Itek Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Da jeg leverte inn min HP HDX16 på reparasjon for å bytte tastatur, fikk jeg aldri maskinen tilbake og må derfor ha meg en ny en.. Maskinen jeg hadde: 10 995 kr nypris for 3år siden 2.26GHz prosessor 4gb minne 320gb hdd 1gb videominne 1080x1920 skjerm (16") Etter hva jeg forstår har jeg rett på en tilsvarende pc. Jeg måtte velge en pc fra elkjøp sitt utvalg. Jeg kan godt legge ut litt mer for en pc hvis jeg får mer for pengene. Mine ønsker: God skjerm (HD?) Max 15.6" Min13.3" Kald pc (den forrige "lekte turbin" og ble avogtil overopphetet) Bluetooth minst 3stk usb Jeg har sett på samsung, msi og toshiba Jeg er litt usikker på hva rettigheter jeg har, og det blir enda vanskeligere når dagens pcer er så mye nyere/annerledes. Jeg hadde mye dårlige erfaringer med HP'en så tror jeg styrer unna det merket. Lurer også på om jeg kan kjøpe pc for deretter å levere den inn igjen. På den måten kan jeg få utbetalt pengene istedet.. (elkjøp sin 30 dagers full returrett...) Supertakknemlig for alle innspill, skriver dette på telefon, så må nok finne pc i morgen (lørdag 14. Jan). Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Antar at 30 dagers returrett ikke gjelder når det er reklamasonssak. Ellers, så er Ultrabook veien å gå. Har Elkjøp sagt at du kan få ny maskin, eller er det noe du antar? Hvis du har levert maskinen på reperasjon, og de ikke klarer å reparere maskinen, så foreslår jeg at du krever å få igjen pengene. Det er verdt et forsøk, da det er mye billigere steder å kjøpe PC enn på Elkjøp. Kanskje du sitter igjen med litt ekstra etter handelen også :-) Lenke til kommentar
Itek Skrevet 13. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2012 Det er ikke noe jeg antar. Ang. 30 dagers returrett var planen å kjøpe en pc for deretter å returnere den for på den måten å få utbetalt pengene. Elkjøp sa at jeg kunne få en tilsvarende pc, jeg kunne ikke få utbetalt summen. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Okei. Jeg leverte min N97 mini for fjerde gang på service, og kunne da heve kjøpet. Elkjøp påsto at jeg kun hadde rett på en annen telefon, men jeg var 100% sikker på at jeg hadde krav på pengene tilbake, og fikk tilbakebetalt hver eneste krone :-) Noen gromme maskiner: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/ASLXRSF02013/acer-aspire-13-3-barbar-pc-s3-951-2464g34 http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/SATZ83010W/satellite-13-3-barbar-pc-z830-10w http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MACBPMD313HA/apple-macbook-pro-13-3 Lenke til kommentar
Itek Skrevet 13. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2012 Ja, jeg har søkt litt rundt om og det kan se ut som om jeg kan heve kjøpet jeg også. Link Det høres likevel for godt ut til å være sant. Pcen jeg hadde var ganske spesiell med full hd skjerm, blueray, masse utganger som bla firewire fingerscanner og to utganger til hodetelefon. Tror det skal mye til for å finne noe tilsvarende... Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Ja, jeg har søkt litt rundt om og det kan se ut som om jeg kan heve kjøpet jeg også. Link Det høres likevel for godt ut til å være sant. Pcen jeg hadde var ganske spesiell med full hd skjerm, blueray, masse utganger som bla firewire fingerscanner og to utganger til hodetelefon. Tror det skal mye til for å finne noe tilsvarende... skal se langt etter det med elkjøp sitt dårlige utvalg av PCer ja... de selger jo ikke Asus PCer engang... Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 (endret) Okei. Jeg leverte min N97 mini for fjerde gang på service, og kunne da heve kjøpet. Elkjøp påsto at jeg kun hadde rett på en annen telefon, men jeg var 100% sikker på at jeg hadde krav på pengene tilbake, og fikk tilbakebetalt hver eneste krone :-) Her tar du faktisk feil, med mindre det dreide seg om tredje gang samme mangel. Forbrukerkjøpsloven begrenser ikke antall avhjelpsforsøk så lenge det ikke er samme mangel mer enn to ganger. Fjerde gang ulik mangel er en produsentkonvensjon, men gir ikke deg som forbruker rett på pengene tilbake. Det sikrer forhandler kreditt, slik at forhandler kan gi kunden et nytt, tilsvarende produkt istedenfor å reparere i det uendelige. Forhandler har fremdeles mulighet til å yte avhjelp i form av omlevering. At du har fått hevet kjøpet skyldes enten goodwill, eller uvitenhet fra kundebehandlerens side. For å spinne tråden videre: i TS' tilfelle dreier det seg om et avhjelpsforsøk, ikke heving av kjøp for så å gjøre et nytt kjøp - isåfall ville de ikke nektet ham pengene tilbake i utgangspunktet. Sånn sett har du allerede passert fristen for 30 dagers returrett. Så lenge fristen er passert er eneste muligheten for å få krav på kjøpssummen tilbake dersom forhandler ikke overholder forbrukerkjøpslovens §§ 30 til 31 - eksempelvis ved tredje gang samme mangel (husk at omlevering er en form for avhjelp, så det behøver ikke være tredje gang samme mangel på samme fysiske maskin). Ut over dette kan forhandler helt fint nekte deg å få pengene tilbake - selv om du har reklamert fire ganger på samme kjøp gitt at reklamasjonsgrunnlaget varierer. edit: Om forhandler ikke klarer å omlevere til en tilsvarende vare (iht forbrukerkjøpslovens §§ 29) - eksempelvis dersom de tilbyr deg en maskin som har 1366x768 piksler oppløsning istedenfor 1920x1080 men er lik ellers - vil du ha krav på prisavslag iht §§ 30 eller, dersom mangelen kan anses som vesentlig (noe jeg vil tro), heving iht §§ 31 (altså hele kjøpssummen tilbake). Dersom maskinen du blir tilbudt er tilstrekkelig tilsvarende den du leverte inn, vil du nok måtte nøye deg med den (evt. betale mellomlegg for en bedre modell). Noe jeg personlig anser som rett og rimelig. Endret 13. januar 2012 av srbz Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Sånn offtopic bare for å tilfredstille min nyskjerrighet: Hva skal du bruke maskinen til siden du har linket til 2 maskiner med totalt forskjellig bruksområde? Den Samsungen du forsøkte å linke til er feil. Det ble MSI på den også. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 13. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2012 Obs, sånt skjer når jeg ikke har tilgang/ikke er vant med annet enn pc. Samsung beklager.. Bruker egentlig pcen til det meste. Spill ( stort sett bilspill), videoredigering/konvertering og surfing, skoleoppgaver og en del film. Lenke til kommentar
KanoKrakk Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Vil ikke tilsvarende produkt si tilsvarende kjøpsum? Altså han kan få en PC til ~11k og ikke nødvendigvis spekifikasjonsmessig lik? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Vel, Toshibaen er ikke egnet til spill i det hele tatt. Skjermkortet drar CS 1.6 i 16 bit relativt spillbart, men spillopplevelsen er bedre selv på min gamle maskin fra 2004. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Gaming ja. Da var det et meget lett svar. http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/MSIGT683DX640/msi-15-6-barbar-pc-gt683dx-640ne Den maskina er bedre enn den MSI-maskina du linket til. Men både samsung og toshiba-maskina er ikke egnet til gaming. Samsungen klarer spill på enkel/medium grafikk, mens toshibaen ikke er noe velegnet til nyere spill. Lenke til kommentar
Itek Skrevet 13. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2012 Skal gjøre et forsøk og få heve kjøpet i morgen når butikken åpner, så får vi se hva slags pc det blir da... Lenke til kommentar
Itek Skrevet 14. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2012 Ok, da har jeg hevet kjøpet, pengene er satt tilbake på min konto uten renter (kr 10995). jeg fikk først tilbud om en acer aspire til 9999,- men godtok det ikke og det endte alså med heving av kjøp 2 Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Gratulerer! Godt å høre at det ordnet seg :-) Lenke til kommentar
Itek Skrevet 14. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) Okei, da blir det business og takk for inspill så langt. Jeg skal nå altså ha meg en ny pc og planen er å bestille innen søndag kveld (15 jan.). Nå trenger jeg altså ikke forholde meg til elkjøp lengre Mine ønsker: - Ikke innsug av luft under - Bluetooth - Høyoppløst skjerm (helst full HD) - minst 3 stk usb - helst 14" , MAX 15,6" - Minnekortleser - Baklyst tastatur - MAX 3 kg - liten og lett - pris omkring 8-9k , dersom det er verdt det kan jeg strekke meg til ca 11k Jeg kommer til å bruke pcen stort sett til nett og avspilling av film. (litt videoredigering og litt småspilling). Trenger ikke å dra de tyngste spillene... Har sittet en stund og sett på maskiner nå og har kommet fram til at deisse kanskje kunne være noe for meg?? --------------------------------------------------------------------------------------------- Samsung NP700Z5A-S01SE 15,6" LED-skjerm, Intel® Core™ i7-2675QM, AMD Radeon™ HD6750M 1 GB GDDR5, 8GB DDR3 RAM, 750GB harddisk, USB 3.0 LINK 10 000,- --------------------------------------------------------------------------------------------- ASUS N43SN-VX094V 14" W7HP ASSU N43SN-VX094V 14" Intel Core i5 2410M 2.3 GHz - nVidia GT 550M 1024MB VRAM - 4096MB DDR3 1066 500GB SATA HDD Win7HP LINK 6900,- --------------------------------------------------------------------------------------------- ASUS N53SV-S1813V 15,6" full HD LED-skjerm, Intel Core i5-2430M, 750 GB harddisk, NVIDIA® GeForce® GT 540M 2GB, 6GB DDR3 RAM, Bang & Olufsen ICEpower LINK 6500,- --------------------------------------------------------------------------------------------- ASUS N55SF-S1232V 15,6-tommers Full HD LED, Intel Core i7 2670QM, 8 GB DDR3 RAM, 750 GB harddisk, GeForce ® GT555M 2GB, Bang & Olufsen ICEpower LINK 8500,- --------------------------------------------------------------------------------------------- XPS 14z www.dell.no 10990,- evt. 8990,- versjonen --------------------------------------------------------------------------------------------- Studentrabatter på dell, ikke sant? Endret 14. januar 2012 av Itek Lenke til kommentar
phlake Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) Studentrabatt både på dell og Dustinhome. Hva med ASUS G53SX, til 8999? Prisguide:=2&sort=popularity&order=desc&detailId[]=588%281%29&detailId[]=70%2814%7C14%29&detailId[]=70%2815%7C15%29&detailId[]=85%281309%29&detailId[]=85%281246%29&pg-q=&price_min=&price_max=&detailId[]=608%282539%29&detailId[]=608%282530%29"]laptoper med en del av dine kravspesifikasjoner Endret 14. januar 2012 av phlake Lenke til kommentar
Itek Skrevet 14. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) Så ut som et beist den, men 4kg synes jeg er for mye Fant denne også, ganske lik den i lista mi da... Hva er den store foskjellen mellom i5 og i7 ?? - er i7 fire kjerners? Endret 14. januar 2012 av Itek Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Så ut som et beist den, men 4kg synes jeg er for mye Fant denne også, ganske lik den i lista mi da... Hva er den store foskjellen mellom i5 og i7 ?? - er i7 fire kjerners? i7 finnes i både dual core og quad core det er ikke mye forskjell mellom i5M og i7M men det er mye forskjell på i5M og i7QM (altså, M er dual core og QM er quad core) Lenke til kommentar
Itek Skrevet 14. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) Ok, greit å vite Er quad core dobbelt så rask som dualcore? EDIT: Sry, tolker posten over slik at den ikke er dobbelt så rask, men en del raskere. Endret 14. januar 2012 av Itek Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå