Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lyspære og regvender

Anbefalte innlegg

1.

For å beregne resistans bruker jeg formelen U i annen (230 * 230 = 52900) delt på P.

La oss si jeg har en lyspære som trekker 40W, så blir regnestykket 52900/40=1322,5ohm

Men jeg reiser til USA der spenningen er 120V(?) så blir regnestykket (120*120=14400)

14400/40=360. Altså en forskjell på nesten 1000ohm.

Kan forøvrig fortelle at jeg får 80ohm når jeg måler resistansen med et multimeter på en 40W lyspære.

Regner med det er jeg som surrer, men fint om noen kunne forklare meg hva jeg gjør galt.

2.

Har også en normal lyspære som rasler godt når jeg rister på den.

Trodde dette var et tegn på defekt lyspære ettersom alle andre lyspærer som har dødd har

kommet med samme lyd. Lyspæren funker dog utmerket, men den er litt sotete inni.

Noen som kan forklare meg hvorfor den virker og hvorfor raslelyden alltid kommer når den blir ødelagt?

3.

REGVENDER 9

Angående reguleringvenderen(nr.9) i bildet ovenfor;

I trinn 1 skal den gi ut minst effekt, men det jeg lurer på er hvordan den gir ut noen effekt

i det hele tatt.

Slik jeg leser tegningen skulle vel P1 vært koblet til L for at ovnen skulle fungere, ettersom

den trenger strøm fra 2 forskjellige faseledere på (P1 på den ene siden av motstanden, og P2

på den andre siden av motstanden). Og her får motstand nr 1 strøm på ene siden fra P1 og motstand

2 får strøm fra P2, men på den andre siden av motstanden er det ikke koblet noen spenning til.

På trinn 2 er det bare motstand 1 som fungerer ettersom den får strøm på begge sider?

På trinn 3 fungerer begge, men med større effekt (ovnene blir varmere) en hva de hadde blitt

hvis de var koblet serie, siden totalresistansen blir mindre i en parallell kobling?`

Mulig det ble noen dumme spørsmål her, men fint å få en klarhet i dette...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lyspære er et spesialtilfelle. Man kan ikke måle motstander og regne strøm. Det er fordi motstandsverdien er temperaturavhengig, og som kjent blir en lyspåre svært varm når man setter på strøm.

Raslelyden kommer av at glødetråden har brent av og ligger løs inne i kolben.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Lyspære er et spesialtilfelle. Man kan ikke måle motstander og regne strøm. Det er fordi motstandsverdien er temperaturavhengig, og som kjent blir en lyspåre svært varm når man setter på strøm.

La oss si det er snakk om f.eks. en blender. Hvis jeg kobler den til 120 V vil jo resistans utregningen bli forskjellig fra om jeg koblet den med 230 V.

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer. Skal apparatet trekke samme effekt på halve spenning, så må motstand bli halvparten.

Ja, det vet jeg, men jeg tenkte mer på selve formelen U i annen (230*230) delt på P.

Der vil jo motstanden forandres betraktelig når man forandrer spenning, men skal ikke motstanden være det samme i strøm og strømløs tilstand?

Lenke til kommentar

Ved trinn 1 på reguleringsbryteren er elementene koblet i serie. Man må ikke ha en fase på hver ende. Det man derimot må ha, er en lukket krets. Ved trinn 1 vil strømmen gå fra den ene fasen, gjennom elementene og til den andre fasen. Du vil ikke ha 230 V over begge elementene, men halvparten, altså 115 V, over hver dersom de er like.

Du har rett i det du sier om trinn 2 og 3.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over at det fungerer slik med likestrøm, men det er altså slik med veksel også? Så dermed blir denne tegningen korrekt, og alle lampene vil lyse med denne koblingen?

Jeg kobler faseleder L(fra stikkontakt) til den ene siden på lampe nr.1, og kobler faseleder N(også fra stikkontakt) til den ene siden på lampe nr.5. De resterende tynne linjene er kun ledere som ikke har noen spenning fra noen stikkontakt.

Strømmen fra faseleder L vil gå gjennom lampe 1 og gjennom de resterende lampene; det samma vil faseleder N(bare den starter med å gå gjennom lampe 5 og ender ved lampe 1), og lampen vil dermed få spenning fra 2 forskjellige faser på hver sin side, til tross for at spenningen fra stikkontakt ikke er direkte koblet til hver sin side på hver enkelt lampe, men isteden "reiser" gjennom de andre lampene?

Endret av Remlow
Lenke til kommentar

Det fungerer på samme måte som likestrøm, ja.

Du vil ikke få 230 V over hver av lampene siden de er koblet i serie. I stedet vil spenningen fordele seg. Dersom lampene har like stor resistans, vil spenningsfallet over hver lampe være lik, og summen av de er lik spenningen fra stikkontakten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...