Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mittoppdrag.no nekter å slette min oppføring

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Søker man på mitt navn via google er b.la treffene på mittoppdrag.no svært høyt rangert. Det hadde vært fint hvis det som stod på mittoppdrag.no faktisk var korrekt.

Jeg har ved flere anledninger prøvd å få de til å endre mine opplysninger uten at de har etterkommet dette. Jeg har forsøkt å få min profil der slettet uten at de vil etterkomme dette.

Hva slags rettigheter i lovverket har jeg som jeg kan ta i bruk for å få de til å føye seg etter mine ønsker? Jeg er redd dette koster meg masse penger da dette i praksis er svært negativ markedsføring både av meg som person og mitt firma.

Takker så mye for svar.

Postet av anonym: 0b6a3136e5f7482772a81610fcde196f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge MittOppdrags FAQ skal man kunne endre opplysninger om eget firma via firmaets profilside. Jeg oppfatter det slik at det ikke er "firmaprofilen" du vil endre/fjerne, snarere "omtalene" under?

Etter hovedregelen i personopplysningsloven § 3 første ledd bokstav a og definisjonen av personopplysning i § 2 nummer 1 faller opplysninger om enkeltpersonforetak inn under loven kun når de kan knyttes til personen bak foretaket. Når det gjelder personopplysningslovens relevans vil jeg dog anta dette faller inn under personopplysningsloven § 7, som gjør unntak fra store deler av loven når virksomheten behandler personopplysninger utelukkende i opinionsdannende formål. Du har imidlertid adgang til å ta kontakt med Datatilsynet.

Jeg vil anta at hvis det er direkte uriktige opplysninger kan det rammes av markedsføringsloven § 26, som fastslår at det er ulovlig å bruke uriktige fremstillinger for å påvirke etterspørselen av varer eller tjenester. Forbrukerombudet og Markedsrådet håndhever dog ikke markedsføringsloven kapittel 6 (herunder § 26), slik at det blir eventuelt å true med å stevne MittOppdrag for retten i et erstatningssøksmål.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Den virkelige rosinen i pølsa er jo at da jeg en gang tilbake i tiden registrerte meg, registrerte jeg meg på mittanbud.no ikke mittoppdrag.no (som jeg overhodet ikke har gitt samtykke i). Alle feilaktige opplysninger som ligger ute hos meg ligger på mittoppdrag.no, mittanbud.no derimot har en helt grei og relevant oppføring.

I og med at det er mitt navn som er oppført på mittoppdrag.no og ikke mitt firmanavn går vel dette også under personopplysningsloven?

Jeg har ingen omtaler da jeg aldri har brukt deres tjenester. Problemet er bare at "jeg" er oppført under en helt feil bransje og jeg kan ikke få endret dette da bransjen min ikke er oppført i listen deres. Forøvrig har jeg ingen interesse av å stå oppført der.

For noen måneder siden ringte det noen fra mittoppdrag.no og prøvde å prakke på meg et abbonement. Jeg sa jeg overhodet ikke var interessert og ba meg å bli slettet fra ders sider. Dette skulle de gjøre, men etter en kort elektronisk korrespondanse med de nå, ser det ut til at de ikke vil slette meg allikevel.

Postet av anonym: 0b6a3136e5f7482772a81610fcde196f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...