Gå til innhold

[Løst] Oppgradert RAM, bluescreen.

SLi

Anbefalte innlegg

I går oppgraderte jeg RAMen fra disse 4 GB til det samme bare med 4 GB til.

Alt gikk fint på oppstart osv. Det kom derimot en Windows Update som var ganske stor når jeg skulle skru av PC. Det kan også være problemet.

Uansett, jeg kom til å tenke på volten som blir gitt til RAMen. Blir den automatisk økt når man setter i 2 nye 2x2 GB?

Y5Fnj.png

Kan det være problemet? volten er der det står DDR, right?

Skal komme med Bluescreen rapporten senere... eller ved neste bluescreen... :(

Endret av SLi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du nylig har innstallert nye minnebrikker så anbefaler jeg som regel å kjøre en grundig memtest86 ved oppstart og la programmet gå ca 2timer pr GB du har innstallert (minst).

Er memtesten ok så er det sannsynligvis noe annet som har laget krøll.

Volt på en del minnebrikker for Intel i5 / i7 skal være ca 1.5 ja, maks 1.6 antar jeg.

Lenke til kommentar
Blir den automatisk økt når man setter i 2 nye 2x2 GB?Kan det være problemet? volten er der det står DDR, right?

Spenningen på RAM endres ikke selv om du setter inn mer minne. Det jeg ville gjort hvis problemet fortsetter er å resette cmos slik at maskinen starter fra scratch med ny maskinvare. Tipper at det ordner seg til stabil maskin.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Blir den automatisk økt når man setter i 2 nye 2x2 GB?Kan det være problemet? volten er der det står DDR, right?

Spenningen på RAM endres ikke selv om du setter inn mer minne. Det jeg ville gjort hvis problemet fortsetter er å resette cmos slik at maskinen starter fra scratch med ny maskinvare. Tipper at det ordner seg til stabil maskin.

Men har ikke endret noe i Bios..? Har ikke overclocket eller noe. Det er default nå.

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Når man oppgraderer eller bytter maskinvare er det alltid fornuftig å resette cmos slik at bios får med seg endringene. Bare det at du har åpnet maskinen og tatt på følsomme komponenter kan medføre at noen av dem kan bli utsatt for statisk elektrisitet fra deg som kan medføre at foreks. RAM ikke fungerer slik det skal. Før du tar i komponenter i maskinen er det lurt å utligne spenningen mellom deg selv og PC ved å ta på metallet i kabinettet. Å resette cmos kan på ingen måte skade maskinvaren. Merk at alle kabler bør kobles fra før kabinettet åpnes, og skal frakobles før man begynner å rote inne i kassa.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Hadde 4 GB. Tok ut alle kabler som sto bak inn i PC, og skrudde av den av/på knappen på PSU. Deretter tok jeg og løfte PCen og satt den på gulvet. Åpnet kabinett, klippa på antistatisk håndlenke og tok den rundt håndleddet. Så tok jeg ut RAM fra boksen og satt de inn. Satt opp PC igjen og boota da hadde jeg 8 GB OKAY. Altså RAMen funker.

Når jeg resetter CMOS på HK resetes det ikke sånn at jeg må fikle på instillinger vel? Det blir vel sånn som det alerede er nå?

Håper du skjønner :)

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Hadde 4 GB. Tok ut alle kabler som sto bak inn i PC, og skrudde av den av/på knappen på PSU. Deretter tok jeg og løfte PCen og satt den på gulvet. Åpnet kabinett, klippa på antistatisk håndlenke og tok den rundt håndleddet. Så tok jeg ut RAM fra boksen og satt de inn. Satt opp PC igjen og boota da hadde jeg 8 GB OKAY. Altså RAMen funker.

Når jeg resetter CMOS på HK resetes det ikke sånn at jeg må fikle på instillinger vel? Det blir vel sånn som det alerede er nå?

Håper du skjønner :)

Jo, det kan være at du må fikle med innstillinger ved resetting av cmos.

Sjekk innstillinger nå, resett cmos og sjekk om alt er riktig etterpå, hvis ikke forandrer du det tilbake til hva du hadde før reset.

Lenke til kommentar

Etter jeg feilsøkte windows update igår var det et lite problem, så sto det "løst" eterhvert, har ikke fått BSOD siden. Sjekka om det var en av RAM brikkene som ikke funket ved å spille BF3 mens SKyrim, Minecraft, Photoshop, Sonyvegas og haugevis av faner i både Chrome og Firefox. Den gikk opp til 7 GB. Altså alle RAM brikkene fungerer.

Lenke til kommentar

Du kan også sjekke oppgavebehandling om ram-mengde.

Høyreklikk på oppgavelinja nederst og velg "oppgavebehandling" fra menyen. I neste vindu velger du "ytelse" og ser hva som står oppgitt som "fysisk minne Total"

Har man 8 GB ram som faktsik blir registrert, ser det ut som på bildet under ca. 8190 mb

post-10740-0-93710500-1326501642_thumb.png

Lenke til kommentar

Etter jeg feilsøkte windows update igår var det et lite problem, så sto det "løst" eterhvert, har ikke fått BSOD siden. Sjekka om det var en av RAM brikkene som ikke funket ved å spille BF3 mens SKyrim, Minecraft, Photoshop, Sonyvegas og haugevis av faner i både Chrome og Firefox. Den gikk opp til 7 GB. Altså alle RAM brikkene fungerer.

^ Les den posten igjen du :)

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Fikk noen fler BSOD's... :(

Ga PC'en min og Memtest86+ 12 timer og 30 min for seg selv, 7 passes. Det var 0 Errors.

Har brukt BlueScreen Viewer til å se hva feilen skyldes:

Ops: Stort bilde..

wRMVg.jpg

Så tok jeg en SFC Scan. Hva er dette for noe!? CBS?

cA4Bk.jpg

Noe mer jeg burde sjekke? Skal jeg laste opp Mini dump filene?

Lenke til kommentar

Synes å huske at å kjøre 4 brikker på Phenom II minnekontrolleren krever at du enten slakker litt av på timings eller øker spennninga 0.1v (Ver obs på adekvat kjøling).

Ser ellers at du muligens har litt problemer med grafikkdriveren. Avinstaller og installer drivere på nytt.

Kan også hjelpe å flashe bios hvis det er endringer mtp minnehåndtering i nyere versjoner, sjekk dette.

Du burde også oppdatere/reinstallere nettverksdriveren, den ser også ut til å skape trøbbel.

Endret av Rakessh
Lenke til kommentar

forumet har sett snålt ut hos meg og idag ;)

btw, aldri rot med bios-oppdatering hvis du ikke vet 100% sikkert at det faktisk har med aktuelle problemer å gjøre.

Riktig.... Da skal jeg ikke gjøre det!

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Synes å huske at å kjøre 4 brikker på Phenom II minnekontrolleren krever at du enten slakker litt av på timings eller øker spennninga 0.1v (Ver obs på adekvat kjøling).

Ser ellers at du muligens har litt problemer med grafikkdriveren. Avinstaller og installer drivere på nytt.

Kan også hjelpe å flashe bios hvis det er endringer mtp minnehåndtering i nyere versjoner, sjekk dette.

Du burde også oppdatere/reinstallere nettverksdriveren, den ser også ut til å skape trøbbel.

Har nettopp innstalert den nyeste driveren ( Skyrim update tror jeg... ), skal nedgradere isteden. Til den første BF3 updaten til NVIDIA vis jeg ikke tar feil. Har fått " Skjermdriveren din har sluttet å fungere og er nå gjennoprettet " meldingen et par ganger nå eter å ha updatet driveren.

Edit: Re installerer driver 285.62 nå...

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...