Gå til innhold

Oppgradering av PC (Motherboard, CPU, Ram), ca 5000kr

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt problemer med Gigabyte hovedkortet mitt en stund nå, og den tok nettopp kvelden. Det var på tide å oppgradere allikevel, så jeg tok det ikke altfor tungt. Jeg hadde en Socket 775/Core2 Duo hovedkort med 2 x 2GB DDR2. Jeg tror ikke det lønner seg for meg å kjøpe Socket 775, og de fleste nye hovedkortene i dag(?) bruker DDR3 så minne må skiftes også.

Jeg har tenkt å gå for "bang-for-the-buck". Kommer til å gå så høyt helt til pris-ytelse forholdet begynner å stige drastig. Kommer til å bruke maskina til mye spilling og surfing. Nedlasting holder seg til et minimum. Jeg trenger ikke RAID. Firewire kanskje, men ikke nødvendig.

Hva jeg har fra før som jeg vil fortsette å bruke:

SATA DVD RW +/-

SATA Blu-Ray

SATA HDD 7200

ATI HD 3870 PCI-e (vil nok byttes ut i fremtiden, men ikke med en gang)

Kabinett (ATX)

PSU

Mus

Tastatur (PS/2)

Monitor (DVI)

Hva jeg trenger:

Hovedkort

RAM

CPU (+ kjøler. Var godt fornøyd med min Thermaltake+120mm vifte for min Core2Duo, som var herlig lydløs. Vifta tror jeg kan bruke fremdeles)

SSD (optional, kommer an på hvor mye det andre koster)

Jeg er forferdelig utdatert for tiden, men etter å ha googlet litt så tror jeg i5 er det jeg trenger. i7 tror jeg koster for mye for ytelsen, men er ikke helt sikker. Dvs. jeg trenger hovedkort med Socket LGA 1155? Siden jeg kommer til å kjøpe SSD (snart i alle fall), så er vel SATA 3.0 det som en bør satse på? USB 3.0 er vel heller ikke å forakte? Hadde litt problemer med min Gigabyte allerede fra starten, men jeg har hørt mye bra om Asus.

Har også hørt at PCI-e 3.0 er nettopp ferdig og at det første grafikkortet kom ut i januar? Tenkte nemlig å vente med et nytt grafikkort til PCI-e 3.0 blir mer populært, men dvs jeg trenger et hovedkort som støtter PCI-e 3.0. Er det realistisk? Vil jeg få problemer med min HD 3870 og kompatibilitet?

Så var det RAM. i5 bruker DDR3 har jeg hørt, så det er vel det jeg trenger. Jeg synest 4GB var godt nok for min gamle maskin, men hva er prisforskjellen mellom 2GB/4GB/8GB brikker? Hvilket oppsett er best? 4 x 2GB eller 2 x 4GB eller kanskje 1 x 8GB? Jeg ønsker ikke det billigste merket her, men trenger heller ikke å være state-of-the-art.

Når det gjelder prisklasse, så er det flytende. Jeg aner ikke lenger hvor mye HW koster for tiden (spesielt siden HDD (og SSD?) er blitt dyrere de siste månedene), men jeg er villig til å punge ut det som trengs. Tenkte rundt 5000 kr, hvis det ikke er for optimistisk.

Noen tips? Jeg bor i Taiwan, så jeg kommer til å handle der, men jeg bruker norske priser som referens.

Edit:

Har Vista x64. Tenkte å fortsette å bruke det, med mindre noen her mener at Windows 7 er nødvendig for å få maks utnyttelse av maskina (tenkte på SSD i hovedsak, som jeg har hørt fungerer bedre på Windows 7).

Endret av Patton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha PCI-e 3.0 må du nok vente på core i7 3770k i så fall.

Per dags dato er ikke versjon så mye raskere, men alikevell er den mere fremtidrettet.

Så er vel ikke dumt å vente nei.

Ram brikker er vel ikke dårlig invistering, spessielt kingston hyperX, så det vil nok ta noen år før det kommer noe nytt der. Hvis man ikke da fortrekker å ha 8 GB ram per ram brikke, er det ikke noe vits å vente hvis ikke hovedkortet har problemer med enkelte ram brikker.

Corsair Vengeance DDR3-1600 8 GB (1x8GB) er best, ikke for den gir best ytelse, men fordi den er fremtidsretter og enkelt å sette inn flere ram brikker.

Så trives du med mye ram, så er rådet å kjøpe mye, Dualchannel gir ytelsegevinst, men over det gir det ikke mere ytelsegevist å ha 4 rambrikker.

Da må man gå for sokkel 2011 som støtter 4 channel.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hør på Pop, det er et konkret og bra forslag. Det du er ute etter er et hovedkort med z68 brikkesett og en core i5 2500k. Det er forøvrig lite forskjell i ytelse ut av esken på et HK til 900 kontra et til 2500, det er bedre å putte penger i SSD istedet. Om du ikke går for pakken fra Komplett er det bare å bruke prisjakt.no for å finne laveste pris. 2x4GB DDR3 1333/1600Mhz, hastighet på minnet har mye mindre å si enn andre komponenter i maskinen i forhold til ytelse, og en SSD på helst 120GB eller mer.

Her satte jeg opp et forslag ut fra et lavbudsjett utgangspunkt og jeg tror ytelsen på disse komponentene vil være så godt som identisk med pakken fra Komplett. Om noen ikke kommer med konkrete grunner til å ikke velge et rimelig hovedkort tror jeg du vil kunne greie deg bra med forslaget mitt. Se bort fra SSD i oppsettet mitt (og ikke la deg forstyrre av grafikkort og harddisk), du bør gå for Samsung som nevnt over. Evt en Sandforce SF-22xx basert enhet, disse har ikke barnesykdommer lenger kan det virke som.

Lenke til kommentar

velg fortsatt Samsung 830/crucial M4 over noen som helst SF-2281 basert SSD, klart de har hatt en oppdatering

men for å si det på den måten så har den hatt flere oppdateringer i fortiden...

samt at SF-2281 er kun rask på komprimerbar data, den sliter litt mer med data som ikke kan komprimeres

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenkte jeg skulle si at jeg handlet litt i helga, og kjøpte følgende:

Asus P8Z68-V LX

2 x 4GB Kingston HyperX DDR3 1600Mhz

Intel i5 2500K

Crucial M4 128GB

Totalpris: 3760 kr

Jobben har en del Windows 7 product keys til overs, så der sparer jeg også en del penger.

Installasjonen gikk smertefritt, og jeg er veldig fornøyd med det nye oppsettet mitt. Takk for all hjelp her i tråden, det gjorde innkjøpet mye enklere :)

Edit:

Noen som vet om en god guide for overklokking av P8Z68? Jeg er total noob når det gjelder dette. Jeg lurte på om jeg skal bruke auto-tuning, men jeg har ikke funnet særlig mye informasjon om dette.

Endret av Patton
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...