nesnaHnurgiS Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Jeg har det problemet at jeg ikke får bildene mine i fokus. Og jeg bruker autofokus. Jeg har et Nikon D50 med Sigma 70-300mm 1:4-5,6D DL macro objektiv. Begge deler er kjøpt brukt. Jeg har ikke noe erfaring med speilrefleks kamera, men trudde det skulle gå greit med autofokus alikevel. Jeg kan skjelve litt på hendene, men jeg skulle vel greie å få noen klare bilder for det?! Er det noen som har tips og råd til meg? Alt tas imot med takk Lenke til kommentar
Akse Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Problemet kan være for lang lukkertid, da vil du få et slørete bilde. Årsaken kan være at det er for lite lys. Da må du ha lavere blendertall eller høyere iso. Kan du legge ut et bilde? Lenke til kommentar
nesnaHnurgiS Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 et eksempel.... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 (endret) NIKON D50 Exposure Time/Shutter Speed1/125 second Lens F-Number / F-Stop ƒ/5.6 Focal Length 300 mm ISO 800 Image Width {0xA002} 2007 pixels Image Height {0xA003} 1336 pixels Link til hele bildeinformasjonen. Det jeg kan lese ut av disse dataene er at du bruker for lang lukkertid i forhold til brukt brennvidde, da klarer du ikke å holde kameraet rolig nok "bevegelseuskarphet". En grei huskeregel er og ikke bruke lengere lukkertid en brennvidde, på ditt bilde er det 1/125 sec og 300mm, lukkertiden burde da være 1/300 sec, et annet eksempel 50mm da burde ikke lukkertiden overstige 1/50 sec. Edit:skulle foreslå og øke iso'en men D50 klarer nok ikke mer en 800 før støyen blir for påtrengende. Endret 11. januar 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Akse Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Du trenger ikke være redd for å fyre opp isoen litt. Jeg hadde også tatt bilder i .RAW format. Da har du muligheten til å arbeide mer med bildet i ettertid. Lenke til kommentar
nesnaHnurgiS Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 oj....skjønner at jeg må lese meg opp litt her.... :o jeg trudde kameraet ordna seg selv jeg når den sto på auto... Hva er RAW format? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 oj....skjønner at jeg må lese meg opp litt her.... :o jeg trudde kameraet ordna seg selv jeg når den sto på auto... Joda kameraet gjør det, men det tar ikke hensyn til brennvidde og ved bruk av lang tele kan det bli tullete. Du kan begynne med guiden "blender, lukker, iso og sånt". Lenke til kommentar
nesnaHnurgiS Skrevet 11. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2012 Flott! ha ha..! Da blir det litt lesing.... 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Et veldig godt eksempel på hvilke motiv man går glipp av med tanke på lyssvak optikk og middels ISO egenskaper tatt i "Auto". Har selv vert der og gjort tabbene. Det er bare så synd at man må gjøre tabbene før man forstår, hehe. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 En grei huskeregel er og ikke bruke lengere lukkertid en brennvidde, på ditt bilde er det 1/125 sec og 300mm, lukkertiden burde da være 1/300 sec, et annet eksempel 50mm da burde ikke lukkertiden overstige 1/50 sec. På crophus bør man gange opp - gang helst opp med 1.5 eller så - på 300 bør du bruke 1/300*1.5 = 1/500s På et bilde som dette, med mye hvitt, så bør man også bruke eksponeringskompensasjon - be kameraet om å eksponere lysere enn det lysmåleren tror, så det blir hvitt og ikke grått. Raw er å skyte så du i stedet for et ferdig bilde får en fil med rådataene fra sensoren - den skal "fremkalles", men du kan justere eksponering og hvitbalanse (fargestikk). Her kan du se eksempler på fordeler: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1311119&view=findpost&p=17112175 Lenke til kommentar
nesnaHnurgiS Skrevet 12. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2012 oj....skjønner at jeg må lese meg opp litt her.... :o jeg trudde kameraet ordna seg selv jeg når den sto på auto... Joda kameraet gjør det, men det tar ikke hensyn til brennvidde og ved bruk av lang tele kan det bli tullete. Du kan begynne med guiden "blender, lukker, iso og sånt". Kjempe bra og lettfattelig guide! Tusen takk!! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 12. januar 2012 Del Skrevet 12. januar 2012 Kjempe bra og lettfattelig guide! Tusen takk!! Hvis du liker greie guiden finner du mange gode spesifikke guider som Akam har produsert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå