Asaf_p Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Regner med det ikke finnes billige speilrefleks med innebygget gps så det må vel bli slik ein modul som festes på blits-skoen. Kameraet har jeg Ikke kriterier på, bortsett fra at det må være i 6000 kr klassen. Noen som har link teller eksempler på kamera som kan ha gps? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Hva med en Sony A-55? =54&sort=popularity&order=desc&detailId[]=658%281%29&pg-q=&price_min=&price_max="]Flere Sony-hus har innebygd GPS. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 (endret) Hva er det du skal dokumentere, et speilrefleks vil i utgangspunktet hjelpe deg nada, det er objektivet foran kameraet som er avgjørende. Er det større objekter så som bygninger etc. trenger du en god vidvinkel, er det detaljbilder av dokumenter etc trenger du kanskje et macroobjektiv. Kanskje du klarer deg en et entusiast-kompaktkamera, de gir deg en relativ like god bildekvalitet som et speilrefleks og har omtrent like god objektiv/brennviddespekter som de vanlige kit-objektivene, enkelte av de har også innebygget gps "geotaging". Endret 12. januar 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Asaf_p Skrevet 12. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2012 (endret) Takk! Det så bra og godt ut Jeg har privat et panasonic tz10, og olympus E420, men jeg klarer fint å se forskjell i bildekvalitet der speilrefleksen er best. Skal dokumentere kulturminner som befinner seg i naturen Endret 12. januar 2012 av Asaf_p Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Da skulle en Sony klare jobben, kjøp gjerne med en lyssterk og skarp normalzoom så som Tamron 17-50 f/2.8, et godt stativ og en fjernutløser. Lenke til kommentar
se# Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Jeg har privat et panasonic tz10, og olympus E420, men jeg klarer fint å se forskjell i bildekvalitet der speilrefleksen er best. Kan du ikke bare bruke E420 + en GPS-enhet? Kanskje du allerede har GPS i mobilen? Lenke til kommentar
Asaf_p Skrevet 12. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2012 Jeg vil skille jobb og privatliv men hvordan kan gpsen i mob koples til olympusen? Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Om du har en smarttelefon kan du skaffe et program som logger din posisjon. Om du stiller klokken på kameraet og sørger for at den er i takt med mobilen kan du koble GPS-data du har logget med mobilen til bildene. Jeg bruker https://www.geotagphotos.net/en/ som er høvelig brukervennlig, men det finnes mange alternativer. Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 (endret) Som inkognym skriver finnes det flere program som kan matche "gps-tracking" til bilder bare du sørger for at klokkene er synronisert. Det er kanskje ikke så enkelt som å ha alt i en enhet, men til gjengjeld kan du bruke et hvilket som helst kamera bare du har en GPS som kan lagre posisjon jevnlig og mulighet for å overføre dette til PCen. Jeg er enig med Nautica at et (godt nok) stativ er en fordel for "dokumentasjonsbilder". Det både ørker sjansen for bra skarphet og gjør det lettere å justere utsnitt eksakt. Edit: Skille mellom jobb og fritid kan jo være et godt argument, og noe nyere enn E-420 kan også være greit, men hovedpoenget mitt var at du kan få til kobling mellom bilder og gps-koordinater med så og si alle kameraer. Endret 13. januar 2012 av se# Lenke til kommentar
Asaf_p Skrevet 13. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2012 Takker for alle svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå