G-Man™ Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Sliter ekstremt med mye dugg i kupeen under kjøring for tiden. virker ikke som om noe skal hjelpe for å få det bort. Har en mistanke om at AC'n driver å forsaker det, men er liksom ikke noen ekspert på bil. Ideer? Er som regel meg, min kone og to små barn i bilen. Har en Peugeot 406 2.0 HDi hvis noen skulle lure. Har selvsagt tørket av med papir flere ganger, men det kommer tilbake ganske raskt. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 (endret) Når det er fire mennesker i en bil med kalde vinduer, så blir det logisk nok dugg. Løsningen er å skru opp viften på frontruten. Å skrape vinduene skikkelig hjelper også. Hvis du skrur vifta på full styrke, og styrer luftstrømmen mot frontrute og sidevinduer, er det fortsatt dugg etter en stund med kjøring? Isåfall er det noe galt med vifta i bilen din. EDIT: Det er ikke noen vits å ha på AC om vinteren. Den slår du vanligvis av ved å trykke på "snøfnugg-knappen". Endret 13. januar 2012 av konduktans Lenke til kommentar
empetre Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Det er alltid masse dugg og is på innsiden av min front- og bakrute også. Går vekk etter en stund. Er aldri mye folk i bilen min, så skjønner ikke hvor all kondensen kommer fra. Går vekk etterhvert, men er ganske irriterende å skrape 8 ruteflater hver morgen... Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Dere har vel ikke noen form for lekkasje i bilene deres...eller en haug med våte håndklær i baksetet? Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 13. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2012 (endret) Når det er fire mennesker i en bil med kalde vinduer, så blir det logisk nok dugg. Løsningen er å skru opp viften på frontruten. Å skrape vinduene skikkelig hjelper også. Hvis du skrur vifta på full styrke, og styrer luftstrømmen mot frontrute og sidevinduer, er det fortsatt dugg etter en stund med kjøring? Isåfall er det noe galt med vifta i bilen din. EDIT: Det er ikke noen vits å ha på AC om vinteren. Den slår du vanligvis av ved å trykke på "snøfnugg-knappen". Hjelper bare på de to fremste vinduene, samt frontruten å sette på full vifte. Synes det er merkelig. Har varmekabler bak (som alle andre biler) som jeg har på, men forsatt blir det mye dugg/kondens i bakruten. umulig å se igjennom. Dere har vel ikke noen form for lekkasje i bilene deres...eller en haug med våte håndklær i baksetet? nei og nei ingen av delene Endret 13. januar 2012 av G-Man™ Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Det gjør vel ikke noe med litt dugg bak og på siden bak? Jeg skraper ikke rutene. Starter bilen og lar den gå noen minutter, så er alle vinduer is- og duggfrie. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Det er god vits å ha på AC, duggen forsvinner mye raskere da AC fjerner fuktigheten fra luften. En grunn til at det dugger mye kan være at det ligger endel fuktighet i/under gulvteppet. På en av mine tidligere biler var drenering fra takluken tett slik at vannet rant inn i bilen ifra kanalene, og jeg hørte det skvulpet vann når jeg kjørte, tok vekk teppet og på gulvet var det 2-3 liter vann.. Kan også være at det lekker fra varmeregisteret, men da burde du lukte den søte glykolen fra kjølevæsken inni bilen (og nivået i radiatoren synker). Du kan prøve å tørke ut bilen innvendig ved å sette inn et par slike fuktslukere du får på f.eks Biltema, du kan samtidig la bilen stå å gå med AC på og sirkulasjonen slik at den trekker inn luft fra inni bilen (resirkulasjon), ha det stilt på middels varme, la stå noen timer. 1 Lenke til kommentar
empetre Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Masse våte handklær? Negativ. Lekkasje i bilen? Aner ikke. Snart EU-kontroll. Finner vel ut av det da. Nå skal jeg ikke forstyrre tråden mer med mine problemer! Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Tviler på at de finner en slik lekkasje på EU kontroll, den er ikke mye verdt.. Har kommet gjennom flere ganger med alvorlige feil, en bil så hadde jeg en fin revne langs sveiseskjøten på fremre dempertårn, bare på vei frem og tilbake til eu kontrollen (1 km) så hadde den økt med et par cm... (fikset den senere da). Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Jeg har samme problemet, og har nettopp kjøpt denne http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring/Rengjoring/Fuktsluker-36374/ Noen som har brukt dette? Den har stått i bilen i 2 dager, men bøtten er ikke fuktig eller våt ennå Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Kan også bli mye dugg hvis kupéfilteret er gammelt/fuktig. Hvis du bruker slike fuktslukere så sørg for guds skyld å fjerne de før du kjører. Velter de og den gugga flyter ut i bilen så er det et klissete helvete å få reint. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 I tillegg til at AC hjelper veldig på avfuktning, så inneholder systemet en olje som sirkulerer sammen med gassen for å smøre kompressoren og pakningene. Bruker man ikke ACen både sommer og vinter, så risikerer man å tørke ut pakningene. Hvis du har automatisk klimaanlegg, så sjekk at spjeldet til resirkuleringen åpner/lukker seg når det skal. Jeg vet ikke hvordan du kommer til dette på din bil. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Litt OT men.. hvor mye koster det å få sjekka gassen på AC'n? Synes min AC er rimelig daff. Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 (endret) Gassen som brukes i nyere biler (siden ca '93) er av typen R134a og er mer flyktig enn den R12 som ble brukt tidligere, og jeg minnes å ha lest at allerede etter 3-4 år kan kjøleeffekten være redusert med opptil 50% pga gassen sakte men sikkert siver ut av anlegget.. Jeg sjekket pris hos Møller tidligere, de skulle ha ca 1200,- for en sjekk og evt påfylling. Endret 13. januar 2012 av jvc1986 Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 14. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2012 Det gjør vel ikke noe med litt dugg bak og på siden bak? Jeg skraper ikke rutene. Starter bilen og lar den gå noen minutter, så er alle vinduer is- og duggfrie. Er ikke bare litt, men skikkelig tykt. Har to små i baksetet , bakovervendte som ikke ser noen ting ut av vinduene. Gøy når vi skal ut på tur ja Føler at det en litt fuktig luft som kommer ut av viftene (satte meg ned i dag og sjekket forsjellige ting) Lukter litt merkelig også. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Prøv å slå av AC. Prøv å åpne vinduet mens du kjører. Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 14. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2012 Prøv å slå av AC. Prøv å åpne vinduet mens du kjører. virker ikke som om den ac knappen i bilen funker. ikonet for ac forsvinner fra displayet, men er forsatt akkurat samme effekt og slikt. ingen forandring i lyd heller. må kanskje vurdere å ta den på verksted. ikke noe jeg ser frem til :S Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Det skal ikke vært forskjell. AC gjør luften fuktig og kjøler den ned. Det blir ikke forskjell på varmefunksjon og viften ved å slå den av. Lenke til kommentar
G-Man™ Skrevet 14. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) prøvde det, men virket ikke som om det hadde noen effekt. får se til uken når vi skal på lengre tur om det gir utslag da. Endret 14. januar 2012 av G-Man™ Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 (endret) Merker du endring i turtallet når du slår av/på AC? Hvis ikke er muligens anlegget tomt for gass og har ingen effekt. AC gjør ikke luften fuktig under normale forhold, den gjør den tørrere! Refrigeration air-conditioning equipment usually reduces the absolute humidity of the air processed by the system. Kilde: Wikipedia Endret 14. januar 2012 av jvc1986 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå