Gå til innhold

hvor lenge holder en forsterker seg, i toppen, lydmessig?,

Anbefalte innlegg

Når jeg kjøper TV, så har det jo vært slik de siste årene , at du nesten ikke rekker ut av butikken,og rekker ihvertfall ikke å få den opp på veggen,før det kommer noe nytt på teknologi fronten, som gir både større, og bedre bilder.

Men hvordan er det på lydfronten, skjer det store ting der?

Kjøpte en onkyo tx-sr805 i 2008 (best i test Lyd og bilde) 7*130w

Ga vel ca 12.000 den gangen. Turde aldri å følge med på prisfallet etter jeg hadde kjøpt den.

Har jo vært, og er fornøyd med den, men klarer jo aldri å la være å kikke på noe nytt..Sliter nå med at etter et projektor kjøp mangler jeg en ekstra Hdmi utgang.

Men er det store forskjeller på forsterkerne nå i samme prisklasse, lydmessig, eller er lyd stort sett det samme.

Vil jeg nå med f,eks Onkyo TX-NR809(tesvinner oktober) til 10.000 kr få en mye bedre en, eller kan jeg f.eks kjøpe en billig en 5-6000 kroner, som fortsatt er like god som onkyoen min.

Eller burde jeg heller bare være fornøyd, og trygd bruke denne i 10 å til fremover.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppfattelse av lyd er jo en litt individuell sak, men en god forsterker som leverer et godt lydbilde vil som regel ikke tape seg over tid. Pris er også som regel en indikasjon på lydkvalitet men absolutt ikke alltid.

Gamle radioer fra 50-60 tallet har faktisk bedre lydkvalitet enn de fleste nye radioer.

Lenke til kommentar

Lydmessig er det så og si ingen forskjell.

Den nye saken støtter gjerne en del nye "digitale" formater, og har nye typer kontakter som hdmi osv.

Nye digitale lydprosessorer osv kan også være lagt inn.

For selve lydkvaliteten er dog den analoge delen (fra DAC via analog volum og tonetilpassning til selve høyttalerforsterkeren) vel så viktig som den digitale. Her har det vært så og si ingen utvikling de siste årene. Det som har skjedd er at klasse D-forsterkere har blitt mer populære, men dette går mer på energibruk enn lydkvalitet (dvs. at klasse D-forsterkere har begynt å produsere like bra lyd som klasse A, B og AB forsterkere). Muligens har også DAC-er blitt bedre og billigere, men her må du sjekke grundig opp, for det er ikke sikkert at DAC-en i en ny forsterker er bedre enn den i den gamle. I ulike serier spares det penger på ulike steder. DACen har forsåvidt bare betydning om du kjører digitalt inn til forsterkeren og analogt ut (noe de fleste gjør). (Eventuelt også dersom du legger digitale effekter til lyden, som å gå fra RCA stereo til ProLogic, men slik er jo fy fy uansett).

Når det gjelder lydkvaliteten på den gamle forsterkeren vil den være like god i dag som den dagen du kjøpte den, med mindre den har blitt overbelastet/skadet. Det som dog kan skje er at diverse elektriske komponenter eldes, spesielt kan det skje at elektrolyttkondensatorer tørker ut over tid, og da forverres lyden slik at den er dårligere enn hva den var når forsterkeren var ny. Dette kan dog enkelt fikse med å bytte ut kondensatorene. Analoge potensiometre kan også slites ut slik at det blir ulyd akkurat i det du regulerer volumet/tone.

Lenke til kommentar

Du får 40 år gamle forsterkere som støver teppet med det meste av nye forsterkere som finnes i dag.

Som en generell regel så har høytalerne blitt mindre, og "alt" av utstyr har blitt billigere, men allerede for 40 år siden hadde man utstyr som leverte tilfredstillende respons innenfor hele det hørbare frekvensområdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...