Yumekui Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 (endret) Jeg har for øyeblikket en virtuell maskin (Virtualbox) som kjører xampp. Jeg har satt port 80 til den lokale addressen til hostmaskinen i ruterinstillinger, og aktivert port forwarding i instillingene i virtualbox for port 80 mellom host og virtuell maskin. Kan dette ha større sikkerhetsmessige risikoer for hostmaskinen (som ikke har xampp eller andre webservere) hva angår tilgang fra personer som ikke skulle hatt tilgang? Endret 12. januar 2012 av Yumekui Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Hvis du har forwardet port 80 til webserveren på den virtuelle maskinen så vil det ikke være noen farer for hostmaskinen. Hvis noen eventuelt skulle få kontroll over webserveren, så vil de bare kunne ødelegge det innenfor den virtuelle maskinen. Ellers kan de også bruke den virtuelle maskinen til å få tilgang til ressurer på lokalnettet ditt som ikke vanligvis er tilgjengelig fra internett, for eksemepel delte mapper på hostmaskinen og andre maskiner på nettverket. Ellers et lite off topic tips: Hvis du ikke ønsker å forwarde porter i virtualbox, kan du endre innstillingene for nettverkskortet i den virtuelle maskinen og sette det i "bridge mode" med det ekte kortet på hostmaskinen. Da vil den virtuelle maskinen din få en egen IP-adresse fra ruteren din, og du slipper å forwarde porter 2 ganger. Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 12. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2012 Ellers et lite off topic tips: Hvis du ikke ønsker å forwarde porter i virtualbox, kan du endre innstillingene for nettverkskortet i den virtuelle maskinen og sette det i "bridge mode" med det ekte kortet på hostmaskinen. Da vil den virtuelle maskinen din få en egen IP-adresse fra ruteren din, og du slipper å forwarde porter 2 ganger. Usikker på hvordan jeg når webserver via http://localhost med bridge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå