Gå til innhold

Hvordan man kan finne opp hjulet?

djgudleif

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje det fnnes figurer vi ikke har funnet ut at eksisterer enda wow.gif

Sånne spørsmål plager meg, nå blir jeg liggende å tenke på det i hele natt...

Jeg kan fortsette :p

ser vi alle like farger? eller er det du ser som grønt, blått for meg. Det går da nesten ikke an å beskrive farger med noe annet enn navn hmm.gif

Og hva hvis alt du IKKE ser, ikke er der, men "dukker opp" når du snur deg osv.

Så ett program på en eller annen kanal har for noen uker siden.Hjerne vår blir lurt til å oppfatte ting som ikke er der...ett eksp gikk på farger...de viste da ett bilde av ett rektangel,hvor toppen var lysere i farge en bunnen.Men har var lagt inn en horisont,og da den ble dekket til,ble faktisk fargene helt like...så hjernen blir lurt til å se ting den ikke ser..eller den gjør som vi er lært opp til med andre ord.Så det med farger er noe jeg også har lurt på...er rødt virkelig rødt...eller er det rødt fordi vi har lært att det er rødt? Men en ting er sikkert...hvitt og svart er ingen farger,de finnes ikke i fargespektret vårt.

Lenke til kommentar

Kanskje det fnnes figurer vi ikke har funnet ut at eksisterer enda wow.gif

Sånne spørsmål plager meg, nå blir jeg liggende å tenke på det i hele natt...

Jeg kan fortsette :p

ser vi alle like farger? eller er det du ser som grønt, blått for meg. Det går da nesten ikke an å beskrive farger med noe annet enn navn hmm.gif

Og hva hvis alt du IKKE ser, ikke er der, men "dukker opp" når du snur deg osv.

Så ett program på en eller annen kanal har for noen uker siden.Hjerne vår blir lurt til å oppfatte ting som ikke er der...ett eksp gikk på farger...de viste da ett bilde av ett rektangel,hvor toppen var lysere i farge en bunnen.Men har var lagt inn en horisont,og da den ble dekket til,ble faktisk fargene helt like...så hjernen blir lurt til å se ting den ikke ser..eller den gjør som vi er lært opp til med andre ord.Så det med farger er noe jeg også har lurt på...er rødt virkelig rødt...eller er det rødt fordi vi har lært att det er rødt? Men en ting er sikkert...hvitt og svart er ingen farger,de finnes ikke i fargespektret vårt.

Ja. Hvitt og svart ser nok alle likt.

hvitt lys er jo alle farger "blanda", og svart er ingen farger.

Prøvde å forklare den tanken om at vi kanskje ser forskjellige farger til en venn, men han sa at vi kunne beskrive fargene etter hvor lyse de er. Men hvis vi tar knæsj grønn og knæsj rosa, er de ikke like lyse? :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...