surfacetension Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Greit: det eer sikkert en kriisemaksimering. jeg tror vel egentlig ikke at eu villle få stemmerettt over hvordan fondet brukes. men det egentlige poenget mitt er kanskjje at det eer bedre å bestemme alt som ggjelder OS, en å ha en stemme om ALT. ja, jeg er mot eu. minner om Per Borten: bære sttaur.... Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Eu kommer forhåpenligvis aldri få kontroll over suverene Norge, sammafaen hvor mye ap jobber for det. Det var ap-gro som signerte eøs avtalen bak folkets rygg, og det er ap-jens som ga 55miliarder av oljefondet til krisepakken til EU landene. Det er også AP som vil gjøre det lettere for regjeringen å gå inn i EU. Enkelt å greit, vil du ikke at EU skal få kontroll over Norges interesser, ikke stem arbeiderparteiet. 2 Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 En større bekymring er at mye av oljefondet brukes til greske pensjoner og handlegater i London. Sånn sett kan man si at EU har "ufrivillig" fått en del kontroll over fondet :-) Menmen, blir de brukt til noe nyttig og konkret i Norge så får vi inflasjon, sies det. Ønsker man at oljefondet skal brukes mer i Norge bør man stemme FRP. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Hvordan har du fått det til at EU kan bestemme over vårt oljefond egentlig? Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 (endret) Lær dere litt fakta før dere kommer med slikt oppgulp! Det finnes flere land innenfor EU som har oljefond, pensjonsfond og næringsfond, uten at EU på noen som helst måte har tatt makt over dette. Norge har ikke gitt bort penger i krisepakken, de har gitt bort LÅN! dvs, vi får pengene tilbake! Forøvrig så er det å tro at vi kan leve her i Norge mens resten av verden går til helvete, en ganske naiv tankegang. EU er vår største handelspartner, og hundretusener av Nordmenn har sin jobb, med å selge til EU! Endret 16. januar 2012 av Yavel 1 Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 EU er vår største handelspartner, og hundretusener av Nordmenn har sin jobb, med å selge til EU! EU: 700 millioner innbyggere Norge: 5millioner innbyggere Er ganske naivt å regne med at norge skal være med på å redde en union som vi ikke er med i engang. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Du skjønte ikke helt hva han mente tror jeg. Og understreker poenget han kom med. 2 Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Langt overhalvparten av det vi eksporterer er olje og gass, dette selger seg selv. og hvis ikke EU kjøper, så kjøper noen andre. Deretter kommer verftsindustrien og fisk. Som følger det europeiske markedet. Ifølge din logikk, så fortsetter jeg å understreke hans poeng. Min logikk: Markedet går til helvette uansett. Vi kan forlate EU flåten, fire egene seil og stimulere vår egen økonomi (ri ut stormen). Eller så kan vi bli med til den synker (svømme mot ukjent land). Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Selvfølgelig, ser poenget ditt med at det ikke vil hjelpe noe å være med i EU. Poenget mitt var bare at det ikke er noe bra for oss at EU og resten av verden sin økonomi går til helvete. Fordi vi eksporterer så mye teknologi. Vi er avhengig av resten av verden for å gjøre det godt her hjemme. Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 Det er ikke noe bra for veksten vår nei, men vi kan fint sitte på gjerdet. Jeg liker signaturen din, meget klokt. Jeg mener nordmenn kan fortsette å kjøre bil, mens EU går tilbake til kameler. Har du noen statestikk å vise til når du nevner teknologi? Jeg er sikker på at sjømat og olje er så og si det eneste norge eksporterer fortiden. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 18. januar 2012 Del Skrevet 18. januar 2012 (endret) Det er ikke noe bra for veksten vår nei, men vi kan fint sitte på gjerdet. Jeg liker signaturen din, meget klokt. Jeg mener nordmenn kan fortsette å kjøre bil, mens EU går tilbake til kameler. Har du noen statestikk å vise til når du nevner teknologi? Jeg er sikker på at sjømat og olje er så og si det eneste norge eksporterer fortiden. Vel da vet du ikke stort! Les litt på denne http://www.ssb.no/mi...ta/main_16.html Her er enda en http://www.ssb.no/emner/09/05/muh/tab20-01.shtml? Endret 18. januar 2012 av Yavel Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 EU1 er Norges klart største handelspartner, rundt 70 prosent av vareimporten og 80 prosent av eksporten med varer i alt2 skjer med land i dette området. I 20063 importerte vi varer fra EU til en verdi av 284,4 milliarder kroner og eksporterte for 639,2 milliarder kroner. EU forsyner oss med et bredt spekter av varer. Vi kjøper for eksempel biler fra Tyskland, medisiner fra Nederland og Storbritannia, møbler fra Danmark, vin fra Frankrike og trevarer fra Sverige. For å opprettholde den materielle levestandarden er Norge som et lite land sterkt avhengig av internasjonal handel. Norges rolle i internasjonal handel kjennetegnes ved at vi i stor grad er et råvareeksporterende land, med høy eksport av blant annet olje, gass, fisk og aluminium. Samtidig importerer vi et bredt spekter av varer. --- SSB 1 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Eu kommer forhåpenligvis aldri få kontroll over suverene Norge, sammafaen hvor mye ap jobber for det. Det var ap-gro som signerte eøs avtalen bak folkets rygg, og det er ap-jens som ga 55miliarder av oljefondet til krisepakken til EU landene. Det er også AP som vil gjøre det lettere for regjeringen å gå inn i EU. Enkelt å greit, vil du ikke at EU skal få kontroll over Norges interesser, ikke stem arbeiderparteiet. Løgn, løgn og atter løgn. Din landsforræder. Du går med vilje inn for å lage problemer og forvirring, du. 1. AP har ingen intensjon om at Norges suverenitet skal overgis til EU, og de jobber ikke for noe slikt. 2. EØS-avtalen er ikke noe som skjedde bak folkets rygg. 3. AP har ikke gitt bort 55 milliarder, men regjeringen har lånt bort 55 milliarder. Dette handler om å hjelpe til som gode naboer, og jeg eier ikke tvil når jeg sier at Norges innsats vil bli husket! Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 19. januar 2012 Del Skrevet 19. januar 2012 Din landsforræder. Drøyt Jeg bøyer meg i støvet for statestikken! beklager missforståelsene. Men jeg mener fortsatt at Norge, som har en promille av EUs befolkning, ikke har noe ansvar for å redde Euroen. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Din landsforræder. Drøyt Jeg bøyer meg i støvet for statestikken! beklager missforståelsene. Men jeg mener fortsatt at Norge, som har en promille av EUs befolkning, ikke har noe ansvar for å redde Euroen. Vel da mener jeg Norge, ikke har noe ansvar for å hjelpe deg, viss du skulle trenge det, siden du er under en promille av den Norske befolkning! Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 Forskjellen liggger vel i at jeg faktisk er medlem i Norges befolkning, og at jeg bidrar måndlig. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 21. januar 2012 Del Skrevet 21. januar 2012 Forskjellen liggger vel i at jeg faktisk er medlem i Norges befolkning, og at jeg bidrar måndlig. Norge er i medlem av det Europeiske kontinent, og EU bidrar ved at vi slipper enorme tollmurer! EU bidrar ved at vi har noen å selge våre varer til! Viss du ser på selfangstsaken der Norge ikke var med på avgjørelsen, så fikk vi ikke fritak fra forbudet (noe Danmark fikk). Dette gjør at den Norske selfangstnæringen lider fordi de ikke får fraktet varene sine igjennom EU. Skulle dette skje med alle varer, så hadde hvermanns i Norge gått konkurs! Lenke til kommentar
hvafaen Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Jeg regner med at hvis Norge melder seg ut av eøs, så er det for å forhandle fram nye avtaler, ikke for å droppe handel. Jeg regner også med at forhandlingene ikke slutter så fort olje og gass handlen er ferdig forhandlet. Les: Jeg tror vi kan få på plass helt like vilkår som vi har nå så lenge vi kan trumfe med olje og gass kortet vårt. Hadde vi vert utenfor EU så kunne vi ha hatt litt mer kontroll over grensene våre, så folk og fanteri ikke kunne flydd fram og tilbake over grensen. Tollmurene vil vel bare legge en demper på importen? Hvis vi eksporterer en vare, så er det vel kunden som må betale mer i toll, ikke den Norske bedriften? Dette gir et dyrere sluttprodukt fra kunden sin side, men dette klarer vel den overlegne Norske teknoligien å trumfe? Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 22. januar 2012 Del Skrevet 22. januar 2012 Tollmurene vil vel bare legge en demper på importen? Hvis vi eksporterer en vare, så er det vel kunden som må betale mer i toll, ikke den Norske bedriften? Dette gir et dyrere sluttprodukt fra kunden sin side, men dette klarer vel den overlegne Norske teknoligien å trumfe? Hvorfor vil noen kjøpe et produkt av deg, når det koster helt sinsykt mye? Det finnes andre i verden som lager de samme tingene som vi gjør, og viss ikke, så har de veldig lyst til det. Noe som betyr at vi mister arbeidsplasser! Du glemmer det at mye av den Norske teknologien er eid av utenlandske selskap Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå