Gå til innhold

Bilder ute av fokus...

Anbefalte innlegg

Jeg har det problemet at jeg ikke får bildene mine i fokus. Og jeg bruker autofokus. Jeg har et Nikon D50 med Sigma 70-300mm 1:4-5,6D DL macro objektiv. Begge deler er kjøpt brukt. Jeg har ikke noe erfaring med speilrefleks kamera, men trudde det skulle gå greit med autofokus alikevel. Jeg kan skjelve litt på hendene, men jeg skulle vel greie å få noen klare bilder for det?!

Er det noen som har tips og råd til meg? Alt tas imot med takk ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NIKON D50

Exposure Time/Shutter Speed1/125 second

Lens F-Number / F-Stop ƒ/5.6

Focal Length 300 mm

ISO 800

Image Width {0xA002} 2007 pixels

Image Height {0xA003} 1336 pixels

Link til hele bildeinformasjonen.

Det jeg kan lese ut av disse dataene er at du bruker for lang lukkertid i forhold til brukt brennvidde, da klarer du ikke å holde kameraet rolig nok "bevegelseuskarphet".

En grei huskeregel er og ikke bruke lengere lukkertid en brennvidde, på ditt bilde er det 1/125 sec og 300mm, lukkertiden burde da være 1/300 sec, et annet eksempel 50mm da burde ikke lukkertiden overstige 1/50 sec.

Edit:skulle foreslå og øke iso'en men D50 klarer nok ikke mer en 800 før støyen blir for påtrengende.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

En grei huskeregel er og ikke bruke lengere lukkertid en brennvidde, på ditt bilde er det 1/125 sec og 300mm, lukkertiden burde da være 1/300 sec, et annet eksempel 50mm da burde ikke lukkertiden overstige 1/50 sec.

På crophus bør man gange opp - gang helst opp med 1.5 eller så - på 300 bør du bruke 1/300*1.5 = 1/500s

På et bilde som dette, med mye hvitt, så bør man også bruke eksponeringskompensasjon - be kameraet om å eksponere lysere enn det lysmåleren tror, så det blir hvitt og ikke grått.

Raw er å skyte så du i stedet for et ferdig bilde får en fil med rådataene fra sensoren - den skal "fremkalles", men du kan justere eksponering og hvitbalanse (fargestikk). Her kan du se eksempler på fordeler:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1311119&view=findpost&p=17112175

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...