Gå til innhold

Usikker på hva jeg vi studere, flink i realfag men MEGET stor idrettsinteresse

Larsemão

Anbefalte innlegg

Jeg ble i vår ferdig med vgs (idrettslinje) og dette året bruker jeg på å jobbe + ta fysikk 1 og R2-matte.

Når det kommer til hva jeg vil studere til høsten vipper jeg veldig fram og tilbake. Har hovedsakelig tenkt på å søke ingeniør (bygg) men vurderer også fysioterapi, og klarer virkelig ikke å bestemme meg 100 %.

Jeg er flink i realfag, og dette halvåret skal jeg ta R2 som privatist, som er det eneste jeg mangler for å kunne søke ingeniør. Men jeg elsker idrett, er utrolig interessert og treningslære-faget var kanskje mitt beste fag på videregående, i tillegg til at jeg er genuint interessert, og har derfor kommet inn på tanken om fysioterapeut. Men jeg lurer også på om det er noen andre slike yrker innenfor idrett, hvor man kan ta i bruk treningslærekunnskaper og lignende. Ønsker ikke da svar som kiropraktor, naprapat osv, men tenke litt bredere, bare forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er lenge til søknadsfristen, og du kan ha 10 valg i Samordna Opptak, som du kan omjustere (fram til 1. juli men ikke legge til/fjerne etter 15. april)

Du bør helst snakke med folk rundt deg, som kjenner deg, for de har et bedre innblikk i hva du interesserer deg for, og hvordan deg som person er egnet til.

Jeg får inntrykk at du er mest interessert i idrett, men hva er det som får deg til å ønske å gå byggingeniør, bortsett fra at du er «flink i realfag»?

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Jeg ville satsa på å bli ingeniør. Da sitter du definitivt med jobb etter endt utdanning.

Det er så mange jobber innen idrett som ikke KREVER utdannelse. For eksempel på TV (sportskomentator, ekspertpanel etc.) og du kan bli trener, agent, manager, etc.

Mange jobber kan du kurse deg til, uten at du trenger en hel utdannelse.

Lenke til kommentar

Ernæringsfysiolog?

Ja, har lest litt om det, men ser at det kreves kjemi, og det har jeg ikke, og heller ikke muligheten til å ta dette halvåret før jeg skal begynne å studere :/

Følg det du har ALLER mest lyst til å gjøre. Må du vente et ekstra år på å få gjøre det, anbefaler jeg virkelig det.

Her hvor jeg studerer er det et par studier som handler om ytelse/trening i sport generelt, er det noe sånt du tenker deg? De funker som en slags krysning mellom et vanlig studie og trening av forskjellige ting eller det man vil spesialisere seg i.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Ja, derfor jeg sikter meg inn mot ingeniør egentlig, ettersom jeg er flink i realfag pluss at det kan virke som et interessant yrke. Er ikke akkurat noe minus å være sikret jobb og god inntekt ved endt utdannelse.

Jeg vet ikke hva jeg ALLER mest har lyst til, det er det som er problemet ^^

Hva slags studier om ytelse/trening i sport er dette?

Som sagt kunne jeg i tillegg til ingeniør, gjerne tenkt meg et yrke med fokus på helse, trening, kosthold, idrett o.l., som for eksempel fysioterapi er mye rettet mot. Men kunne vært interessant å finne ut om det var andre alternativer til yrker som omfatter disse områdene :) Ernæringsfysiolog har vi også kommet inn på nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...