Gå til innhold

Hjelp til kjøp av speilrefleks i historisk dokumentering med GPS

Anbefalte innlegg

Regner med det ikke finnes billige speilrefleks med innebygget gps så det må vel bli slik ein modul som festes på blits-skoen. Kameraet har jeg Ikke kriterier på, bortsett fra at det må være i 6000 kr klassen. Noen som har link teller eksempler på kamera som kan ha gps?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du skal dokumentere, et speilrefleks vil i utgangspunktet hjelpe deg nada, det er objektivet foran kameraet som er avgjørende. Er det større objekter så som bygninger etc. trenger du en god vidvinkel, er det detaljbilder av dokumenter etc trenger du kanskje et macroobjektiv.

Kanskje du klarer deg en et entusiast-kompaktkamera, de gir deg en relativ like god bildekvalitet som et speilrefleks og har omtrent like god objektiv/brennviddespekter som de vanlige kit-objektivene, enkelte av de har også innebygget gps "geotaging".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takk! Det så bra og godt ut

Jeg har privat et panasonic tz10, og olympus E420, men jeg klarer fint å se forskjell i bildekvalitet der speilrefleksen er best. Skal dokumentere kulturminner som befinner seg i naturen

Endret av Asaf_p
Lenke til kommentar

Som inkognym skriver finnes det flere program som kan matche "gps-tracking" til bilder bare du sørger for at klokkene er synronisert. Det er kanskje ikke så enkelt som å ha alt i en enhet, men til gjengjeld kan du bruke et hvilket som helst kamera bare du har en GPS som kan lagre posisjon jevnlig og mulighet for å overføre dette til PCen.

Jeg er enig med Nautica at et (godt nok) stativ er en fordel for "dokumentasjonsbilder". Det både ørker sjansen for bra skarphet og gjør det lettere å justere utsnitt eksakt.

Edit: Skille mellom jobb og fritid kan jo være et godt argument, og noe nyere enn E-420 kan også være greit, men hovedpoenget mitt var at du kan få til kobling mellom bilder og gps-koordinater med så og si alle kameraer.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...