Gå til innhold

[Løst] Win 7 home premium på 2 maskiner i stua?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer kort og enkelt på om jeg har lov til å bruke sammme windows på 2 maskiner som står ved siden av hverandre i stua, eller om jeg må punge ut for to lisenser?

I tilfellet jeg må ut med 2 lisenser, er det på noen måte rabatt å handle den andre, eller er det full pris på denne også og hvor hardt slår de ned på det om jeg bruker samme lisens på begge maskinene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var en "familiepakke" av W7 som oppgradering med 3 lisenser. Handlet to slike i januar i fjor hos NetShop, 1300,- for tre lisenser og valgfritt 32 eller 64 bit :)

Disse var ikke i sortimentet i dag :(

Her på HW fant eg ei oppskrift for inst. av oppgradering uten operativsystem på disken fra før. Med den løsningen har eg to W7 maskiner på nye tomme disker fra fødselen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Hvor vanskelig er det å forstå at du har kjøpt lisens til bruk på bare en maskin?

Hvem er grisk eller gjerrig? Helt naturlig at du må registrere begge bilene før kjøring på offentlig vei. Det nytter ikke å flytte skiltet over selv om bilene er av utseende helt like.

Du vil før eller siden få problemer med WAT og kanskje miste retten til å bruke den lisensen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Genuine_Advantage

http://www.facebook.com/pages/Windows-Activation-Technologies/114775385206698?sk=wiki

Lenke til kommentar

Hvor vanskelig er det å forstå at du har kjøpt lisens til bruk på bare en maskin?

Hvem er grisk eller gjerrig? Helt naturlig at du må registrere begge bilene før kjøring på offentlig vei. Det nytter ikke å flytte skiltet over selv om bilene er av utseende helt like.

Det var da svært til skarp i komentaren man skulle være på en Torsdags kveld.

Er ikke alle som leser side opp og ned på lisensavtalen og det var et spørsmål stilt fra en som ikke har gjort det og sist jeg sjekket så var det vel lov å stille spørsmål i forumet som man ikke vet svaret på?

Fin sammenligning du bruker, men å handle en bil og vite lover og regler (som stort sett er almenkunnskap for de som har bil)er vel ikke fullt det samme som å kjøpe windows og vite alle lov / ikke lov regler når man gjør andre ting om dagene en å lese om software skikk og bruk.

Men takk for svar uansett

@Nuffern

Takk for helpen :)

Endret av ananashapå
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Handler bare om sundt bodevett.

Står sikkert utpå pakken at det er en enkeltlisens, så det handler ikke om å kunne lisensreglene på rams...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Det er sant. Mange tar seg råd til å bygge to, eller flere, maskiner med alt av hardware til mangfoldige tusen kroner, men når det kommer til programvare så forventer man at det skal være tilnærmet gratis. Blir litt som å si til Intel at siden man har kjøpt én CPU, så vil man ha den andre gratis. Blir i prinsippet det samme. Sier ikke at det gjelder trådstarter, men føler at mange tenker slik.

Lenke til kommentar

Ja jeg mener at microsoft er griske.

For meg er det ikke noe stress å handle en ekstra lisens for å ha begge maskinene i lovlig tillstand.

"Problemet" oppstår når jeg sjekker prisen på win 7 som er akkurat den samme(i enkelte nettbutikker til og med høyere en det jeg minnes prisen var) som når jeg kjøpte den første maskinen min med win 7 for ca 2 år siden.

Skjønner at de "trenger" pengene for å oppdatere og uvikle bedre produkter, men med win 8 mer eller mindre på trappa og alderen til win 7 tatt i betraktning så synes _JEG_ at en liten prisreduksjon eller en mindre rabatt i det minste for de som har gått til innkjøp av en lisens allerede hadde passet fint inn.

Så nei jeg mener ikke at de skal komme på døra med taxi og lever en kopi til meg til en lavere pris en taxituren hit kostet.

Lenke til kommentar

Windows 7 Home Premium i retail-utgave koster 1599 kr, så da må det ha vært et utrolig kupp du gjorde på maskinen du nevner.

Det skal sies at lisensvilkårene på en retail-utgave av Windows, og den OEM-utgaven du får når du kjøper en maskin med ferdig installert OS er to vidt forskjellige ting. Det er en grunn til at retail-utgaven koste 1599 kr, mens OEM-utgaven kan fås til 899 kr.

Microsoft har ikke kommet med noen lanseringsdato for Windows 8 ennå, så da er det vanskelig å sette i gang noen form for rabattprogram. De fleste PC-produsenter vil tilby i samarbeid med Microsoft gratis oppgradering til Windows 8, når Office 2010 kom på markedet fikk man gratis oppgradering fra 2007. Skal ikke se bort fra at det kan komme til å skje noe likende med Windows 7.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...