Gå til innhold

[Løst] Oppgradert RAM, bluescreen.

SLi

Anbefalte innlegg

Problemet med mye RAM og ustabilitet er oftest det at 4x RAM brikker setter ekstra last på minnekontrolleren.

Dette forårsaker ett spenningsfall og gir utslag i ustabilitet, dette løses ved å gi minnekontrolleren noen ekstra hakk med spenning slik og muligens andre innstillinger også, men da må du fram med manualen for å finne ut hva de kaller spenningen til minnekontrolleren på ditt kort.

Før i tiden het den NB voltage på LGA 775, så har den hatt MCH Voltage som navn, så det er kriminelt mange muligheter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med mye RAM og ustabilitet er oftest det at 4x RAM brikker setter ekstra last på minnekontrolleren.

Dette forårsaker ett spenningsfall og gir utslag i ustabilitet, dette løses ved å gi minnekontrolleren noen ekstra hakk med spenning slik og muligens andre innstillinger også, men da må du fram med manualen for å finne ut hva de kaller spenningen til minnekontrolleren på ditt kort.

Før i tiden het den NB voltage på LGA 775, så har den hatt MCH Voltage som navn, så det er kriminelt mange muligheter.

Så du tror ikke det bare er å klokke ned til 1066 altså?

Har socket AM3 forresten..

Lenke til kommentar

Ett tips som i flere tilfeller kan gi en viss pekepinn er å gå til fabrikantens hjemmeside og let opp info angående det hovedkortet man har og sjekk QVL. (Qualified Vendor List) som er ganske enkelt en liste over godkjente tredjepart underleverandører. Som igjen på godt norsk er en liste over godkjent utstyr som skal virke på det aktuelle hovedkort.

Nå er vel ikke akkurat Gigabyte Dem som gir ut mest detaljert info kontra f.eks Asus.

Hos Asus f.eks kunne man ha lest seg frem til at en bestemt minne brikke ville virket i par på en gitt hastighet, men hvis man setter i flere vil det enten IKKE virke eller man må sette ned Hastighet på minnet.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at Gigabyte og Kingston er "gode venner"... :)

Edit: + at komplett må ha deler som passer på deres " bygg en PC " greier.

Edit: HK støtter opp til 1866mhz, 16 GB Dual Channel. Så er ganske sikker på at det er AMD sin feil her.

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Klokke ned vil ikke alltid funke nei.

Det er derfor jeg anbefaler deg å øke spenningen ett eller to hakk over normalen.

Du vil heller ikke ødelegge noe med 1 eller 2 hakk, men dundrer du det opp på maks verdien som er mulig så kan du steke CPUens minnekontroller, i allefall hos Intel.

Lenke til kommentar

Klokke ned vil ikke alltid funke nei.

Det er derfor jeg anbefaler deg å øke spenningen ett eller to hakk over normalen.

Du vil heller ikke ødelegge noe med 1 eller 2 hakk, men dundrer du det opp på maks verdien som er mulig så kan du steke CPUens minnekontroller, i allefall hos Intel.

Hva er 1 eller 2 hakk da? Den er på 1.5 nå.. Har ikke mye peiling på spenning.

Har ikke lyst til at dette skal skje:

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Hva som er trinnene kan ikke jeg svare på, tror ikke den er på 1.5V det er spenningen til RAMen.

Jeg tenker på til selve minnekontrolleren, dette må du finne ut hva det heter på ditt hovedkort og da må du fram med manualen, enten elektronisk eller fysisk og lese igjennom.

Deretter inn i BIOS og øke denne, du får opp en meny hvor du kan velge forskjellige spenninger, og da har 1 eller 2 hakk over den som er default (Du kan også undervolte her mest sannsynlig, men det er ikke produktivt.)

Uansett, 1 eller 2 hakk opp vil ikke gi en slik effekt som i videoen, den effekten der kan du se om du fysisk kobler og lodder deg på RAMen og forer den med 12 eller mer volt, da sier det pang til slutt og du får den "magiske røyken"

Lenke til kommentar

Har gjort en del av jobben din nå, i manualen står dette på side 44

Uansett, du må skru av auto på spenningene for å justere dette, men de jeg ser som forsøks kandidater er: DDR VTT Voltage Control og SidePort mem voltage control.

Hva disse står på som stock aner jeg ikke, men antar Gigabyte har gitt deg ett overvåkningsprogram, ellers så kan du slippe unna med ett google søk, ett eller 2 hakk burde løse problemet, om problemet fortsatt vedvarer så er det noe annet som forårsaker det, og jeg ville ikke gått høyere på disse spenningene.

Årsaken til det er at risikoen for datakorrupsjon øker, og du kan raskt få mye ekstra arbeid med å reparere booten på en Windows install :p

Lenke til kommentar

Søren...

Tok ut de nye RAM brikkene den 19. Januar og har ikke fått BSOD siden... ...helt til nå.. :(

Edit: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED dxgmms1.sys

Lite kjapt søk viser at det har noe med Nvidia driverene eller DirectX...

Edit2: Vent nå litt, det står på BSOD viewer at den siste BSOD var 16. Januar..?

Edit3: Ingen Minidump i Windowmappa siden 16. januar nei... Weird

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Kanskje du skal teste skjermkortet hos en kamerat i samme slengen?

Trist om du søker for mye etter problemer med minnet om det viser seg at det er Nvidia skjermkortet sin skyld.

Personlig tror jeg at siden du tok en nokså grundig test med memtest86 og fikk ingen feil der at feilen heller ligger en annen plass , men følg rådene til 007cd først

Lenke til kommentar

Tror jeg bare har hatt litt lite lykke og at jeg har fått to forskjellige BSODs på samme tid. En for RAM og en for Skjermkort? Jaja, tror ikke jeg får testet hos en venn nei, har en venn med " gaming PC ", men han vil nok holde hans lukket.. jaja.

Lenke til kommentar

Vurderer å sette inn RAM på nytt. Kanskje jeg er litt heldig...

Liten logg

- CA 20:43 skrur jeg på PC etter å ha satt inn brikkene. Det går helt fint til nå... ( 28.01.2012 )

- CA 23:34 får jeg Bluescreen.. ( 28.01.2012 )

- CA 18:52 får jeg blåskjerm( 29.01.2012 )

- CA 19:23 fikk jeg enda en Blåskjerm. De to jeg har fått idag har faktisk laget en Minidump..

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Nå vet jeg at jeg får BSOD av RAM, men også av en annen feil ( mest sannsynelig skjermkort feil ). Har lest litt rundt og alt peker på RAM ( ntoskrnl.exe+7cc40 ) De fleste sier de fikk seg ny RAM så var alle problemene borte..

Blir det enda et kjøp av ny RAM for meg? :(

Lenke til kommentar

Hva med å prøve tipsa du får i stedet for å prate så mye? :grin:

Klokk ned rammem til 1066 MHz

Det har løst problemet for mange

*************************************************'

Men utover det, så har du mulig noe rusk &rask med skjermkortdriver(?) etc. så clean-install av Windows etterhvert hadde kanskje vært sunt. Sørg i såfall for å ha/laste ned Win7 64-bit drivere til chipset(hovedkort) og skjermkort.

Du burde i den forbindelse også sjekke/sørge for at HK kjører SATA -> AHCI mode pga. SSD disken. Napp ut den andre snurredisken til du er ferdig med å innstallere windows

Lenke til kommentar

Jeg er så lat.. :( Clean install av windows? Ikke det igjen... Du snakker om å installere Win7 på nytt? Uff.

Prøver å clocke ned nestegang jeg ikke er så lat.

Takker for hjelpen.

Edit: Skjermdriver har jeg avinnstalert og instalert utallige ganger. Kanskje det er Nvidia sin feil nå? Kanskje jeg skal innstalere en eldre driver.

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Vel, innbildte meg (av noe du sa tidligere) at Windows var fra du kjøpte pc'n, men hvis du har formatert/innstalert på nytt siden den gang så forstår jeg du ikke er lysten på det igjen.

Ang. nedklokke ram så ga jeg oppskrift i post #28

Bare trykk DEL i oppstart så du kommer inn i BIOS, bruk piltastene for å navigere til aktuelle meny, og Enter for å åpne undermeny. så piltast for å flytte/velge, og Enter igjen for å bekrefte valg. F10 save & exit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...