Gå til innhold

Pussig sak med et Asus P7P55D-E og BIOS

Lch

Anbefalte innlegg

Maskinvaren er:

Asus P7P55D-E hovedkort

Intel i5-760 prosessor (standardhastighet)

Corsair 2x2GB i5/i7 minnebrikker (standardhastighet)

Gigabyte GTX460(standardhastighet)

Corsair TX650 strømforsyning

Windows 7 64

Diverse vifter og lagringsenheter, ingen tilleggskort

Maskinen har gått feilfritt i omtrent 14-15 måneder.

Maskinen stopper ved POST etter en full avslutning, POST gir meg prosessordetaljer men stopper så:

CPU: Intel i5-760 @ 2.80GHz (etc)

Speed: <henger her>

Jeg tenker meg at det er typisk for et dårlig BIOS-batteri, og jeg skifter ut dette. Maskinen gir meg samme heng i POST. Jeg resetter BIOS og kommer meg da til prompten (fritt etter hukommelsen):

Press F1 to load default values and continue

Press F2 to enter BIOS setup

Jeg kan gå inn i BIOS og tukle med hva enn jeg måtte føle for, men ingenting blir tilsynelatende lagret og jeg får samme POST-heng etter restart. Velger jeg å laste inn standardverdier kommer jeg meg rett inn i Windows uten flere problemer. Windows er dønn stabilt, som om maskinen ikke har problemer i det hele tatt. Hvile-/dvale-modus funker uten problemer, men jeg kan ikke starte maskinen på nytt uten å måtte fysisk resette BIOS.

Jeg kan også flashe BIOS opp eller ned i versjon uten problemer, med resultatet er det samme.

Jeg har gjort følgende:

Oppdatert BIOS - ingen endring

Resatt BIOS på alle mulige måter - ingen endring

Lastet automatiske standardverdier - ingen endring

Manuelle verdier for diverse, deriblant minnebrikkene - ingen endring

Oppstart uten harddisker - ingen endring

Oppstart med andre minnebrikker - ingen endring

Noen som har noe annet jeg kan forsøke her? Jeg skulle gjerne bare stengt av overklokkingsfunksjonaliteten på hovedkortet fullstendig (alt som ikke har med SpeedStep å gjøre), men det lar seg ikke fra BIOS så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i BIOS du stenger av og starter SpeedStep etc, men den har mange navn, så du må ha manualen.

Etter hva jeg ser og at den stopper opp der, så er jeg redd hovedkortet ditt har utviklet en hardware feil, og er på tide å sende det på dynga mest sannsynlig.

Lenke til kommentar

Det er i BIOS du stenger av og starter SpeedStep etc, men den har mange navn, så du må ha manualen.

Etter hva jeg ser og at den stopper opp der, så er jeg redd hovedkortet ditt har utviklet en hardware feil, og er på tide å sende det på dynga mest sannsynlig.

Ja, jeg finner overklokkingsfunksjonaliteten i BIOS uten problemer, men den har ingen konstant av-mulighet. Jeg tenker da på hva Asus har lagt opp til på kortet, og ikke grunnfunksjonalitet i prosessoren.

Jeg heller til samme konklusjon i og med at intet jeg gjør påvirker utfallet, problemet er bare om RMA går igjennom greit eller de starter opp med standardverdier, ser at alt funker og sender regning på arbeid utført.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...