Gå til innhold

Hjelp til selvbygg

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har tenkt å bygge min første selvbygg PC, hovedsaklig til spill. Har lusket litt rundt for å finne ut hva som kan være aktuelt av komponenter. Nå har jeg satt sammen en liste på komplett som jeg tror skulle være grei, men vil gjerne høre med ekspertene her først.

Var veldig usikker på GPU, men kom fram til at dette kanskje var det beste pris/ytelse valget når man tar temperatur og støy inn i kalkulasjonen også.

Vil valget av PSU være nok hvis SLI skulle bli aktuelt? Er usikker på om SLI er noe jeg kunne tenke meg ettersom det er snakk om problemer med drivere med 2 kort. Men skulle det være mye billigere med ett til 560ti enn å oppgradere til et bedre kort ville jeg kanskje gjort det.

Ellers lurer jeg på om valget av RAM er bra.

Noen tanker om disse komponentene? Er det noe mer jeg trenger for å bygge?

Om det skulle være forslag til skjerm og tastatur hører jeg gjerne på meninger om det også.

Endret av MikaelFarovik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser greit ut det. Personlig ville jeg gått for en litt større PSU, bare for sikkerhets skyld samt muligheter for oppgraderinger i fremtiden. Men er ikke helt nødvendig, du skal klare å gjøre den riggen på PSUen du linket helt fint.

Det finnes ingen enkjernede skjermkort på markedet som er bedre enn 560 Ti i SLI. Søk litt rundt etter tester på nett av hvor mye kortet bråker med kjølere fra forskjellige produsenter.

560 Ti i SLI er litt bedre enn GTX 580 (til 3700 kr elns). Skal nevnes at 580 klokkes noe bedre.

Kjøp et enkelt 560 Ti nå, og så oppgraderer du til neste generasjons skjermkort etterhvert som de blir lansert de neste månedene. Da får du med mange fordeler, samt god fremtidssikring for samme pris. Skal du absolutt kjøpe nå burde du kanskje gått for 570 heller, og et 570 igjen ved en senere anledning.

RAMen er helt grei. Har 16 GB av den samme selv på 1866 Mhz uten problemer. De er også svært lave, så du får plass til alle tredjeparts CPU-kjølere om du skulle ønske det.

Angående skjerm ville jeg funnet meg en 24'' BenQ. De er billige og yter ekstremt bra. Du må opp mange prisklasser dersom du skal få noe som kan måle seg fra andre produsenter.

Edit: Stusser litt på den SSDen du valgte, men akkurat den typen har jeg ikke satt meg inn i.

Endret av MrPr0
Lenke til kommentar

Alt på listen der får mitt seal of approval. Det er nesten identisk til om jeg selv skulle bygget meg en maskin nå i denne prisklassen. Jeg har veldig lite å filføye egentelig - for det er ingenting feil her å rette på.

Jeg mener du har mer en nok PSU å gå på her. Jeg er personlig fan av å kjøpe litt overdimensjonert bare pga. det gir meg fleksibilitet i hvordan jeg bygger senere maskiner - men for dette oppsettet har du i bøtter og spann ihvertfall.

Jeg ser du går med standardviften. Ingen galt med det i grunn. Du kan fremdeles overklokke til rundt 4,2-4,3 Ghz (regnet som en så og si garantert konservativ overklokk på 2500K) og holde deg under det du må temperaturmessig. Intel standardkjøleren er også relativt støysvak for å være såpass enkel som den er. Det vil dog begrense deg fra å gå stort høyere på CPU overklokk. Noen 2500K kan gå opp enda høyere, og de heldigste når nærmere 5Ghz på tilstrekkelig kjøling. Om det er verdt å investere mer penger i kjølingen for å få dette lille ekstra ut av CPU (potensiellt) er dog litt smak og behag - en god kjøler er jo langt fra gratis tross alt. Det er ingen tvil om at det er lite som vil begrense deg allerede når du er på 4,2Ghz+ så det er ikke noe jeg regner som veldig viktig - men nå er du ihvertfall informert :)

I konklusjon som sagt er dette bare helt peachy - og det eneste som ville vært andreledes i min liste om jeg lagde en ville være bagatellmessige forskjeller.

PS: Det er ikke strengt tatt nødvendig med et Z68 kort om du skal ha disket skjermkort (ved midnre du har planer om å bruke SSD caching). P67 kort ville gjort akkurat det samme for deg om du ikke skal bruke enten SSD caching eller virtua (lite brukte features i praksis) eller bruke samme hovedkortet senere i en PC som skal kjøre uten dedikert skjermkort. Det sagt så er vel prisforskjellen mellom Z68 og P67 kort veldig liten - så det er ikke feil sånn sett... Jeg har selv et Z68 kort som jeg gamer på nå, men som jeg tenkte på sikt gjerne pensjoneres inn i en rolle som HTPC/server.

-Stigma

Lenke til kommentar

De to tingene jeg ser med en gang er:

1.  
  2. Du får en bedre PSU til samme pris i form av Silver Power SS750
  3. Du kjøper en fullversjon av Windows 7, OEM-utgaven er billigere, men låses til hovedkortet ditt som kan være et problem om du liker å legge Linux inn på eldre rigger.

Jeg oppgraderte nylig til et HD 7970 fra 2x6950 i CFX, jeg kjørte noen ytelsestester før og etter. Du kan se på resultatene her, mest overraskende var at 7970 ga høyere fps enn 6950 CFX i en del tyngre tester.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar.

Jeg kjører nok dette oppsettet med den Silver Power PSUen.

Kjøper fullversjon av Windows 7 ettersom jeg ikke vil ha det låst til hovedkort. Så har jeg jo det fram til de tar livet av W7.

CPU kjøler kan jeg vel kanskje skifte etterhvert hvis det skulle behøves? Vet ikke hvor enkelt det lar seg gjøre. Finner vel det ut etterhvert som jeg bygger.

Endret av MikaelFarovik
Lenke til kommentar

Skjermen er neppe godt egnet til spill, hvis du er den kravstore. BenQ 23,6" LED XL2420T

1920x1080, 10m:1, 2ms,120Hz er nok bedre til spill/ 3d.

Men i mitt tilfelle, legger jeg ikke så veldig godt merke til 120 hz på DVI.

Så det kommer nok en del ann på skjermkortet og synet om man er rask nok å se alt som skjer på en gang. Men skal du droppe 3d briller er det kansje ikke så mye vits å gå for 120 hz.

Riktignok kan skjermen være dårligere kvalitet, og mye pixcelfeil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvis du kjøper den versionen som er låst til hovedkortet, kan du ringe microsoft og så gir de deg en ny kode hvis du forklarer at du har oppgradert pcen. Flere som har gjort dette. Du får mest sannsynlig snakke med noen fra india, også forklarer du bare at koden ikke fungerte etter du kjøpte noen ny deler osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...