Gå til innhold

[Løst] Luftforsvarets befalskole - etterpå?

Kristian2k

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har veldig lyst til å inn på luftforsvarets befalskole kjevik - Kristiansand. Jeg har ikke hatt førstegangstjeneste, men ser ut til at det går inn under befalkurset.

Det jeg lurer på er om jeg kan være i Kr.sand hele oppholdet, eller om jeg må til evt. madla i stavanger en periode for å fullføre noe av utdanningen, evt. førstegangstjenesten av utdanningen?

Lurer også på om jeg binder meg til noe arbeid i forsvaret som "betaling" for utdannelsen, eller om jeg etter dette året bare kan "hoppe" ut av forsvaret (ingen rep. øvelser eller noe) for den saks skyld?

Evt. jobbmuligheter innen forsvaret?

Ellers, noen som har gjennomgått dette før og kan si litt mer om hva det innebærer?

Endret av Kristian2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk 2 min på å lese på forsvaret.no om luft sin befalsskole så står alt sammen forklart der.

Edit: Leif

Er det virkelig nødvendig å svare sånn?

Jeg har vært på forsvaret sine hjemmesider, svarene ligger der, men ikke alt.

Med tanke på at dette er en tråd som dreier seg om forsvaret og hvor jeg kanskje kan få kontakt med noen som har erfaring o.l. burde vel dette være mer ideelt?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Befalsskolen er 1+1 år, og i teori så er det siste året av de 2 årene hvor du har "bindt" deg. Hvor du får opplæring første året, og skal være befal siste året.

FOS(Forsvarets opptak og seleksjon) starter i Kristiansand, men tviler på at du får bli her under hele dine 2 år i tjeneste. Men dette må noen andre svare på.

Edit: Er det iheletatt noen flyplass i Kr.Sand? Trodde nærmeste var Sola, i Stavanger.

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Bruk 2 min på å lese på forsvaret.no om luft sin befalsskole så står alt sammen forklart der.

Edit: Leif

Er det virkelig nødvendig å svare sånn?

Jeg har vært på forsvaret sine hjemmesider, svarene ligger der, men ikke alt.

Med tanke på at dette er en tråd som dreier seg om forsvaret og hvor jeg kanskje kan få kontakt med noen som har erfaring o.l. burde vel dette være mer ideelt?

For å være helt ærlig. Det meste står på forsvaret sine sider.

Kommer ann på hva slags utdanning du tenker på. Men de fleste er 1 år utdanning + 1 år pliktår som sersjant på en av luftforsvarets baser. UB er 6 måneder befalsutdanning + 6mnd plikt som UB-korporal på en av luftforsvarets baser. Hvor du etter plikttjenesten blir skikket Sersjant. Noen av utdanningene som innebærer fagbrev er litt lengre.

Hvor utdanningen din vil forgå kommer ann på hvilken du velger. Hvis du skriver litt mer spesifikk på hvilken linje du vil gå kan jeg hjelpe deg mer.

f.eks BS:hund har 6 måneder på Kjevik med ordinær befalsutdanning før du blir flyttet til Rygge for 6 måneder for å lære om hund. Det samme gjelder vakt og sikring (6 mnd Kjevik og 6mnd Rygge). Mens for eksempel Kontroll og varsling har 6 mnd på Kjevik og 6 mnd like utenfor Tønsberg.

Du drar ikke til Madla for å lære deg det grunnleggende. Alt lærer du på Kjevik.

Etter du er ferdig med pliktåret ditt kan du slutte. Blir størst sannsynlig skrevet inn i heimvernet i ditt fylke. Hvor du må da på rep øvelser når de har.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...