Jonnerne Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 (endret) Ja, da skal jeg prøve meg innen overklokking. Jeg har da tenkt til å overklokke prosessoren min så mye som mulig. Jeg har gått til innkjøpt av ny strømforsyning og ny CPU-vifte. Har lest en del om hvordan overklokker og hva man bør passe på osv, men er et par ting jeg lurer på. Etter hva jeg har fortsatt så skal man etterhvert øke spenning til ram og prosessor. Man skal helst stille opp spenninga ett og ett hakk helt til systemet er stabilt. Hva vil det si at systemet er stabilt? At man ikke får bluescreen? Håper ikke spørsmålet var altfor dumt. Prøvde å lete etter svar på forumet, men fant ikke noe. - Johannes Endret 12. januar 2012 av Jonnerne Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Om du bruker prime 95 finner du raskt ut som maskinen fryser seg eller gir bluescreen. Nå du stiller volten på ram ville jeg vært ekstra forsiktig her, selvsagt er det lurt å være forsiktig med alt. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Vær forsiktig med spenningen, økninger her gir tilnærmet kvadratisk effektøkning. Du vet i det minste hva spenning er for noe. Enkelte, som LMH1 her, kaller det å "stille volten," det eneste det hinter om er at man ikke vet hva man holder på med. Stabilt er opp til deg, noen kaller 10 minutter med Prime95 stabilt, andre kaller 90 timer Prime95 stabilt. Generelt er "stabilt" oppfattet som at du ikke merker noe i bruken av maskinen annet enn at en del oppgaver utføres raskere uten noe kræsj eller Bluescreens, selvfølgelig er dette vanskeligere å oppnå med høyere og høyere klokkefrekvenser, så du får bestemme deg for hva som er akseptabelt for deg. Lenke til kommentar
777fan Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Fint om du forteller oss om hvilken prosessor og HK du har, slik at vi kan finne overklokkingspotensialet. Husk at enhver prosessor av samme modell oppfører seg forskjellig ved forskjellige spenninger. Med andre ord, den spenningen og klokkefrekvensen en annen person finner stabilt vil ikke nødvendigvis være stabil i ditt tilfelle. Du kan derfor ikke ta direkte utgangspunkt i BIOS-verdier andre har lagt ut på nettet og bare lene deg bakover i godstolen. Overklokking er prøve- og feile-metoden på sitt beste. Mitt tips er å begynne forsiktig med små "hopp" i multiplier og spenning. Jeg pleier å la Prime95 kjøre i ca. 8 timer før jeg klassifiserer maskinen som stabil. Er det en Intel i5/i7-prosessor du har, vil du helst ha temperaturer under 75 grader ved full load. Spenningen bør ikke overstige 1.4V om du har tenkt å ha OC'en 24/7. Selv går jeg aldri over 1.35V. Økt spenning og temperatur kan medføre skade på komponenter i det lange løp og forkorte deres leveperiode. Du må på forhånd vite om kjølingen i maskinen, og spesielt CPU-kjøleren, er av god kvalitet. Jeg finner denne guiden veldig nyttig, og den funker også rimelig bra for Z68-kort. Ser det ble et langt svar, men håper det var til hjelp. Lenke til kommentar
Jonnerne Skrevet 12. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2012 (endret) Takker for gode og raske svar dere! Har denne CPU'en og dette hovedkortet. Har håp på å få prosessoren opp på 3 GHz, men det er kanskje urealistisk? Har ihvertfall god tro på at den CPU-vifta jeg kjøpte skal være veldig god. Endret 12. januar 2012 av Jonnerne Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Takker for gode og raske svar dere! Har denne CPU'en og dette hovedkortet. Har håp på å få prosessoren opp på 3 GHz, men det er kanskje urealistisk? Har ihvertfall god tro på at den CPU-vifta jeg kjøpte skal være veldig god. Tror du bør sikte på 3.2 eller 3.4 GHz jeg Lenke til kommentar
Jonnerne Skrevet 13. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2012 Strålende! Får pakken fra komplett i dag så gleder meg til å sette i gang Lenke til kommentar
gsn Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 (endret) Ja, da skal jeg prøve meg innen overklokking. Jeg har da tenkt til å overklokke prosessoren min så mye som mulig. Jeg har gått til innkjøpt av ny strømforsyning og ny CPU-vifte. Har lest en del om hvordan overklokker og hva man bør passe på osv, men er et par ting jeg lurer på. Etter hva jeg har fortsatt så skal man etterhvert øke spenning til ram og prosessor. Man skal helst stille opp spenninga ett og ett hakk helt til systemet er stabilt. Hva vil det si at systemet er stabilt? At man ikke får bluescreen? Håper ikke spørsmålet var altfor dumt. Prøvde å lete etter svar på forumet, men fant ikke noe. - Johannes Ingen spørsmål er for dumme, kommer langt med en høfflig tone Det beste rådet jeg kan gi deg når det kommer til overklokking er egentlig dette: Overklokk bare en ting om gangen. Først overklokker du kun CPU(da kan du gjerne underklokke minnet om nødvendig), da ser du hvor langt CPU kan gå før du klokker noe annet. Du bør også være forsiktig med å justere opp spenningen, det er i stor grad dette som kan drepe komponenter, "normal" overklokking uten å justere volt er nesten harmløst. Hør med folk her på forumet hvor mye akkurat din prosessor pleier å tåle, så har du såfall ett referansepunkt. PS: Det har som regel ikke så VELDIG stor effekt å overklokke minnet, i allefall ikke sammenlignet med CPU. Lykke til! Edit: Man overklokker prosessoren og kjører feks ett program som Prime95(belaster CPU 100%) og kjører det i ca 5-10 min. Om det er stabilt, overklokker du mer. Når det til slutt blir ustabilt(noe det vil bli), feks ved blueskreen eller at systemet låser seg har du to alternativer. Klokke tilbake til forrige stabile klokk, eller stille opp spenningen for å fortsette. Som sagt er det her risikoen kommer inn i bildet, høyere spenning betyr høyere varmeutvikling og større sjans for at noe brenner seg. Det er ikke noe å være livredd for, men ha litt måtehold når det kommer til å stille opp spenningen Endret 13. januar 2012 av gsn Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 Vær forsiktig med spenningen, økninger her gir tilnærmet kvadratisk effektøkning. Du vet i det minste hva spenning er for noe. Enkelte, som LMH1 her, kaller det å "stille volten," det eneste det hinter om er at man ikke vet hva man holder på med. Stabilt er opp til deg, noen kaller 10 minutter med Prime95 stabilt, andre kaller 90 timer Prime95 stabilt. Generelt er "stabilt" oppfattet som at du ikke merker noe i bruken av maskinen annet enn at en del oppgaver utføres raskere uten noe kræsj eller Bluescreens, selvfølgelig er dette vanskeligere å oppnå med høyere og høyere klokkefrekvenser, så du får bestemme deg for hva som er akseptabelt for deg. Volt er jo benevningen (SI enhet) på spenning (som er et folkelig utrykk for elektrisk potensiale), slik hz (SI enhet) er benevningen frekvens. Det er ofte brukt på folkemunn justering av megaherts/gigaherts is stedet for frekvens og volt for elektrisk potensiale. Da SI enhetene er oppgitt i bios er det ikke uvanlig at det benyttes "justering av volt og megahertz" enn spenning og frekvens. Det trenger ikke å bety at en ikke har peiling på hva en snakker om, ihvertfall ikke på fora som hardware. Ellers er jeg helt enig i det du skriver, men ikke avskriv en persons egenskaper fordi en uttaler seg med en "folkelig sjargong". Når det gjelder overklokking er det et par viktige ting man skal tenke på, det første er å søke kunnskap om komponenetene du har. Søk på prosessor du evt skal overklokke å se hva som regnes som stabile verdier, både Volt, hz og temperaturer. (tekninsk sett når man snakker om verdier av ulike enheter skal man oppgi SI-enhet). Test først med trygge verdier som mange oppgir som stabile før du tester ulike ektremverdier og sjekk temperaturer. Husk at korrekt bruk av kjølepasta er viktig, og her er det typisk at "less is more" gjelder. De aller fleste er altfor raus med kjølepasta. Jeg personlig liker å ligge endel under grensen av hva man klarer stabilt. Jeg kjører en e8500(3.16ghz stock) på 3.67GHz, selvom jeg har kjørt den stabilt på 3.85GHz. Maskinen er nå snart 2.5 år gammel og kjøres flere timer hver dag uten problemer. jeg har skiftet kjølepasta to ganger på den, for å sikre at den får tilstrekkelig kjøling. Det skal mye til å ødelegge en CPU, da den vil krasje, evt slå seg av, om verdiene er for høye. Høye frekvenser vil stort sett aldri skade en prosessor, men høye spenninger kan gjøre det. Angående CPU'n din. Tomshardware testet overklokknig av E6750 her: http://www.tomshardware.com/reviews/dual-quad,1720-12.html De klarte 3.40GHz med mindre justeringer på spenning. 3.0GHz burde gå lett. Da E6750 har en max multiplier på 8x, er du avhenging av et hovedkort som klarer å kjøre høye busshastigheter. (Bus på 375Mhz på 8x multiplier vil gi 3GHz CPU.) Når det gjelder overklokking av minne er det ikke mye å hente er min erfaring. Jeg selv har 1066MHz minne jeg kjører på 1158MHz for øyeblikket, og jeg har prøvd på mye lavere hastigheter, uten at det har betydd noe annet enn et par prosent på minne-spesifikke benchmarks. 1 Lenke til kommentar
Jonnerne Skrevet 13. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2012 Må bare si tusen takk for gode og utfyllende svar dere! Er rett og slett imponert over deres kunnskap og vilje til å hjelpe nybegynnere som meg Angående CPU'n din. Tomshardware testet overklokknig av E6750 her: http://www.tomshardware.com/reviews/dual-quad,1720-12.html De klarte 3.40GHz med mindre justeringer på spenning. 3.0GHz burde gå lett. Jeg vet at man ikke bør kopiere innstillingene til andre når man skal overklokke. Men stemmer det at prosessoren tåler "Core Voltage 1.3625"? (Hvis jeg har god nok kjøling) Og hva er egentlig en grei temperatur? Har hørt man helst bør holde seg under 60 grader Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 13. januar 2012 Del Skrevet 13. januar 2012 E8500 som jeg har skal tåle 74C i følge intel. Min maxer på ca 62C på stresstester og noe under 60 på "normalt hardt bruk", dvs gaming. Idle temp er midt på 30 tallet, men denne avhenger endel på temperaturen i rommet mitt, midt på sommeren da det er gjerne er 5 grader varmere på rommet, blir selvfølgelig idle litt høyere. Jeg mener e6750 er rata litt lavere, dvs 72C max. Jeg har ikke mye erfaringer med denne cpu'en og jeg ville lest ulike threads om det på nettet, men vil anta du vil ha temperaturer ganske lik mine, med en max på rundt 60 med load og 30-40 med idle. tomshardware kjørte E6750 på 1.3625V, i følge intel kan den kjøre på hele 1.5V (http://ark.intel.com/products/30784/Intel-Core2-Duo-Processor-E6750-(4M-Cache-2_66-GHz-1333-MHz-FSB)) Ingen CPUer er helt like og noen kan tåler måde høyere spenning og frekvens enn andre. Prøv deg frem, men ta ett steg av gangen, Jeg er ganske sikker på at du skal klare 3.0GHz og kanskje 3.2 uten å justere spenningen noe særlig. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Mange som har testet spenninger langt over "Intel anbefalt", type 1.6V 24/7 på en prosessor som skal tåle maks 1.45V 24/7. Testene ble gjort med vannkjøling, men det jeg har sett fra de forskjellige eksperimentene er at de fleste eldre CPUer tåler vanvittig mye spenning før du virkelig får permanent skade på dem så lenge kjølingen er god nok. Høye temperaturer er det derimot mange eksempler på er farlig og ikke bra for levetiden. Kort sagt: Jo høyere spenning (og frekvens) du kjører, jo lavere temperaturer må du ha for å kunne kjøre dette uten fare for prosessoren. Lenke til kommentar
Jonnerne Skrevet 14. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2012 Da var første steg gjort ihvertfall Ny strømforsyning og vifta er innstallert nå. Litt knot, men fikk det til til slutt! Lenke til kommentar
tjbr Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 Hvordan er idle og max etter ny vifte? Er forresten en veldig bra PSU, jeg har en HX850 selv og er veldig fornøyd! Lenke til kommentar
Jonnerne Skrevet 14. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2012 Hvilket program bruker du for å sjekke det? RealTemp eller Speedfan? Og er maxtemp den temperaturen CPU'en når i max load og idle er når jeg ikke kjører noen programmet? Lenke til kommentar
Jonnerne Skrevet 14. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2012 Er det noe som er feil hvis "Core Voltage" på CPU varierer i CPU-Z? Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 14. januar 2012 Del Skrevet 14. januar 2012 skjermdumpen din er for liten så det umulig å se hva som står der Lenke til kommentar
Jonnerne Skrevet 15. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2012 Var litt dårlig kvalitet ja, men poenget var den verdien som var markert rødt. Altså volten til prosessoren. Jeg la merke til at den varierte veldig. Skal den gjøre det, eller skal den være konstant? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 Var litt dårlig kvalitet ja, men poenget var den verdien som var markert rødt. Altså volten til prosessoren. Jeg la merke til at den varierte veldig. Skal den gjøre det, eller skal den være konstant? Noe variasjon vil det alltid være. Hvor konstant den holder seg kommer mye an på kvaliteten til hovedkortet. Lenke til kommentar
Bearar Skrevet 15. januar 2012 Del Skrevet 15. januar 2012 den sakl varriere litt ja , men satan for et lite blde! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå