nå av grunnene nevnt over, men 4GB er heller ingen krise - og det er triviellt enkelt å oppgradere senere tross alt. -Stigma jupp skal nok koste på meg 4gb til så jeg får 8!!... jeg bestemte meg for noen måneder siden at jeg skulle bygge pc og da SKULLE jeg ha 8gb ram!! men har det noe og si om jeg setter in 4gb extra si 2 uker etter at jeg har bygget den? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Tips : Unngå å quote når du svarer direkte rett etterpå , sørg også for å styre unna unødvendig quoting (som feks store innlegg) om det ikke absolutt er behov for det. Når det gjelder minnet, så skal det gå bra så lenge det er nøyaktig samme type og som regel størrelse som de brikkene du har fra før av , litt avhengig av hovedkort så vil ulike kombinasjoner med minnemengde og ikke minst produsent / hastighet fungere utmerket eller helt håpløst så det er nok bedre å ikke ta sjangser. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 jupp skal nok koste på meg 4gb til så jeg får 8!!... jeg bestemte meg for noen måneder siden at jeg skulle bygge pc og da SKULLE jeg ha 8gb ram!! men har det noe og si om jeg setter in 4gb extra si 2 uker etter at jeg har bygget den? Det er absolutt ingen problem med å sette inn mer RAM senere. Bortsett fra å fysisk sette inn brikken er det ingenting du trenger å gjøre. Selvfølgeig er det viktig at brikkene du oppgraderer med har samme spesifikasjoner som de forrige - ellers vil du i så fall være tvunget til å kjøre alle sammen på den laveste fellesnevneren for ytelse. Aller mest ideelt er om du kjøper mer av akkurat samme modell som du har fra før. Det er ikke noe krav - men det reduserer sjansene for at du møter på noe sært inkompatabilitetsproblem, så hvis du har den muligheten når du oppgraderer senere (om samme modell enda selges) så er det aller best. RAM er som sagt den enkleste hardware oppgraderingen du kan gjøre - så no worries der. Det er ikke noe problem å kjøpe mer senere, så lenge du har flere ledige RAMslotter å bruke selvfølgelig. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå