MKgrublere Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Skal være betraktelig forbedret. Lyssterk makrotele fra Sigma Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 og skal gjøre det mulig å ta bilder med fire ganger lengre lukkertid enn hva som ellers ville vært mulig Hæ Så hvis man normalt bruker en lukkertid på et sekund håndhold, skal man ved å bruke denne eminente stabilisatoren klare og bruke en lukkertid på 4 sekunder "hypotetisk". Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Vi skjønner hva som menes. 4 ganger tilsvarer bare 2 blendertrinn, eller 2 ISO-verdier så det er ikke akkurat noen stor lovnad. Vanligvis skryter jo produsentene av stabilisering tilsvarende 3-5 trinn (8-32 ganger lengre lukkertid) Raskere fokus kommer veldig godt med til insekter og andre bevegelige makroting. Større blenderåpning er temmelig bortkastet. Makrobilder tar man vanligvis på f/8-16 på grunn av dybdeskarpheten. Brennvidden er såpass lang at den ikke fungerer godt som portrettobjektiv og prisen såpass høy at hvis man først kjøper en slik makro så har man nok også både mer portrettvennlig objektiv og et zoomobjektiv til tele-naturfoto (dyr, fugler etc). Alt i alt synes jeg de tre objektivlanseringene fra Sigma er skuffende kjedelige, med unntak av HSM på denne makroen. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Når man er nært motivet så forandres geometrien drastisk fra den normale tilnærmingen som er uendelig avstand. Det påvirker både optikken og stabilisatoren. Så det er vanskeligere å lage en effektiv stabilisator på makroobjektiver. En del av problemene som oppstår på nært hold er teoretisk umulig å korrigere for med en mekanisk stabilisator. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 og objektivet skal være det første 180mm objektivet med 1:1 forstørrelseratio Her har noe forsvunnet i oversettelsen - både Canon, Tamron og Sigma selv har 180mm makro med 1:1 forstørrelse fra før. Det er imidlertid den første 180mm'eren med største blender på 1:2.8 som går til 1:1, ettersom Sigmas gamle 180mm 1:2.8 makro bare gikk til 1:2. Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 ser jeg feil eller snakker vi belegg/finish på Sigma objektiver?.. er den grusome-sand-spray greija borte?.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Jeg ser nå at påstanden om 4 ganger lengre lukkertid er feil. På sigmas hjemmesider står det: this lens offers the use of shutter speeds approximately 4 stops slower than would otherwise be possible Noe som betyr 4 ISO-trinn/blendertrinn/Ev-trinn og dermed 16 ganger lengre lukkertid. 1 Lenke til kommentar
Golddynaco Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Jeg er en av få på denne kloden som faktisk har en 180 mm macrotele fra Sigma med lysstyrke f:5,6. En sylskarp, lett og bitteliten sak som får plass i jakkelomma. Selv med denne elendige lysstyrken, blender jeg ned en par hakk pga dybdeskarphet. Dette er virkelig macroTELE med cropberegning til 270mm! Brennvidden anbefales til insekter, bålglo og flamme, rennende vann og alt mulig som virkelig krever avstand mellom apparat og motiv. Selv om jeg har en Tamron 90 macro og en Sony 50 macro er det 180mm som blir mest brukt. Optisk ytelse og praktiske forhold gjør min bittelille macrotele gull verdt! Ingen grunn til å oppgradere for meg, men er sikker på at objektivet omtalt i artikkelen vil gjøre mange fornøyd. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 16. januar 2012 Del Skrevet 16. januar 2012 jeg har en tamrom 90mm og kunen tenke meg et 180mm macro i tilleg. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 Noe som betyr 4 ISO-trinn/blendertrinn/Ev-trinn og dermed 16 ganger lengre lukkertid. .. Men neppe i makroområdet. Men - hvordan blir nærgrensen kontra Bugma - den eksisterende 150mm'en? Lenke til kommentar
twoeyes Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 ser jeg feil eller snakker vi belegg/finish pÃ¥ Sigma objektiver?.. er den grusome-sand-spray greija borte?.. ..jepp. Fra og med 85mm´ern har de en glatt og fin finish, tror også gamle modeller også etterhvert får/ har fått denne. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg