Gå til innhold

Hjelp til kjøp av billig, brukt speilrefleks

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter mitt første speilreflekskamera. Ser for meg en pris på maks 3000 kroner. Mitt nåværende kamera er et Canon Ixus 100IS, som jeg er relativt fornøyd med.

Kan godt kjøpe brukt.

Kameraet skal brukes til å ta bilder til annonser og litt kreativ fotografering på nybegynnernivå. Det er viktigere med bra bilder på kort enn på lang avstand. Det er såklart fint å ha et kamera en kan vokse litt med.

Prioriterer kvalitet og funksjoner fremfor enkelt brukergrensesnitt. Vil såklart ikke bla igjennom flere sider med alternativer for å velge oppløsning, men vil heller "ha Andriod enn iOS(iphone)". Vil ha utskiftbare objektiver, samt mulighet for ekstern blits og stativ. Trenger ingen glorete tullefunksjoner. Kameraet skal brukes til å ta bilder, ikke poste på facebook.

Noen forslag? Ser det er mange som selger Canon 300 og 350 billig. Er det et greit sted å starte? De er gamle, men det er mulig det ikke har så mye å si?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3000kr er litt knepent, det er det første jeg kan si. Går du opp en tusenlapp-halvannen, ligger du mye bedre an.

Dropp også amatørkamera-serien (xxxxD/xxxD), og spesielt 300-350D. De er vel 7-8 år gamle etterhvert, og de er fantastisk utdaterte. Går du opp til prosumer-serien (xxD) har du mer tilgjengelig kontroll over innstillingene, bedre konstruksjon og jevnt over bedre ytelse. 40D kan du plukke opp for rundt 2400kr brukt, og det er et veldig kurant kamera.

Det viktigste kjøpet er objektivet, og der har du Tamron 18-50mm f2.8 som et ok alternativ. Har plukket opp et par sånne til 15-1600kr, men vanligvis ligger de rundt 2000kr. Det har noen ulemper, men slipper inn mye lys og er jevnt over ganske ok for den prisen. Vesentlig bedre enn kitobjektivene, iallefall.

Lenke til kommentar

Det hele kommer an på hvilken type annonser du skal ta bilder til, jeg bruker med hell en lyssterk vidvinkel til interiørbilder bil/båt/hus og synes at 17/18mm "ekvivalent 28mm brennvidde" som kit-objektivene begynner på blir for mye.

Når har jeg faktisk begynt og bruke mitt litt avanserte kompaktkamera "Panasonic LX3" mer og mer til denne type bilder selv om vidvinkelen "24mm" ikke er god nok, grunnen er at det er lite og hendig, veldig hendig og plassere på ugunstige posisjoner samt god lysstyrke så jeg slipper og bruke blits.

Har vurdert og kjøpe meg et såkalt hybridkamera som man kan bytte objektiver på, de gir omtrent like god bildekvalitet som speilrefleks men er ikke større en et litt stort kompaktkamera, Samsung NX100 er et av de jeg vurderer.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...