Gå til innhold

[Løst] Oppgradert RAM, bluescreen.

SLi

Anbefalte innlegg

Hva slags SATA Mode (IDE, RAID, AHCI) kjører du harddiskene på? Ikke at jeg er ekspert på denslags, men tror det kan bli tull hvis du har lagt til ny disk i mellomtiden etc. og settingen ikke er riktig.

Eller så har du muligens kanskje en sur, gammel windows innstalasjon, på tide med reformatering?

Bare prøver å tenke høyt, siden du har diffuse problemer som tilsynelatende ikke har noen åpenbar grunn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags SATA Mode (IDE, RAID, AHCI) kjører du harddiskene på? Ikke at jeg er ekspert på denslags, men tror det kan bli tull hvis du har lagt til ny disk i mellomtiden etc. og settingen ikke er riktig.

Eller så har du muligens kanskje en sur, gammel windows innstalasjon, på tide med reformatering?

Bare prøver å tenke høyt, siden du har diffuse problemer som tilsynelatende ikke har noen åpenbar grunn

Vel Windowsen er fra i sommer, samme gjelder resten av PC'en. Er ikke helt sikker på hva du mener med det du sa først. Men jeg har ikke noe raid nei.

Lenke til kommentar

Vel feks., SATA MODE IDE er default setting i BIOS når du tar nye hovedkortet i bruk. Du som har SSD burde da etter boka, manuellt sette SATA MODE til ACHI før Windows innstaleres (hvis du har OS på ssd disken), for at Win7 skal kunne støtte SSD'n med bla. den såkallte TRIM funksjon for ssd'er

Mulig du gjorde det, eller kjøpt den ferdig? Uansett er det bare å kikke i manualen å ta en tur i Bios å se etter hva det står. (jeg har ikke SSD selv, men mener det er slik. Evt. får andre spesifisere dette nærmere)

Men nå har muligens ikke dette noe med BSOD problemene dine, bare nevner det

Lenke til kommentar

Ja... Det er litt flaut, komplett bygde den for meg ja.

Er det noe å være flau over? Kunne nok gjort det jeg og, men er såpass mistenksom av natur at jeg ikke stoler helt på hva dem driver med :D

Bare trykk DEL neste gang du restarter å kikk i BIOS (sikkert under "Advanced" elns. for dette med SATA Mode (ikke forandre på på noe, du kan ikke sette AHCI i ettertid, det må gjøres føre Windows innstaleres)

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Vurderer å ta ut de nye RAM brikkene eller innstalere Win7 på nytt.. Vil det hjelpe? Eller Fu**et jeg det opp når jeg satt de inn? Skal på LAN til helgen.

Siden du tok en memtest86 (antar du lot den kjøre 2x timer pr Gb ) så tror jeg ikke det er minnet, noen av feilmeldingene du kommer med har jo sannsynligvis med skjermdriveren å gjøre (noe som kan bety at det kan være enten driveren eller skjermkortet som er problemet).

For å feilsøke videre bør du :

*Huske på å fjerne skjermkortdriveren 100% når du fjerner den , bruk feks Driver Sweeper når du fjerner den.

*Når du har byttet til en kurrant driver bør du kjøre noen stabilitets tester som for eksempel Furmark ( Geeks3d.com ) og ta en Burn Inn test , er det ustabilt så tyder det på problemer med skjermkortet eller en dårlig Psu.

*Psu kan jo også være for liten eller rett og slett ustabil , man bør prøve å teste ut dette om det er tilfelle. Selv om man har feks en Corsair Psu så er det ikke 100% sikkert at den er feilfri (er noen som er kjent for å ha trøbbel , blandt annet 650 HX og noen 750 serien fra samme underprodusent).

Lenke til kommentar

Kan også være at CPU minnekontrollern ikke takler 4x2GB (dual rank) brikker á 1333 Mhz (ofte begrenses det i tilfelle til 4x1GB 1333 brikker av single rank typen)

I såfall kan du manuelt sette ned hastigheten fra 1333 til 1066 MHz, for 4x2GB i 1066 skal gå

På hovedsiden i Bios velger du menyen

"MB Intelligent tweaker (MIT)"

(klikk evt. for større bilder)

post-10740-0-36064600-1326828761_thumb.png

I neste meny velger du "Set memory clock" og gjør om fra "Auto" til "manual" (i feltet under ser du hastigheten brikkene kjører på nå)

post-10740-0-64920900-1326828801_thumb.png

Og så velger du X5.33 (som tilsvarer 1066 MHz)

post-10740-0-39950900-1326828816_thumb.png

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Fikk bluescreenen etter jeg hadde satt i 4 GB til RAM. Har en Corsair HX850w PSU. Tror ikke dette er problemet. Kjørte som sagt Memtest86+ i 12timer / 7 passes og jeg hadde ingen feilmeldinger.

PCen klarer fint Prime95 blend test ( noe jeg tok med en gang jeg skrudde på PC etter å ha satt i RAM )..

Det er lan til helgen å begynner å bli redd..

Skal prøve skjermkort driver greiene først så skal jeg sjkekke det med hastigheten på RAM.

Edit: søkte litT rundt...

The solution, according to AMD's errata sheet, is to downclock the four sticks to DDR3 1066.

FUCK FOR FAEN HVORFOOOOOR. likøjwhdeipuahdfHUSD

<-- ikke åpne den, måtte bare hive ut litt sinne.

Hvor mye tregere blir Ram?

Edit: Dette var om mjeg hadde " c2 stepping " på Cpu. På cpu z står det "Stepping: 0"

Er helt blå på dette temaet..

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Vurderer å ta ut de nye RAM brikkene eller innstalere Win7 på nytt.. Vil det hjelpe? Eller Fu**et jeg det opp når jeg satt de inn? Skal på LAN til helgen.

Siden du tok en memtest86 (antar du lot den kjøre 2x timer pr Gb ) så tror jeg ikke det er minnet, noen av feilmeldingene du kommer med har jo sannsynligvis med skjermdriveren å gjøre (noe som kan bety at det kan være enten driveren eller skjermkortet som er problemet).

For å feilsøke videre bør du :

*Huske på å fjerne skjermkortdriveren 100% når du fjerner den , bruk feks Driver Sweeper når du fjerner den.

*Når du har byttet til en kurrant driver bør du kjøre noen stabilitets tester som for eksempel Furmark ( Geeks3d.com ) og ta en Burn Inn test , er det ustabilt så tyder det på problemer med skjermkortet eller en dårlig Psu.

*Psu kan jo også være for liten eller rett og slett ustabil , man bør prøve å teste ut dette om det er tilfelle. Selv om man har feks en Corsair Psu så er det ikke 100% sikkert at den er feilfri (er noen som er kjent for å ha trøbbel , blandt annet 650 HX og noen 750 serien fra samme underprodusent).

Men da stopper vel skjermen å vise noe....?

Lenke til kommentar

Fikk bluescreenen etter jeg hadde satt i 4 GB til RAM.

Har en Corsair HX850w PSU. Tror ikke dette er problemet.

Kjørte som sagt Memtest86+ i 12timer / 7 passes og jeg hadde ingen feilmeldinger.

PCen klarer fint Prime95 blend test ( noe jeg tok med en gang jeg skrudde på PC etter å ha satt i RAM )..

Ikke overrasket at den greier testen kanskje, for det er jo ikke noe fysisk feil med rambrikkene i seg selv.

Edit: søkte litT rundt...

The solution, according to AMD's errata sheet, is to downclock the four sticks to DDR3 1066

Hvor mye tregere blir Ram?

Edit: Dette var om mjeg hadde " c2 stepping " på Cpu. På cpu z står det "Stepping: 0"

Er helt blå på dette temaet..

Det har nok desverre vært litt underkommunisert dette med begrensninger vs AMD og minnekontrolleren i cpu. Vært sånn "i alle år". De fleste kunder ser naturlig nok bare på hva hovekortet oppgir som ram/hastighet, men når det kommer til 4 stk. brikker eksisterer det altså (max hastighet) issues med cpu/minnekontroller.

(ang. stepping så ser ikke jeg noe C2 på den modellen, kun en og det er E0)

Blir ikke tregere, for når du senker hastigheten kan du få tightere latency (CL7 mot CL9 nå) Mulig den (CL) kommer av seg sjøl automatisk, hvis ikke kan vi ta det senere. Er i tilfelle bare en enkel setting som må forandres.

Lenke til kommentar

Men da stopper vel skjermen å vise noe....?

Nei...

Da vil Windows bruke den helt rudimentære driveren , ha derfor enkelt tilgjengelig den driveren du ønsker å legge inn så du slipper å lete etter den. Oppløsningen senkes også ned en del så kan være lurt å ha et "rent" skrivebord med kun driveren der.

Stemmer dog litt hva Mr.M sier om minnet på en Amd cpu, det kan være litt vrient å få det til, men selv om minnekontrolløren er på ca 1333Mhz så har jeg sett flere som har fått til opp mot 2000-2100ish hastighet.

Lenke til kommentar

Har den nyeste Nvidia driveren. Dere sier at jeg skal laste ned en ny driver. Hvilken? Kan dere linke til en annen driver eller skal jeg bare bruke den samme?

Er også veldig forvirret. MrM sier det er RAM og Malvado sier det er skjermkort. Er det begge deler? Og stiller spørsmålet mitt igjen, vil det hjelpe (om jeg ikke rekker dette før lanet )å ta ut de to nye rambrikkene?

Har også to skjermer som dere sikkert så på bilde jeg la ut tidligere i tråden. Skal jeg koble ut den ene? Et spørsmål til, skal jeg sette ned resolution til noe lavere en skjermen min (1920x1080) før jeg sletter driveren og restarter PC?

Blir driveren helt deaktivert om jeg bruker CCleaner til å delete?

Endret av SLi
Lenke til kommentar

vil det hjelpe (om jeg ikke rekker dette før lanet )å ta ut de to nye rambrikkene?

Ja, hvis det er de som skapte problemet. Bare plukk de ut, så er alt som før.

(men du kunne jo satt ned hastigheten som jeg beskrev, så ble kanskje problemet borte da og. Men forstår at du evt. ikke er lysten, hvis du ikke er vant med å tukle inne i Bios)

Lenke til kommentar

vil det hjelpe (om jeg ikke rekker dette før lanet )å ta ut de to nye rambrikkene?

Ja, hvis det er de som skapte problemet. Bare plukk de ut, så er alt som før.

(men du kunne jo satt ned hastigheten som jeg beskrev, så ble kanskje problemet borte da og. Men forstår at du evt. ikke er lysten, hvis du ikke er vant med å tukle inne i Bios)

Exactly! Er av den redde typen som " er sikker " på at jeg kommer til å ødelegge PC. Ja jeg overdriver litt, men som du sier, er jeg ikke vant til å tukle med Bios.

Tusen takk forresten.

Lenke til kommentar

Slettet Nvidia driveren. Skrudde av og på PC, deretter trykket jeg på den lagra driveren på skrivebordet og installerte den. Har ikke fått BSOD siden..

Edit*: 4 min etter jeg skrev dette fikk jeg BSOD.. igjen...

Tar ut de nye ram brikkene...

Endret av SLi
Lenke til kommentar

12 timer med memtest86+ = ingen feil med ram.

Etter jeg tok ut de 4 GBene tok jeg P95 blend test i 2 timer.

Virker som det var for høy clock tillsammen... :( anyways nå skal jeg på LAN, med 4GB isteden for 8gb Jaja..

Lenke til kommentar

Har ikke hatt bluescreen siden jeg tok ut de nye ram brikkene..

Det er ingen feil med RAM

Ingen feil på resten av systemet

Altså da har mr.m rett med clock til RAM. Eneste er at jeg har hørt folk som har 16GB 1600 mhz? Har de 2x 8 GB da?

Tror jeg skal prøve å klokke ned RAM, vis ikke det går sender jeg brikkene tilbake til Komplett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...