Gå til innhold

svchost.exe slakter kapasitet etter pålogging i Windows Vista Ultimate

Anbefalte innlegg

Det har seg slik at hver gang jeg åpner datamaskinen etter at den har vært i dvale at svchost.exe stjeler all prosessor- og minnekapasitet i ca. 2 minutter etter at maskinen er pålogget og egentlig skal være klar til kjøring.

Det har vært slik så lenge jeg kan huske, men har med tiden brukt lengere og lengere tid før den roer seg ned.

Jeg har heller ingen særlig stor innsikt om hva svchost.exe egentlig gjør, så om noen kunne hjelpe meg med dette hadde også det vært fint.

Men i all hovedsak: Hvordan stopper jeg svchost.exe fra å slakte prosessoren min hver gang jeg starter opp?

Dette skjer selvom jeg med et uhell er nær dvaleknappen, og må vente 2 minutter før jeg får gjort noe som helst med datamaskinen. Veldig upraktisk da jeg er på vei ut døra og skal bare starte PCen i noen sekunder for å sjekke trafikanten om når bussen min går eller lignende.

Macbook bruker jo bare noen sekunder før den er klar til bruk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svchost er en generisk prosess som benyttes av windows for å kjøre dll filer eller servicer siden en dll fil ikke kan kjøres av seg selv men trenger et kjørbart skall og kjøre i.

Noen av disse servicene er kritiske systemprosesser som ikke kan eller skal stanses, mens noen kan disables via computer management->services.

Hvis du høyreklikker en svchost prosess så kan du velge og gå til servicen som har startet denne instansen av svchost og dermed se hva det er som kjører.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det virkelig ingen løsning for dette? Det kan da ikke være normalt at PCen bruker 2 minutter på å starte opp etter dvalemodus etter å ha kommet inn på desktopen.

Om du forhindrer denna så vill du kræsje hele pcen, evt gjøre pc ustartelig for alltid (med mindre du installerer windows på nytt) .

Hvor lang tid det tar å komme ifra dvalemodus kommer ann på pcen, om du har en ifra 80 tallet så tar det litt tid...

Lenke til kommentar

Er det virkelig ingen løsning for dette? Det kan da ikke være normalt at PCen bruker 2 minutter på å starte opp etter dvalemodus etter å ha kommet inn på desktopen.

Alle problem kan løses, men det er urealistisk å forvente at de skal gå over av seg selv med bare en vag beskrivelse av problemet.

Ved skikkelig feilsøking kan problemet løses->finn navnet på tjenesten som forårsaker problemer->undersøk hva trådene til tjensten driver på med->forhindre at dette skjer.

Lenke til kommentar

Det første du kan gjøre er å finne ut hvilke(n) service det er snakk om. Høyreklikk på svchost i processes taben, og velg Go to Service(es). Da vil du se hvilke servicer det er snakk om, og du kan stanse dem om du ønsker, og hindre dem i å starte opp igjen. Men tviler på at det er en god løsning, men det å finne problemet er ihvertfall en start.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...