Gå til innhold

Kjøpt brukt kamera, feil med lukkersystemet. Hva gjør jeg?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et Canon EOS 40D brukt for ett år siden. Dette er i dag 3.5 år gammelt. Det har nå blitt noe gale med dette kamerahuset: lukkersystemet er mest sannsynlig ødelagt. Kameraet skal antas å kunne ta 50000 eksponeringer - jeg har vel såvidt rundet 15000..

 

Siden dette er kjøpt av privatperson fra privatperson, gjelder jo ikke Forbrukerkjøpsloven - men heller Kjøpsloven. Jeg hadde håpt at jeg kunne ha reklamert på denne mangelen. Om det er 3 eller 5 års reklamensjonsrett på akkuratt denne delen (som beveger seg ganske mye, og er elektronisk kontrollert) vet jeg ikke. Uansett, så skal den antast å vare lenger enn det den nå har gjort. MEN, som dere ser, er levetiden til denne delen angitt i antall eksponeringer, ikke i år (da dette vil jo variere fra person til person, alt etter hvor mye/ofte det blir brukt).

 

Har jeg hjemmel i loven til å reklamerer på dette, og kreve at utgiftene blir dekket av noen andre enn meg. Han jeg kjøpte hos har ikke noe ansvar her, tingen oppfylte alle krav jeg fikk inntrykk av at den skulle oppfylle. Jeg har ingen kjøpskontrakt, men det kan anskaffes - vi er kompiser.

 

Om det er relevant, så var tingen opprinnelig kjøpt i USA. Her ble det også gjennomført en reparering på nettopp den samme delen som er i stykker nå - denne delen ble byttet ut, og er nyere enn 3.5 år. Kvittering på dette har jeg ikke, heller ikke på det førstekjøpet.

 

Jeg kan vel ikke reklamere på denne i Norge, da dette ble utført i USA? Hva er det egentlig at jeg kan gjøre? For kameraet skal holde lenger enn det det har gjort. Det har ikke blitt brukt utover sitt bruksområde, heller.

 

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville funnet ut om du har et autorisert Canonverksted i nærheten. I Bergen har du Camera og Videoteknikk som holder til et sted rundt Nyborg/Flaktveit. Alternativt kan du gå til nærmeste Canonforhandler og høre om de kan sende den inn på garanti.

 

I alle tilfelle ville jeg på forhånd spurt om verkstedet tilbyr gratis skroting dersom feilen ikke dekkes av garanti. Jeg vet ikke hva som dekkes av garanti, eller hvor lang garantitid du har - eller for den saks skyld om garantien gjelder uavhengig av hvor produktet er kjøpt, men så lenge skroting er gratis og produktet ikke virker i nåværende tilstand taper du ingenting på å gjøre et forsøk. Alternativt kan det jo hende det er verdt å betale for reparasjonen fremfor å kjøpe nytt?

Lenke til kommentar

Slik eg forstår det er varen kjøpt brukt av en privatperson, som kjøpte varen direkte fra en selger i USA?

 

Mellom deg og privatpersonen du kjøpte det av gjelder kjøpsloven. Her er det 2 års reklamasjonsrett som gjelder, men denne kan avtales å ikke gjelde. Opprinnelig kjøper kjøpte det fra selger i USA, og her vil hverken forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven kunne hjelpe.

 

Med andre ord KAN du ha en sak ovenfor privatpersonen som solgte det til deg, dersom dere ikke har avtalt noe rundt reklamasjon(dvs avtalt at den skal falle bort). Spørsmålet du må stille deg da er om personen det gjelder vil påta seg ansvaret uten at det går ut over vennskapet, eller om vennskapet er verdt å risikere ved å reklamere til vedkommende.

 

Et alternativ kan være garanti fra produsent, men dette varierer fra produsent til produsent. Noen produsenter tilbyr garanti som gjelder verden rundt, mens andre tilbyr kun garanti i det landet varen er (lovlig) importert til. Og garanti er en frivillig ordning, så hva avtalen gjelder er opp til produsent.

Lenke til kommentar

Nuvel, nomore. At den absolutte reklamasjonsfristen ikke er utløpt betyr ikke at du har blankofullmakt til å skyve enhver feil over på selger. Det må være en kjøpsrettslig mangel ved tingen. Det er det ikke gitt at det er i dette tilfellet.

 

For det første, har du kjøpt fra USA? Siden det er kjøpt og reparert der borte, tenker jeg. I så fall kan du bare glemme å få gjort noe som helst.

 

Sett at det er kjøpt i Norge: Hvor mange eksponeringer var tatt da du kjøpte det? Greit nok at du bare har tatt 15000, men det er jo brukt i noen år før du fikk det.

Lenke til kommentar

Totaleksponeringen er rundt 15000, trur eg, sjølv om det er mogleg at denne vart nullstilt under reparasjonen. Trur uansett ikkje at det er opp i mot dei 50000 som kameraet ser ut til å normalfordele seg rundt.

 

Eg kjøpte av kamerat i Noreg. Me avtalte ingenting angåande reklamensjon. Han kjøpte og reparerte det i USA då han gjekk på VGS (utveklsing) eit år.

 

Det var inga manglar per kjøpslova med kameraet når eg kjøpte, og kameraet var i den stand eg vart leia til å tru. Seljar har inga skuld her. Det er snakk om eit problem som førekom eitt år etter kjøpet, noko som seljar ikkje kunne forutsjå, og som mest sannsynleg hadde skjedd med han óg.

 

Eg sender inn til Serviceproffen for eit prisoverslag og håpar på det beste, tenkjer eg. Eg takkar for hjelp uansett! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...