Gå til innhold

avgifter, skatter moms osv. WHY?

settings

Skatter og avgifter  

30 stemmer

1. 1. har vi passe, for mye eller for lite avgifter i norge?

Anbefalte innlegg

heisann, alle som kikker innom.

dra i gang en diskusjon på detta med den norske stats forkjærlighet for våre penger.

noen som kan forklare meg hvorfor vi(og belgia) har så sinnsyke skatter avgifter og lignende, i forhold til resten av verden?

+ en liten funfact: Norge er ENESTE land i verden som gotar sprøytning av vann inn i kjøtt for og øke vekt, tenk på det neste gang du kjøper kjøtt på billigsalg. dyrt vann....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at det er slik er vel at folk har en sterk oppfatning om at staten skal hjelpe til med alt og betale for det meste. I tillegg mener de fleste at staten skal betale helse, skole, infrastruktur mm slik at man skal slippe å ta hånd om dette selv hvis det skulle bli behov for dette.

Konsekvensen er at man ufrivillig (eller frivillig) blir med i et sparelag der i realiteten noen andre bestemmer hva pengene skal brukes til, og hvor mye som skal brukes. Dette kan påvirkes ved å bruke stemmeretten. Svært mange syns dette er en grei måte å styre samfunnet på. Alt er jo relativt, det fins sikkert en mellomting mellom norske og amerikanske tilstander...

Jeg kunne godt tenke meg et samfunn med mindre offentlige tilbud, og derav lavere skatter og avgifter. Dette ville gi mennesker mer personlig ansvar. Tviler på at rusmisbrukere og funksjonshemmede føler det på samme måten. :ermm:

• Liker 4
Lenke til kommentar

Det er en slik en regjering tjener penger.

Fun fact: Vi har det godt her i vårt lille land.

Fun fact: Oljefondet blir brukt til å investere i høyrisk verdipapierer i utlandet. Fun fact i fun facten: Oljefondet smuldrer opp. Funfactception: Norske oljefondet bygger veier i Tyskland, bygge veier i Norge? NEI

Endret av LNF
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skattenivået i Norge er da ikke så eksepsjonelt høyt? Enkelte avgifter er til å smile av – skjønt jeg tror f.eks. bilavgiftene smeller som hardest der marginalnytten av kronene er lavest – men f.eks. inntektsskatt er alt annet enn avskrekkende.

• Liker 2
Lenke til kommentar

LNF: Bygger vi veier i tyskland?

Det ser ut som om denne diskusjonen bunner ut i hvor mye offentlig innblanding vi vil ha. Det er klart, hvis man vil ha trygd, sykepenger, gratis skole, subsidiert jordbruk og tilnærmet gratis helsevesen så må man nesten betale noe for det.

Lenke til kommentar

+ en liten funfact: Norge er ENESTE land i verden som gotar sprøytning av vann inn i kjøtt for og øke vekt, tenk på det neste gang du kjøper kjøtt på billigsalg. dyrt vann....

Jasså?

oj.

viste jeg ikke.

må også endre det jeg skrev, ikke gotar men lovlig.

idiotisk at vi bygger veier i tyskland, når vi har ikke har veier med hull i, vi har hull med litt vei i.

synes også prioriteringene til staten er litt feil, de bygger tårn(solbergtårnet) til 40 mill

ferdig rusta og greier, total flopp, 40 mil rett ut av vinduet.

det oljefonnet vårt er vist så fantastiskt stort. og vi lever hvist bare på rentene av det.

så hvorfor skal vi betale 50% av hva vi jobber for in til staten + at vi betaler for bolig, bil, søppel, post( er det staten) 25% på all import over 200kr.

jeg ser godt hvorfor vi skal ha skatter, for at våre politikere skal kunne ha fester, dra på kurs og dra på safari i afrika når de skulle gjort noe annet ( i min værden heter det skulk)

en annen ting, hvor blir det alle de fagre ting vi er blitt låvet?

bedre veier - nei

gangfelt - nei

lavere skatter- nei.

et eksempel, olja på børsen falt 10%, hva jeg da forventet 10% billigere bensin, hva jeg fikk (trommevirvel) - 10 øre. vi i norge pumper opp olje for 4 kr litern, det selges av bensinstasjoner nesten uten inntjekter(litt seff.) for 13-15 kr, regn 2 kr litern til stasjon, det blir 7-9 kr til staten. etterpå skal de ha veiavgift, deretter på nye biler, seteavgift, avgift på hestekrefter, på vekt, hvis du importerer ca dobbles prisen.

jeg sier ikke at vi ikke har det bra, men at vi kunne hatt det bedre, hvis pengene gikk til mer fornuftige ting, ville vi kunne heve oss over gjennomsnitte (på feks veier)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bilavgiftene er høye i Norge, det har du rett i. Inntektsskatten er imidlertid ikke særlig høy sammenlignet med f.eks. våre naboland.

At du mener den norske stat ikke gjør annet enn å bygge tårn som ruster og drive med politikerturisme får stå for din regning.

Lenke til kommentar

Som nevnt ovenfor er ikke inntektsskatten i Norge avskrekkende på noen måte. Det du, settings, sier om 50% skatt av det vi jobber for, er direkte feil. Gjennomsnittlig skatt av bruttoinntekten var i 2006 på 25%. Du tenker nok heller på marginalskatt, men det viser ikke hvor stor andel du totalt sett betaler i skatt.

Det som derimot føles veldig urettferdig for mange er merverdiavgiften, arveavgift og særavgifter på tobakk, alkohol, olje og biler.

Forøvrig kritikkverdig at vi kun får 1,8% i renter på å finansiere veier i Tyskland, mens man heller gjør det fremfor å investere i Norge til 6,5%. Noe som bør vurderes er å gjøre anbudsrunder med flere nasjoner i forbindelse med veibygging.

Denne artikkelen bør leses. Handler om skatte- og avgiftsnivået i Norge sammenlignet med resten av Europa. Vi er ikke så ille som det vi selv tror.

Endret av Payung
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veiene som bygges i Tyskland (og Spania) gjøres gjennom EØS- avtalen. Dette er Norge med i, og er ganske omstridt, men har i sum ført til en velstand som er omtrent lik den vi hadde hatt ved bilaterale avtaler.

Det at Norge ikke bruker penger på veier i Norge har fire årsaker

1. Å pøse penger i en liten økonomi som Norge må (visstnok) gjøres med forsiktighet. Inkompetente politikere kjører heller en pisse-i-buksa-og-lyve-ved-Soria-Moria-politikk enn å bruke penger på noe så kjedelig som veier. Jamfør punkt 2
  2. Inkompetente politikere som bruker for lang tid til alt mulig, og bruker store mengder penger på konsulenter til det ikke er penger igjen å bruke til det de trengte konsulenter til
  3. Infrastruktur blir ikke sett på som en investering i Norge
  4. Inkompetente politikere

Skatter og avgifter er høye i Norge grunnet det man kaller makroøkonomi. Jeg har tidligere kommet i en heftig diskusjon med samfunnsøkonomer som ikke godtar forutsetningene makroøkonomien bygger på, men politikerne bruker uansett makroøkonomiske formler når de regner ut sine regnestykker (konsulentene står for matematikken, politikerne gjør strengt tatt ikke noe..)

Kort fortalt er det begrenset hvor mye penger man kan bruke før det er for mye penger i omløp. Er det for mye penger i omløp vil dette føre til høyere priser (tilbud/etterspørsel). Høyere priser går ut over lønnsnivået i landet, og er det for høye lønninger vil konkurransekraften ovenfor utlandet gå ned. Derfor vil man få flere arbeidsledige, og dermed lavere levestandard (og færre skattebetalere).

Ved å øke skatter og avgifter setter man en stopper for festen, og man slipper unna nevnte problem.

Angående veier, part II: Norge har 100 kroner. Vi kan bare bruke 4 av dem, og vi investerer resten i gater i London, oppsjoner, aksjer etc.

Disse 4 kronene er altså det Norge kan bruke av de såkalte oljepengene. Nå begynner den politiske debatten om akkurat hva vi skal bruke dem på. FrP mener vi bør bygge veier, AP "bekjemper all fattigdommen i Norge", SP og SV vil (mislykket) bygge opp den norske skole etc.

Så det er ikke skatter og avgifter som egentlig bygger landet, det er hva man velger "å bygge landet" skal bety som er viktig. AP er det politiske partiet, mener jeg, som klarer å fremstå som det partiet som gjør mest for landet, samtidig som de ikke egentlig gjør noe som helst av det.

EDIT: Jeg så det var snakk om bilavgift. Her er min mening om det: Norge har veldig, veldig dårlige veier. Regjeringen fortsetter med høye avgifter på nye biler til tross for at de har en nullvisjon. De har altså et tiltak (som vil gi dem tapte inntekter) som de ikke velger å gjennomføre til tross for at de har sagt at de skal få ned ulykkesstatistikken. Dette er noe jeg finner rart. Ved å øke vrakpanten og minke avgifter på nye biler (rundt 80- 90 % av prisen på en ny bil går til staten i form av skatt, avgifter, gebyrer etc) ville man fått en nyere bilpark. Det kunne reddet mange liv. Eller de kunne investert i bedre infrastruktur (som forøvrig hadde lettet vedlikeholdspresset på det latterlige nettverket vi har av veier til grisgrendte strøk). Begge deler ville uansett reddet liv. Sistnevnte ville også kunne ses på som en investering for fremtiden og gitt norske bedrifter økt konkurransedyktighet.

EDIT II: kommer på mye her :) En av grunnene til at Norge har avgifter på ALT er at politikerne vil styre oss til å gjøre det dem vil. Ta for eksempel bil og tobakk. Begge deler er fyfy. Førstnevnte bør, i sosialistenes øyne, byttes helt ut med kollektiv transport. Av miljøhensyn. Derfor setter de høye avgifter på bil, samtidig som de subsidierer buss. Røyking vil de også til livs. Dette koster samfunnet mye i form av sykehusregninger, og man setter høye avgifter så folk ikke har råd til å røyke. Man har lave skatter på mat (kontra ting man ikke kan spise) fordi regjeringen ikke vil at folk skal sulte i hjel.

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Som nevnt ovenfor er ikke inntektsskatten i Norge avskrekkende på noen måte. Det du, settings, sier om 50% skatt av det vi jobber for, er direkte feil.

Sant nok, men, uten at jeg har tall på det, går nok over 50 % av pengene vi tjener "inn til staten". Husk MVA, diverse avgifter, skatt på å gå ut døra, bøter, gebyrer etc.

Lenke til kommentar

Men fremdeles går sauflokken til valgbodene å stemmer samme parti år etter år. Kanskje 70% av den norske befolkningen er tilbakestående eller har alzheimers?

Kanskje 70% av den norske befolkningen synes dette partiet gjør en bra jobb?

Som nevnt ovenfor er ikke inntektsskatten i Norge avskrekkende på noen måte. Det du, settings, sier om 50% skatt av det vi jobber for, er direkte feil.

Sant nok, men, uten at jeg har tall på det, går nok over 50 % av pengene vi tjener "inn til staten". Husk MVA, diverse avgifter, skatt på å gå ut døra, bøter, gebyrer etc.

Skatt er jo bare en delmengde av hva man betaler til staten. Husk på at selvom vi hadde betalt mindre penger til staten, hadde nok pengene gått til mye av det samme i private foretak. Tenk bare hvis du måtte hatt egen sykeforsikring eller måtte betalt skolegangen din selv. Eller for den saks skyld, spare penger til dine barns skolegang.

Endret av thinkdifferent
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ Freddy

Å dra inn bøter og gebyrer i denne sammenhengen blir ganske søkt. Bøter får man fordi man bryter loven (som regel). Nivået på bøtene blir en helt annen diskusjon. Gebyrer fra det offentlige er på lik linje med gebyrer fra det private. Å tro at man vil få færre gebyrer ved privatisering er nok litt naivt.

Som jeg nevnte i mitt innlegg er blant annet MVA noe som føles ganske urettferdig, i og med at folk må betale eksakt lik sum MVA uavhengig av sin inntekt.

Syns du skal lese artikkelen jeg linket til. Skatter og avgifter som andel av samlet verdiskaping er det mest omfattende og mest brukte målet på skatte- og avgiftstrykket, og ut i fra dette ligger Norge på linje med resten av EU.

Endret av Payung
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@ Freddy

Å dra inn bøter og gebyrer i denne sammenhengen blir ganske søkt. Bøter får man fordi man bryter loven (som regel). Nivået på bøtene blir en helt annen diskusjon. Gebyrer fra det offentlige er på lik linje med gebyrer fra det private. Å tro at man vil få færre gebyrer ved privatisering er nok litt naivt.

Som jeg nevnte i mitt innlegg er blant annet MVA noe som føles ganske urettferdig, i og med at folk må betale eksakt lik sum MVA uavhengig av sin inntekt.

Syns du skal lese artikkelen jeg linket til. Skatter og avgifter som andel av samlet verdiskaping er det mest omfattende og mest brukte målet på skatte- og avgiftstrykket, og ut i fra dette ligger Norge på linje med resten av EU.

Bøter og avgifter er, uansett hvordan man vrir og vender på det, penger som staten får. Hvordan de får det er en annen sak. Hadde samtlige norske borgere sluttet å bryte loven hadde nok regjeringen satt opp ekstra avgifter på noe annet. Man tjener penger, betaler bøter, og staten får ekstra penger. Det er akkurat det TS snakket om - penger som man tjener som betales inn og "ender hos staten"...

Leste artikkelen din, og det var intet nytt. Jeg har vel strengt tatt ikke sagt vi betaler for mye. Det jeg reagerer på er hva vi betaler for...

Lenke til kommentar

Men fremdeles går sauflokken til valgbodene å stemmer samme parti år etter år. Kanskje 70% av den norske befolkningen er tilbakestående eller har alzheimers?

Kanskje 70% av den norske befolkningen synes dette partiet gjør en bra jobb?

Skatt er jo bare en delmengde av hva man betaler til staten. Husk på at selvom vi hadde betalt mindre penger til staten, hadde nok pengene gått til mye av det samme i private foretak. Tenk bare hvis du måtte hatt egen sykeforsikring eller måtte betalt skolegangen din selv. Eller for den saks skyld, spare penger til dine barns skolegang.

Dette er jeg fullt klar over ;) Mange vil kanskje si at dette handler om "frihet". Jeg er ikke helt der enda... men jeg mener fremdeles pengene bør brukes anderledes. Dessuten har jeg enda ikke skrevet at vi betaler for mye (unntatt for mye for nye biler), og det aller meste av det jeg skrev på var fakta om makroøkonomi. Ikke mine meninger...

Lenke til kommentar

Selv om poenget ditt med at alt ender hos staten er rett, syns jeg det blir for dumt å diskutere det i sammenheng med skatter og avgifter. Bøter er en straffereaksjon fordi man har brutt loven. Å spekulere i hva som ville skje dersom ingen brøt loven ser jeg ikke noe poeng i da det er helt urealistisk.

Syns vi skal gå tilbake til skatte- og avgiftsdiskusjonen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg misforstår deg litt her, men vil en rik person kjøpe produkter i samme prisklasse som en mindre rik/fattig person? Prosentandelen er lik, men ikke nødvendigvis antall kroner.

Hadde samtlige norske borgere sluttet å bryte loven hadde nok regjeringen satt opp ekstra avgifter på noe annet.

Hadde samtlige norske borgere sluttet å bryte loven, hadde vi ikke hatt bruk for hverken Politi, fengsel eller lisensmenn fra NRK.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...