Gå til innhold

Forslag til enkel og billing NAS-løsning

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kan absolutt ingenting om NAS, men kunne tenkt meg en løsning som fyller følgende kriterier:

- +/-6 TB

- Stuevennlig (Lyd / størrelse)

- Så billig som mulig, og helst under 3000 - 4000.

Løsningen skal brukes til backup av bærbar PC, samt streaming av HD-video og musikk til PS3. Holder forsåvidt med Raid0 til dette bruket.

Noen som kan strekke ut en hjelpende hånd? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har 4 stk. Samsung HD204UI når jeg kjøpte kostet de rundt 800.- pr stk.

Du bør holde deg unna WD Greenpower, det er kommet firmware oppdateringer til diskene men jeg har sett at noen fortsatt har problem med de. Det er ikke noe galt med diskene men diskene og nas slåss om strømstyringen noe som kan lage trøbbel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Skal du ha det stille, så må du nok gå for SSD disker. Jeg synes bare en snurredisk er for bråkete. Vel jeg har en snurredisk i min mac mini, men det er en 2.5" 5300 rpm disk...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Min HTPC. En MAC mini med XBMC. Stille som fy og styres med en bitter liten fjernkontroll.

Serveren står en plass der det er kaldt og ikke så nye med støy. Den har windows 2008 r2 enterprise og ca 6 TB diskplass. OS'et er på en SSD.

Eneste aberet er at MAC ikke har den bestelyden, så jeg kjøpte USB lydkort. My bedre men enda endel igjen til SoundBlaster kvalitet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det du "trenger", er en hvilken som semi-ny PC Core2duo el.l er fint det....

Få det for guds skyld et PCIe RAID kort som støtter RAID 0, 1 & 5

Skal du bruke dette til backup og lagring, vil jeg påstå at RAID0 ikke er saken.... Tenk sikkerhet....

Kjøp 5 stk 2 TB disker av noe slag...(jeg liker WD)

Ta de 5 diskene og sett opp 4 av dem i RAID5 + 1 hot/cold spare = 1 disk på 6TB...skulle holde en stund....og hvis en ryker, setter du inn hot/cold spare disken

Det du prøver på er å få det beste fra to verdner...masse guff uten produksjon av varme & støy.....

Dette lar seg gjøre til en viss grad, men det koster mere....:

Tips for stille server:

- Kjøp en superstille CPU vifte...

- Sett inn harddiskene i et støyisolert kabinett med vibrasjonsdempende fester for harddiskene.

- Få en bra strømforsyning med høy watt, da den vil jobbe lettere og vifta går saktere....

Personlig så dytta jeg serveren(e) min(e) i kjelleren og dro gigabit til mediacenteret og alle soverom.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Lykke til med 4 snurredisker i stua. Lydløs er de ikke, men konstant hvit støy kan jo hjernen lære å overse.

Likte også WD før jeg kom over store kvanta og oppdaget hvor stor del av de som ikke varte like lenge som andre disker. I dag er det bare samsung og hitatchi disker jeg bruker.

Lenke til kommentar

Hei, jeg kan absolutt ingenting om NAS, men kunne tenkt meg en løsning som fyller følgende kriterier:

- +/-6 TB

- Stuevennlig (Lyd / størrelse)

Første bud er jo at en NAS ikke skal stå på stua, det er det jo ingen grunn til. Bare å la den bråke, så gjemme den bort i et rom du ikke bruker. Om det er wlan på løsningen din, bruk likevel kablet nettverk mot aksesspunkt/ruter.

Lenke til kommentar

Lykke til med 4 snurredisker i stua. Lydløs er de ikke, men konstant hvit støy kan jo hjernen lære å overse.

Likte også WD før jeg kom over store kvanta og oppdaget hvor stor del av de som ikke varte like lenge som andre disker. I dag er det bare samsung og hitatchi disker jeg bruker.

Hehe....vi har visst samme erfaring....bare merket er forskjellig....

Har til nå bare hatt en WD disk gå fyken....Det var en 36GB Raptor.....5 års garanti...byttet...alt OK

Har Bygd noen PCer til firmaer....brukte noen samsung disker jeg fikk billig....Angrer på det nå...

Eller angrer jo ikke, siden jeg får betalt for bytting og gjenoppretting...men WD'ene går fortsatt

Har hatt 2 samsunger privat også.....de er spiker nå.....

Kjøpte også 2 Maxtor disker når de fantes (80GB tror jeg) RAID0....varte en uke.....

Har en 80 GB WD liggende på kontoret med feilende S.M.A.R.T....den virker uansett.....

Lenke til kommentar

Jeg har en Netgear duo 2. Den kjører jeg 2 Samsung 2TB disker i. Dette funker knall, streamer atl av BR filmer etc til hele nettverket mitt, TV kino pc. Netgear'en er still, og høres ikke når en ser på TV. Men jeg savner plass :) og tenker på å opg til 4 disker NAS. =1811%283%7C5%29"]Min lenke

Jeg vil anbefale finne en NAS som har 4 disker + Så må den støtte siste SATA 6GS(for framtidig bruk). Har den dette er det meste dekket :) Selvfølgelig en 1GB router/switch.

Via trådløst vil du slite med streaming av BR filmer, men 'enkelte' fungerer. Det kommer an på hvordan disse eventuelt er rippet.

Et annet alternativ er en gammel PC, sette opp et Win 7 nettverk og bruke backup software på den enkelte pc(så backe opp til Win Nettverk). Dette funker også helt greit, og er billigeste løsning.. og gir deg mest plass. Men det er ofte mindre stabilt, bruker mer strøm etc. Jeg brukte win home server i noen år, men syntes NAS jeg har i dag er enklere. Backup av alt går automatisk(må slå det av når jeg spiller da :) ) Men ser man bort fra det 'automatiske' funker en server vel så bra som NAS og har mulighet for ubegrenset HD'er.

Når alt summeres er det vel pengene som avgjør. Det som jeg syntes er viktigest.. er at det du invisterer i has SATA 6GS og 1GB nett støtte. Du vil da kunne ha glede av det noen år ekstra.

Lenke til kommentar

Det du trenger er eit billig asus am3 hovudkort(f.eks 760g), 4GB ecc minne, 200w + psu, athlon2 cpu/sempron og eit kabinett som passer ditt bruk.

Eg ville gått for 3 stykk 3TB disker i raid 5 og installert OSet på 2 stykk 8GB USB penner som speilast. Det burde gå for rundt ca 4000 kr.

Lenke til kommentar

4 GB ECC-minne?

Denne skal brukes til backup av én maskin samt streaming til én PS3.

Jeg har en gammal Celeron 2.0 GHz-maskin med 1 GB minne som hadde gjort jobben strålende om den bare fikk et kontrollerkort for SATA.

Med en stykkpris på 1300 og oppover for 3 TB-disker lar det seg neppe gjøre for 4000 kr. 4000 kr for selve maskinen tenker jeg du mener, disker utenom.

Det er mildt sagt unødvendig dyrt for en løsning som i hovedsak skal fungere som en filserver for to klienter på et hjemmenettverk.

Lenke til kommentar

ECC minne hjelper veldig mykje på stabilitet. Det kostar og null niks nada -> http://www.netshop.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=178151&ref=prisjakt

3TB disker idag gir meir lagringsplass per krone enn 2TB disker.

Ein filserver har mykje større krav idag enn før. Nå er det checksumming, snapshots, realtime compression osv. som gjelder. Ikkje minst så vil ytelse vere horribelt på ein gammal maskin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...