Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Drøm eller virkelighet?

truba

Anbefalte innlegg

Jeg går for tiden til behandling hos psyk for blant annet PTSD. I samtaler med psykologen har det blitt snakket en del om en traumatisk hendelse som har skjedd med min eldre søster, men psykologen vet ikke om jeg har opplevd det samme i min barndom. Vi har kommet frem til at det er en del hendelser senere i livet som jeg har fortrengt, og så husket igjen nå. Men det er fremdeles usikkert med akkurat denne hendelsen. Om det har skjedd noe, så har det mest sannsynligvis ha skjedd når jeg var mellom 0-7 år gammel. Jeg har den siste tiden fått noen "bilder" av at noe har skjedd, men ønsker ikke ta opp dette med psykologen min enda, da jeg er usikker på om det kommer av at jeg faktisk husker noe eller har disse "bildene" fra en drøm. Ergo, går det an å vite for sikkert om det er fra en drøm, eller om jeg faktisk har husket noe som har vært fortrengt i mange år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner hva du mener, har opplevd det samme selv. Jeg opplevde å sitte fanget i et rom med en mann med gevær utenfor i flere timer. Hendelsesforløpet er ganske blurry, jeg TROR og MENER jeg har minner fra den episoden som ikke har skjedd. Jeg knyttet i alle fall den episoden opp i mot en del freaky tanker når rus-psykosene etterhvert kom i kjølvannet av en del traumer.

Jeg har også opplevd å drømme ting som jeg er usikker på om er minner eller ikke?!

Spørsmål: Går det an å drømme minner?

Alt i alt har medisiner og terapi hjulpet meg langt på vei! Men du vet like godt som meg, sikkert, at det er en forvirrende måte å tenke på når det romler som verst!

Lenke til kommentar

Det er ihvertfall sikkert at det går an å drømme om minner, det kan jeg skrive under på. Men man vet vel egentlig aldri om det er minner om man har fortrengt det i våken tilstand? Det skumle er forøvrig, at jeg ikke kan huske å ha drømt det. Men man kan vel aldri vite for sikkert med den derre forbanna underbevistheten.

Lenke til kommentar

Hvis du har drevet med div stoffer er det mer sannsynlig at det er "fake" minner enn hvis du ikke har drevet med stoff. Men om det er ekte minner eller drøm vet jeg ikke om man kan finne ut eller ikke...Har psykologen spurt deg ut om barndommen og evt gitt deg (ubevist) bilder av at det kan ha skjedd noe?

Lenke til kommentar

jeg har til tider vært redd nok til å nesten klype meg selv i armen, sjekk om jeg drømmer liskom.

Å gjennoppleve vonde ting gjennom drømmer må være et slit. Jeg for min del har vandret helt ut dit at jeg hadde "minner" om at jeg ikke har overlevd en traumatisk episode og derfor vært "død"

Dette i en periode hvor jeg ikke brukte rusmidler i det hele tatt.

Underbevisstheten er en plage av og til, men behandle den pent og kanskje man får deretter. Selv så tror jeg underbevisstheten min behandler meg ganske pent. Den handler jo ganske mye for meg gjennom et døgn, så hvorfor ikke? Jeg tror faktisk det er underbevisstheten min som gjør at jeg holder humøret oppe om dagene. For sånn rent bedritent er det meste som jeg oppfatter bevisst, som jeg fokuserer på bevisst.

Lenke til kommentar

stoffer har jeg holdt meg unna, annet enn koffein, nikotin og alkohol, samt medisiner jeg går på nuh. Så er ganske sikker på at det ikke er no syrehallis som har plantet ting i hodet mitt. Har snakket en del om barndommen, men ikke så mye rundt akkurat dette, psykologen prøver å trå varsomt rundt virker det som. Men det mest skremmende er vel at om det er virkelig, og ikke et mareritt, så forklarer det en hel del om resten av oppveksten min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...