Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc starter, men skjermen er svart

Anbefalte innlegg

Det har seg sånn at når jeg skrur på pc'n min så starter den, men skjermbildet er bare svart.

Alt av vifter går også for fullt, dvs CPU vifte, skjermkort vifta, strømforsyninga og den i kabinettet..

Det skjer nada nix, alt står bare å blåser for fullt. Noen datakyndige som har vært borti lignende, eller som har noen ideer om hva som kan være feil?

Har målt PSU å den ser ut til å være ok..

har prøvd andre minnebrikker

Har prøvd annet skjermkort(mulig testkortet var defekt)

Endret av Vennligst
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket hovedkort har du? Lyser det noen lys på hovedkortet?

MSI K9N SLI PLATINUM begynner å dra på åra

Eneste som lyser er internett tilkoblinga..

Men når du sier det tror jeg det fulgte med ett "panel" med 4 lys,

som jeg aldri har kobla til..

Lenke til kommentar

Du sier at skjermen er svart? Vil det si at du har en stasjonær pc med en gammel monitor eller har du en flatskjerm?

I fall skjermen er svart, er den skrudd på? Er det lys i den leden i fronten?

Har du prøvd å holde inne delete for å gå inn i setup? Ser ut for at du har et grafikk kort som støtter sli?

Ikke sikkert, men det virker da som om at maskinen ikke fnner et os hos deg?

Kan du oppgi hvilket os du kjører med? Spec med andre ord?

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Du sier at skjermen er svart? Vil det si at du har en stasjonær pc med en gammel monitor eller har du en flatskjerm?

Har du prøvd å holde inne delete for å gå inn i setup? Ser ut for at du har et grafikk kort som støtter sli?

BmOnline

Bruker TV`n, ikke noe i veien med den..

Ja, til alt det andre.

Skal vel komme noe opp på skjermen selv uten os?

PCen har vært i drift lenge, en dag er det svart skjerm og ingen piping eller releer som klikker, men alt av vifter og lys går for full maskin..

Spec:

øøh..

MB : MSI K9N SLI Platinum

GPU: XFX Geforce 8800GTS

CPU: Dualcore 2200 eller noe i den dur..

Mem: 4GB corsair ettellerannet..

PSU: OCZ 600W

APU: ASUS Xonar Essence STX

Endret av Vennligst
Lenke til kommentar

BmOnline

Bruker TV`n, ikke noe i veien med den..

Ja, til alt det andre.

Skal vel komme noe opp på skjermen selv uten os?

PCen har vært i drift lenge, en dag er det svart skjerm og ingen piping eller releer som klikker, men alt av vifter og lys går for full maskin..

Spec:

øøh..

MB : MSI K9N SLI Platinum

GPU: XFX Geforce 8800GTS

CPU: Dualcore 2200 eller noe i den dur..

Mem: 4GB corsair ettellerannet..

PSU: OCZ 600W

APU: ASUS Xonar Essence STX

Du sier at du bruker tv'en- men det er mulig at det har skjedd noe, kan du prøve å kople til en vga utgang på en gammel crt vil du muligens få opp dette bildet.

Jeg mistenker at det har skjedd noe med drivere osv siden intet kommer opp. En mulig "virus infeksjon". Med en gammel vga skjerm vil du se om det kommer opp meldinger, ja alt som er verdt å vite om det? Det er jo også slik at det er en annen oppløsning i boot øyeblikket.

640X800 eller noe slikt. Har du tilkoplet HDMI så tror jeg ikke dette vil virke pga feilen.

Jeg har Abit med sli, og jeg hadde det slik en gang. Da fant ikke maskina os..

Her er en link om missing files..

http://forums.techarena.in/windows-xp-support/185320.htm

Vennligst

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Har ingen CRT skjerm, men har prøvd med VGA på en flat pc-skjerm

Har også prøvd med S-video på TVen

Prøvde ett annet skjermkort også, alt med samme resultat

(vet ikke om testkortet er iorden)

Skal prøve å få lånt meg en crt..

Åssen hadde den oppført seg hvis CPU hadde vært gåen?

Kan det være den?

Lenke til kommentar

Har ingen CRT skjerm, men har prøvd med VGA på en flat pc-skjerm

Har også prøvd med S-video på TVen

Prøvde ett annet skjermkort også, alt med samme resultat

(vet ikke om testkortet er iorden)

Skal prøve å få lånt meg en crt..

Kan det være den?

Hei!

Det er for tidlig å si det. Når du slår på pc'en og har gjort det mange ganger, så kan man høre når den kommer til boot øyeblikket. Selv om skjermen er slått av. Man hører at den sjekker innom HDer og DVD. Og viftene om du har en intellegent auto vifte, så vil den viften ikke ha samme hastighet hele tiden. Den er styrt av temp. Bruker i start-øyeblikket å ha høy hastighet, for så å avta til halve.

Men om du får sjekket det enkle først, at feks du kan prøve skjerm kortet ditt i en annen maskin, da vil du se om grafikken er ok. I fall du finner ut at skjermkoret er i orden, da kan man begynne å lure på om det er feil ved/på hk.-prosessor. Det er er mulig at du bare skal ta ut prosessoren og så sette den inn igjen i samme farta. Og så prøve å starte igjen.

Man vet jo aldri om det kan være noen bad connection der. Men sjekk da også om det er kjølepasta på prosessoren under kjøleplata. :)

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

..

Kan det være den?

Hei!

Det er for tidlig å si det. Når du slår på pc'en og har gjort det mange ganger, så kan man høre når den kommer til boot øyeblikket. Selv om skjermen er slått av. Man hører at den sjekker innom HDer og DVD. Og viftene om du har en intellegent auto vifte, så vil den viften ikke ha samme hastighet hele tiden. Den er styrt av temp. Bruker i start-øyeblikket å ha høy hastighet, for så å avta til halve.

Men om du får sjekket det enkle først, at feks du kan prøve skjerm kortet ditt i en annen maskin, da vil du se om grafikken er ok. I fall du finner ut at skjermkoret er i orden, da kan man begynne å lure på om det er feil ved/på hk.-prosessor. Det er er mulig at du bare skal ta ut prosessoren og så sette den inn igjen i samme farta. Og så prøve å starte igjen.

Man vet jo aldri om det kan være noen bad connection der. Men sjekk da også om det er kjølepasta på prosessoren under kjøleplata. :)

BmOnline

Hei, takk for svarene

Koblet til "D-bracket" som har 4 feilsøkings dioder

og der lyste det rimelig rødt, som skal bety skadet CPU..

Så da tror jeg mysteriet var løst. :new_woot:

Lenke til kommentar

Feilkoden din trenger faktisk ikke å bety at Cpu er gåen, spesielt om PSU er synderen og ikke leverer nok strøm til cpu (selv om det ser ut som den leverer riktig spenning ved måling) under belastning som feks oppstart er.

Uansett utifra hva du har gjort tror jeg personlig at feilen kan ligge i en av disse :

*Psu : Se om du kan få lånt en som er litt kraftigere og som virker.

*Hovedkort : Msi er en av de produsentene som ofte dukker opp hos venner som har hardware problemer og viser seg å være synderen.

*Skjermkort : Nvidia 8800 serien har mye problemer med gpu som svikter enten tidlig eller etter noen år, så få testet med et ordentlig test kort.

Uansett så ser det ut som du nå må oppgradere pcen din , da må du desverre kjøpe :

*Psu

*Cpu

*Skjermkort (om 88xx ikke virker da).

*DDR3 minne

*Hovedkort.

Lenke til kommentar

D-Led (de 4 led lysene) kan fortelle mange skrøner... Satt sammen ei 939 maskin på et K8N Diamond kort for 7 år siden, eg mistet skjermbildet under oppstart 2. eller 3. gangen. Eg fikk også ei feilmelding for hovedkortet / prosessor, brukte litt tid på filosoferinger og feilsøking, PCI-E skjermkort var ikkje vanlig på landsbygda den gangen. Tok en sjangs å bestilte nytt skjermkort mens mitt første var inne til feilsøking.

Når eg fikk nytt skjermkort fungerte maskina, fikk refundert første kortet som var DOA.

Defekt skjermkort var langt unna meldingene D-Led kom med. Muligheten er at diagnosen Led lysene kommer med er et stykke fra sannheten, eg vil anbefale å prøve et annet skjermkort ut fra min erfaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...