AnonymDiskusjon Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Opplevde før jul at NAV krevde at jeg skulle ta imot behandling fra psykolog. De overstyrte meg totalt, tok kontakt med min fastlege og fikk han til å henvise meg videre uten at jeg gav han mitt samtykke. Dette mener jeg er kritikkverdig av både NAV og min fastlege. I dag fikk jeg brev der det står svart på hvitt at jeg hadde rett, at jeg ikke har behov for slik behandling. Hvor skal jeg klage? Regner med at fylkeslegen er rett sted for å klage på fastlegen min. Men hva med NAV? Lederen på det lokale NAV-kontoret stod for overstyringen. Hvem kan jeg da klage til? Postet av anonym: 7fdf67712f4c723316d4eee53522be55 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Vil anbefale politiet. Men vet ikke om det faktisk kan brukes til dette. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 NAV har ikke direkte hjemmel for å pålegge deg å ta imot behandling, men de har hjemmel (generelt i folketrygdloven § 21-8 og spesifikt for flere stønadskapitler) for å stanse ytelsen din dersom du uten rimelig grunn nekter å ta imot tilbud om behandling. Det er kun et vedtak om bruk av folketrygdloven § 21-8 du har klagerett over (du har kun klagerett over noe som avgjør dine rettigheter og plikter, jfr. forvaltningsloven § 28 og § 2 første ledd bokstav a og b). Kritikkverdige forhold tas normalt til NAV-kontoret ved kontorets leder. Når leder står for avgjørelsen er det fylkesadministrasjonen som er nærmeste overordnede organ og rett instans; NAV <fylke> (e.g. NAV Oslo, NAV Hedmark, NAV Møre og Romsdal). NAV kategoriserer dette som "serviceklager". Du kan benytte dette skjemaet for å sende inn klage. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå