Gå til innhold

Min første overklokking

Anbefalte innlegg

Her er et bilde med bedre oppløsning

Jeg trodde at det var slik at jeg skulle justere opp volten til cpu'en selv. Det ser ut til at pcn gjør dette automatisk. For hver gang jeg øker Bus Speed så øker også "Core Voltage"

EDIT: Det er ca 0.190 V forskjell fra idle og når jeg kjører stress test. Volten øker fra 1.160 til 1.352

Overklokka prosessoren til 3,2 GHz. Den klarte seg fint på 100% CPU-load. Hadde rundt 50 grader. Men når jeg tar "Blend" så kommer det bluescreen med en gang. Skjønner ikke hva som er problemet.

Endret av Jonnerne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var litt dårlig kvalitet ja, men poenget var den verdien som var markert rødt. Altså volten til prosessoren. Jeg la merke til at den varierte veldig. Skal den gjøre det, eller skal den være konstant?

Hvilken verdi står den på i BIOS? Hvis den står på auto er det mulig den regulerer volten etter belastning, da kan det være bedre å sette en fast verdi.

Du skriver at du får bluescreen når du kjører blend? Hva mener du med det?

Lenke til kommentar

Skal se på det når jeg kommer hjem fra skolen.

"Blend" er en test man kan kjøre i Prime95. Den gjør mange forskjellige tester. Jeg får bluescreen etter kun 5-6 sek etter jeg starter testen.

Hvis jeg kjører den testen som kjører CPU på max så er det 0 problem.

Det kan virke som at spenningen regulerer seg i forhold til belastningen ja. Skal titte på det senere i dag :)

Lenke til kommentar

Har stanset ganske kraftig for meg nå. Finner ingen løsning på problemet. Det er ikke noe problem med temperaturen når jeg overstiger 3,0GHz, men det virker som at spenningen blir for høy. Det ser ut som at spenningen øker i forhold til antall Hz. Jo mer jeg overklokker, jo høyere er spenningen på maks load. Jeg fant heller ingen innstillinger i BIOS hvor jeg kan justere spenningen manuelt.

EDIT: Noen som vet hva dette her betyr?

[Wed Jan 18 16:19:51 2012]

FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4

Hardware failure detected, consult stress.txt file.

Endret av Jonnerne
Lenke til kommentar

Har stanset ganske kraftig for meg nå. Finner ingen løsning på problemet. Det er ikke noe problem med temperaturen når jeg overstiger 3,0GHz, men det virker som at spenningen blir for høy. Det ser ut som at spenningen øker i forhold til antall Hz. Jo mer jeg overklokker, jo høyere er spenningen på maks load. Jeg fant heller ingen innstillinger i BIOS hvor jeg kan justere spenningen manuelt.

EDIT: Noen som vet hva dette her betyr?

[Wed Jan 18 16:19:51 2012]

FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4

Hardware failure detected, consult stress.txt file.

Det betyr helt enkelt at overklokken din ikke er stabil og kan skape BSOD, feil på utregninger og annet funky stuff.

Lenke til kommentar

Lasta ned BIOS-update så nå kan jeg ihvertfall stille inn spenningen manuelt.

Jeg klarer fremdeles ikke å overklokke over 3,0 GHz uten at systemet blir ustatbilt. Har lest noe om at systemet kan gå asynkront når man overklokker.

Dette er et bilde fra CPU-Z når prosessoren er klokket til 3,0 Ghz.

zjt05s.jpg

Jeg la merke til at hvis jeg overklokka enda mer så forandret disse tallene seg slik at de ikke var like. Kan dette føre til BSOD?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...