Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Håper noen kan gi meg noen tips her.

Jobben vurderer å selv hoste en e-post server, og i en test periode er det da bestemt at exchange serveren vi har, skal deaktivere lokal levering av mail for lokale brukere. For å illustrere:

Outlook --> Exchange --> ekstern smtp server --> vår mail host i dag

Bruker1 sender en mail til Bruker2 på samme domene som er konfigurert som External Relay på serveren. Exchange skal da sende den videre til ekstern smtp server, som igjen leverer mailen til vår nåværende mail host, i stedet for å levere mailen lokalt.

Det jeg har gjort så langt:

* Domenet er lagt til under Accepted Domains som External Relay.
* Konfigurert en send-connector for domenet:
- Har satt Adress Space på nevnte send-connector til *.domene.local og *.domene.no
- På Network er det valgt "Route mail through the following smart hosts:" med smtp server 
  adressen til vår ISP.
- Valgt "Use the External DNS Lookup settings on the transport server.

Om noen har noe tips til dette, tas det imot med takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smart host er ikke nødvendig for å få dette til, med mindre du MÅ bruke smart host pga din ISP har blokket port 25 e.l.

Hvor peker MX records pr i dag? Til din Exchange server eller den andre serven?

Det som er riktig, er følgende:

1. Ekstern mail fra internet.

2. Exchange mottar mail (pga MX record peker mot denne)

3. Hvis brukeren er lokal, levers mail direkte.

4. Hvis bruker ikke finnes i Exchange, send til neste server (ved bruk av Send connector med samme domenenavn).

Hvis du setter på smart host på denne spesielle Send connectoren, er det stor sannsynlighet for at smart host sender mailen tilbake igjen til Exchange serveren (pga DNS og MX peker til denne). Hvis du kan unngå smart host, er det det enkleste.

Ellers en god artikkel her:

http://www.msexchange.org/articles_tutorials/exchange-server-2007/planning-architecture/exchange-2007-smtp-namespace-sharing-different-relay-domain-types.html

Lenke til kommentar

Hvor peker MX records pr i dag? Til din Exchange server eller den andre serven?

MX-Recorden for domenet peker til ekstern mail-host.

Mulig jeg misforstår deg litt, men det ser ut som du tenker på innkommende mail til domenet.

Det jeg ønsker å oppnå er at når en lokal bruker i AD (domene.no) sender en mail til en annen bruker i domene.no, så skal mailen først gå via ISP's smtp server, til vår eksterne mail-host. Derfra er det satt opp en videresendingsregel, som går til domene2.no (som er et Authorative domain) på exchange serveren for lokal levering.

Det er en noe tungvint måte å gjøre det på, og er kun tenkt for å vare i en test-periode. Dersom vi ikke opplever problemer, vil domene.no bli lagt til som Authorative Domain med lokal levering.

Har forøvrig lest gjennom linken du viste til, men kunne ikke se at mitt spørsmål ble besvart der.

Endret av martinbn
Lenke til kommentar

Men er ikke nødvendig å ha Use the External DNS Lookup settings on the transport server aktivert, Exchange finner frem uansett.

Så på Sendings loggene, hvor det stod at den ikke fant ISP-ens smtp server. Etter at jeg la på Use External DNS fant den dette.

Har testet en del, hvor av noen test-mailer kom gjennom slik som de skulle. Men nå vil de kun leveres lokalt. Prøver akkurat nå å fjerne Hub Transport Role fra serveren, så får jeg se litt nærmere på konfigurasjonen etterpå igjen.

Lenke til kommentar

Ok, Verbose logging er aktivert på send connectoren og hub transport.

Når jeg ser i Routing Log Viewer på send connectoren konfigurert for domene.no, står det "connected domains: (none)", på "Address spaces:" står det angitt domene.no og domene.local.

Er litt usikker på hva jeg skal se etter her, men såvidt jeg kan se (og forstå ut fra hva jeg har lest om emnet), skal innstillingene være riktige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...